חדשות הארץמבזקים

פנייה ליו"ר ועדת הבחירות: "פעל להפסקת השימוש בכינויי הגנאי"

נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים, אברמי טורם פנה היום (רביעי) אל יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט חנן מלצר בעניין שימוש בשפה מתייגת ומדירה במערכת הבחירות.

בפנייתו כתב אברמי כי "בימים האחרונים אנו רואים מגמה מדאיגה במערכת הבחירות ובשיח התקשורתי אשר יש לה השלכות חמורות על השוויון של אנשים עם מוגבלות בישראל. כחלק ממסע הבחירות, מפלגות שונות מעלות קמפיינים שליליים נגד המתמודדים מולם ומתנגחים בהם ברמה האישית באמצעות שימוש במונחים ותיוגים מתחום המוגבלות."

הוא ציין כי "בין היתר הופץ סרטון המציג את אחד המועמדים כאדם מגמגם מתוך מגמה לייצגו גם כמתמודד עם מחלת נפש, במסרונים שנשלחו נאמר כי אותו המועמד לוקח תרופות פסיכיאטריות ובשבוע שעבר לעגו לפרשן חדשות שנפצע במלחמת יום כיפור על הכוויות המכסות את פניו.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

הקמפייין של הליכוד נגד אמנון אברמוביץ' (צילום: יוטיוב YNET)

הקמפייין של הליכוד נגד נגד בני גנץ (צילום: יוטיוב YNET)

לדבריו, "שימוש בשפה מתייגת ושלילית כלפי אנשים עם מוגבלות אינה נחלתם של פוליטיקאים בלבד, זו זולגת גם לשדרני החדשות, כאשר שדרנית חדשות קראה לאדם אחר אוטיסט ככינוי גנאי."

אברמי מדגיש כי "אנשים עם מוגבלות מהווים חלק בלתי נפרד מהחברה בישראל, מדובר על %20 מהציבור, אשר זכאים על פי החקיקה בישראל ועל פי אמנת האו"ם בדבר זכויות אנשים עם מוגבלות , לשוויון ולהשתלבות בכל תחומי החיים. מדינת ישראל מחויבת לפעול לשוויונם, להסרת החסמים העומדים בפניהם ולמיגור העמדות השליליות. וודאי אסור להשתמש במוגבלות ככינוי גנאי."

"אנו בנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות עמלים רבות על שינוי השיח והמושגים המדוברים בחברה הישראלית. לתיוג מועמד כבעל מוגבלות נפשית, כאוטיסט או כל מוגבלות אחרת אין ולא יהיה מקום בשיח הציבורי. לשימוש בשפה זו במרחב הציבורי משמעות מרחיקת לכת על היחס לאנשים עם מוגבלות מצד החברה כולה." אמר אברמי והוסיף, "עלינו לזכור שעם סיום מערכת הבחירות, החברה הישראלית ובתוכה אנשים עם מוגבלות, משפחותיהם וחבריהם תיאלץ להתמודד עם התוצאות. אלו עלולות להיות פגיעה משמעותית בשוויון, שימוש בשיח מדיר שאין לו מקום והעמקת הסטיגמה כלפי אנשים עם מוגבלות."

לסיכום כתב בפנייתו אל יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט חנן מלצר, "נבקשך לפעול בנחישות כדי למגר תופעות אלה ולפנות לראשי המפלגות באמירה ברורה כי השימוש בכינויי הגנאי הללו ייפסק לאלתר. שפה מייצרת מציאות, ובמקרים שתוארו, לשפה יש כח והשפעה שליליים על שוויונם של אנשים עם מוגבלות."

שימוש בשפה מתייגת ומדירה במערכת הבחירות

Back to top button