בריאותמבזקיםמשפטי/פלילי

תביעת מיליונים נגד "כללית": האישה עברה הקרנות והפכה לעקרה

תביעת מיליונים הוגשה נגד הכללית בטענה שהרופאים שגו בפענוח בדיקת סרטן השחלות אצל אישה שהגיעה לבדיקה שגרתית, והגידול התגלה רק כעבור שנתיים בלידה. בעקבות ההקרנות הפכה האישה לעקרה, ותוחלת חייה התקצרה.

סיפור טרגי נחשף בתביעה אותה הגישו לאחרונה עו"ד דוד פייל ועו"ד דניאל פרקש נגד קופת חולים 'כללית'. בתביעה מתואר כיצד אישה כבת 33 מאילת ביצעה בדיקת פאפ שגרתית למציאת סרטן הרחם, והבדיקה פורשה בטעות כתקינה, למרות שהיו בה סימנים של תאים טרום סרטניים המצריכים בירור נוסף.

האישה נכנסה להיריון תקין כשנתיים אחר כך, ורק בסיומו, עקב חשש להאטה בגדילת העובר ולמיעוט מי שפיר, היא עברה בדיקות בביה"ח יוספטל באילת, שם התגלה גידול ממאיר בצוואר הרחם וברחם.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
אילוסטרציה. קרדיט: pixabay

בשל אבחון הגידול כשהוא מפושט, לא ניתן היה לכרות אותו בניתוח והאישה נאלצה לעבור טיפולים כימותרפיים וקרינתיים משולבים.

לדברי עו"ד פייל ועו"ד פרקש, כתוצאה מההקרנות איבדה האישה את יכולתה ללדת, לקתה בתופעות מוקדמות מאד של גיל המעבר – ובאוסטיאופורזיס – מחלה כרונית של ירידה בצפיפות העצם, השכיחה בקרב קשישים.

בנוסף, צוין בתביעה, כי האישה ובעלה המקיים אורח חיים דתי אדוק – תכננו להקים משפחה רחבה, אך בשל ההקרנות אותן עברה היא הפכה לעקרה – ולא תוכל ללדת יותר.

אל התביעה אותה הגישו בשם האישה עוה"ד פייל ופרקש צורפה חוות דעתו של פרופ' דוד כהן, מומחה לפתולוגיה, ומנהל המעבדה לפתולוגיה במרכז הרפואי הרצליה.

עו"ד דוד פייל. צילום: רן כליף

פרופ' כהן ערך ריביזיה לבדיקת ה-PAP אותה עברה האישה ובחוות דעתו הוא מציין כי ניתן היה להבחין כבר בבדיקה זו שינויים טרום סרטניים ברחמה של האישה.

לתביעה צורפה גם חוות דעתו של ד"ר דוד אלדמן, מומחה לאונקולוגיה. לדברי ד"ר אלדמן, בשל הפענוח השגוי של הבדיקה – התגלתה מחלת האישה בשלב מתקדם ומפושט, בעטיו נאלצה לעבור טיפולים קשים, ונפגעו פוריותה ואיכות חייה. לדבריו, אילו הבדיקה היתה מפוענחת כהלכה, המחלה היתה מאובחנת ומטופלת בשלב טרום סרטני, ובכך היו נמנעים מלוא נזקיה של האישה.

לדברי ד"ר אלדמן, הדרך הטובה ביותר לאיתור ולאבחון מוקדם של סרטן צוואר הרחם היא ביצוע בדיקות סקר לגילוי מוקדם – בדיקות PAP. באמצעות בדיקות אלה ניתן לאתר שינויים טרום סרטניים, ועל ידי כך לשפר את סיכויי ההישרדות והריפוי, עם טיפול קל ומשמר פריון, תוך מניעת התקדמות נגעים טרום ממאירים לממאירים.

לדברי ד"ר אלדמן, כאשר סרטן הרחם מאובחן בשלב מוקדם של המחלה, שיעורי ההחלמה וההישרדות גבוהים כשניתן טיפול מתאים. בחוות דעתו הוא מביא סטטיסטיקה עולמית, לפיה במהלך 30 השנה האחרונות, אחוזי התמותה מסרטן צוואר הרחם בארה"ב פחתו בכ-50% הודות לגילוי המוקדם באמצעות בדיקות הסקר.

לדבריו, במקרה בו נצפים בבדיקת ה-PAP של משטח צוואר הרחם תאים שונים, סרטניים או טרום סרטניים – שהינם ממצאים חריגים – יש לבצע המשך בירור, כדי לשלול גידול סרטני או מצב טרום-סרטני ולטפל בהתאם.

לדבריו, לו היתה בדיקת ה-PAP מפוענחת נכון, המחלה היתה מאובחנת ומטופלת בשלב טרום סרטני, בו הטיפול הוא הסרת הנגע הטרום-ממאיר בלייזר או בפעולה ניתוחית זעירה.

עוד טוען ד"ר אלדמן, כי כשמגלים נגע טרום ממאיר בשלב מוקדם, יש להסירו הסרה מקומית. לדבריו, מחקרים מצביעים על אחוזי הצלחה של 80%-90% בטיפול זה, המאפשר התחשבות ברצון האישה להרות בעתיד, תוך המשך פריון.

לדברי ד"ר אלדמן בשל הפענוח השגוי של ה-PAP, לא אובחן הגידול בזמן אלא באיחור של כשנתיים, ובמסגרת מעקב הריון. הגידול אובחן כשהוא כבר מפושט ומתקדם. התובעת נאלצה לעבור טיפול אגרסיבי בכימותרפיה והקרנות.

הטיפולים שעברה האישה הביאו להקדמת גיל המעבר, למרות ניסיון ניתוחי לשמר את השחלות, וכתוצאה מכך נגזר על האישה לסיים את פרק הילודה בחייה. "לו היתה מאובחנת שנתיים קודם, ניתן היה להסיר את הנגע הקדם ממאיר, ולהיות במעקב עם שימור הפוריות", קבע ד"ר אלדמן.

עוד קבע ד"ר אלדמן כי האיחור באבחון פגע בתוחלת חייה של התובעת: שיעור ההישרדות ל-5 שנים בחולות סרטן צוואר הרחם, בשלב המתקדם והמופשט בו אובחנה מחלתה של התובעת, עומד על 58%. לו אובחנה כשמחלתה היתה טרום ממארת, שיעורי ההישרדות שלה ל-5 שנים היו עומדים על 93%.

בנוסף קבע ד"ר אלדמן, כי כתוצאה מהקדמת גיל המעבר אצל התובעת בעקבות הטיפול האנטי-סרטני, היא נמצאת בסיכון מוגבר ללקות באוסטיאופורוזיס. "נראה שסיכון זה כבר התממש, שכן בימים אלו התובעת נמצאת בבירור בחשד לאוסטיאופורוזיס", הוא מציין בחוות דעתו.

בין נזקי התובעת המפורטים בתביעה נמנים הפסדי שכר ותנאים סוציאליים לעבר ולעתיד, הוצאות רפואיות לעבר ולעתיד, הוצאת תרומת ביציות ופונדקאות לעתיד, קיצור תוחלת החיים, אובדן הנאות החיים, סבל וכאב.

את התביעה לפיצויים, בשם האישה, הגישו עו"ד פייל ועו"ד פרקש עד לגובה הסכום המקסימלי שבסמכות בית משפט השלום (2.5 מיליוני שקלים), והיא נדונה בימים אלה בבית משפט השלום בתל אביב יפו.

בית המשפט המחוזי בתל אביב. צילום: חדשות MivzakLive

Back to top button