חדשות הארץמבזקים

משרד הביטחון החליט להכיר בדוד בר קפרא ז"ל כנפגע פעולות איבה

'הרשות המאשרת' במשרד הביטחון החליטה היום (שלישי) להכיר בדוד בר- קפרא ז"ל שנרצח בידי פלסטינים כנפגע פעולות איבה

בר קפרא נרצח בשנת 2015 בידי פלסטינים, במהלך שוד אלים במושב פדיה. בקשת משפחתו להכיר בו כקורבן פעולות איבה נדחתה פעמיים בעבר (על בסיס חומרי החקירה), אך לאור ממצאים חדשים שהובאו בפני הרשות המאשרת, העולים מהכרעות הדין של המורשעים בשוד וברצח, שלפיהם "הנאשמים נקטו באלימות חריגה ואכזרית כלפי המנוח" (אלימות שלא נדרשה לצורך ביצוע השוד, ושננקטה כלפיו במצב שבו כבר היה חסר יכולת להתגונן), החליטה הרשות המאשרת להפוך את החלטתה ולקבוע כי יש יסוד סביר להכיר בבר קפרא ז"ל כנפגע פעולות איבה.

דוד בר- קפרא. צילום: באדיבות המשפחה

ביום ה-24.6.15 בשעות הצהריים, נמצא דוד בר קפרא ז"ל מוטל בכרם השייך לו במושב פדייה שבשפלה, כשהוא פצוע אנוש. במהלך טיפול רפואי בבית החולים נפטר מפצעיו. הנאשמים בתקיפת המנוח, פלסטינים ששהו בישראל בניגוד לחוק, נתפסו, נחקרו(בשב"כ ובמשטרה) והועמדו לדין באשמת רצח. בחקירותיהם טענו הנאשמים כי התכוונו לשדוד את בר קפרא ז"ל אך לא התכוונו להורגו ושללו מניע לאומי. על בסיס עדויות הנאשמים וממצאי החקירה נדחתה בקשת משפחתו של בר- קפרא להכיר בו כנפגע איבה, בשתי הזדמנויות שונות. בעקבות הכרעת דינם של הנאשמים הוגשה בקשה שלישית להכרה.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בהחלטתו להכיר בבר קפרא כנפגע איבה, כתב הסגן הבכיר ליועץ המשפטי למערכת הביטחון המשמש כ'רשות המאשרת' במשרד הביטחון, עורך דין ידידיה (דידי) אורון: "משהובאו בפני הכרעות הדין של הנאשמים, מהן עולה בבירור, בשתי הערכאות, כי הנאשמים נקטו באלימות חריגה ואכזרית כלפי המנוח ועוד בשלב בו שכב על הקרקע חסר אונים ונטול יכולת להתגונן, אלימות שאין בה צורך על מנת להשלים את השוד (שכן המנוח כבר לא היה יכול להתנגד), אלימות שלגביה קובע בית המשפט: נתקיימה אצל הנאשם מודעות\ציפיות מראש של אפשרות של התרחשותה של תוצאה קטלנית תוך אדישות\ אי אכפתיות, הרי שיש יסוד סביר להנחה כי אלימות מיותרת ואכזרית זו מקורה , גם אם בתת –המודע, במטרה של פגיעה במנוח בשל השתייכותו למוצא היהודי וזאת על רקע הסכסוך היהודי- ערבי."

עו"ד אורון מוסיף ומנמק את החלטתו בהתבסס על "האכזריות והאלימות החריגה, מעבר לנדרש למעשי השוד. יש לזכור, רק לאחר שהיכו בו את מכות המוות, חיפשו בכיסיו ולא מצאו כסף. במקרה שבפני, הוכח כי הפגיעה במנוח לא היתה נחוצה לנטרולו ולשדידת רכוש. לו היו מפסיקים את האלימות כשהוא שוכב וחסר יכולת להתגונן, ייתכן שהיה מקום לקבוע שהאלימות הינה לצורך השוד. משקבעו בתי המשפט כי האלימות האכזרית והחריגה לא הייתה נחוצה לצורך מימוש ביצוע השוד, הרי, יש כאן בפני יסוד סביר להניח כי אלימות זו נובעת ממניע לאומני".

החלטת הרשות המאשרת במשרד הביטחון נמסרה היום (שלישי) לאגף נפגעי פעולות איבה במוסד לביטוח לאומי. ההכרה תאפשר למשפחתו של בר-קפרא ז"ל לקבל מהמוסד לביטוח לאומי את מלוא הסיוע והזכויות המגיעות לנפגעי איבה.

Back to top button