מבזקיםמשפטי/פלילי

תביעה ייצוגית תקדימית: "דוגמניות בעיתון נראו רזות באופן מוגזם"

תביעה ייצוגית תקדימית, ראשונה מסוגה בעולם, הוגשה השבוע בישראל בעניין פרסום מודעה בה נראו דוגמניות רזות באופן מוגזם אחרי שתמונותיהן עברו עריכה.

התביעה הייצוגית, בסכום של 24 מיליון ש"ח, הוגשה נגד עיתון "ידיעות אחרונות" וחברת ההלבשה התחתונה "טריומף" וזאת בעקבות מודעה שפורסמה בניגוד לחוק אחרי עריכת "פוטו שופ" שהקטינה את היקפי הגוף של הדוגמניות.

במודעה שהופיעה בעיתון "לאישה", שבבעלות "ידיעות אחרונות", נראו דוגמניות לבושות בתחתונים וחזיות של חברת "טריומף", כאשר גופן בלט ברזון מוגזם.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בתביעה שהוגשה על ידי משרד עורכי הדין "אבירם – ויטנברג", נטען כי בפרסום זה הייתה הפרה של "חוק הדוגמניות" שחוקק בשנת 2012 ביוזמת ח"כ לשעבר, דר' רחל אדטו, ושכותרתו "החוק להגבלת משקל בתעשיית הדוגמנות". החוק נועד להתמודד עם המגפה הקשה של הפרעות האכילה בקרב נערות ונשים בישראל, תופעה הרווחת בשנים האחרונות וגורמת לתחלואה ואף למוות של צעירות רבות המרעיבות את עצמן מתוך הזדהות עם מודל היופי הסוגד לרזון המוגזם.

התובעת, אישה בשנות ה-40 לחייה, הינה דר' לעבודה סוציאלית אשר חוותה בצעירותה הפרעת אכילה קשה ממנה החלימה רק לאחר טיפולים רבים ואשפוז ממושך. בתביעתה היא טוענת כי המודעה בה נראו נשים מאוד רזות, הציפה אצלה שוב את ה"אידיאל הנשי" השגוי, לרבות זיכרונות קשים וחוויות מאוד לא נעימות שהיו לכאורה נחלת העבר ושמולן נאלצה להתמודד שוב.

לטענת פרקליטיה של התובעת, עו"ד יורם אבירם ועו"ד ארנון אבירם, חל איסור מתוקף החוק על עריכה גראפית המקטינה היקפי גוף של דוגמניות במודעות פרסומת, אלא אם קיים ציון מפורש ובולט המודיע על כך שהתמונה עברה תהליכי פוטו-שופ. סכום התביעה הגבוה נגזר מכך ששבועון "לאישה" הינו בעל תפוצה של 120,000 עותקים, ויש להניח שנשים רבות נחשפו למודעה ולפרסום.

דר' רחל אדטו שיזמה את החוק, סבורה כי למרות שחלפו 6 שנים מאז החקיקה, עדיין אין אכיפה הולמת של החוק וזאת הגם שנקבע בו כי "מטרת החוק היא לקטוע את הקשר שבין רזון שמוצג באמצעי התקשורת לבין הפרעות האכילה שנובעות מכך שהתקשורת מציגה את הרזון כמדד להצלחה".

בדברי ההסבר לחוק צוין גם כי "מחקרים מוכיחים שאחת הסיבות להפרעות האכילה בקרב צעירות היא ההשפעה של המדיה ועולם הפרסום המציגים כמודל לחיקוי תמונות של נשים רזות במיוחד.

בתביעה שהוגשה מופיעים גם נתונים קשים שפורסמו על ידי פרופ' יעל לצר, מטעם אוניברסיטת חיפה והמרכז הרפואי רמב"ם, לפיהם נמצא כ 60 עד 80 אחוזים ממתבגרות ונשים צעירות אינן שבעות רצון ממשקלן ומהופעתן החיצונית, וכ- 30 עד 50 אחוזים מהן עוסקות באופן קבוע בדיאטה.

מחקרים שנערכו בשנים האחרונות מלמדים על כך ששיעור הנשים הסובלות מהפרעות אכילה עולה בהתמדה וכי התחלואה בישראל מגיעה לממדים מדאיגים ביותר, הן בקרב נערות ונשים צעירות, ולאחרונה גם בקרב נערים וגברים צעירים.

תצוגת אופנה – אילוסטרציה. צילום: Pixabay

Back to top button