צרכנות

צרות בממלכה: מתי נפנה לטיפול זוגי?

נכתב על ידי צוות בטיפולנט

זוגיות מעצם טבעה מזמנת קשיים ומשברים לאורך הדרך – לצד רגעי נחת ורומנטיקה, קשיים אלה הם חלק מעסקת החבילה. עם זאת, קיימות תקופות בהן מצבי המשבר האלה מתמשכים ומצריכים התמודדות ייחודית – התמודדות שיכולה להיתמך, לא כל שכן להתאפשר, על ידי מסגרת של טיפול זוגי. מהם הסימנים לכך שהמשבר שאתם חווים בזוגיות מצריך התערבות מקצועית? באילו מצבים נפוצים אנשים חשים צורך בטיפול זוגי? ואיך תדעו מתי כדאי לפנות למטפל זוגי מומחה?

תקשורת בונה, תקשורת הורסת: עבדו על דפוסי התקשורת שלכם

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

לעתים, ובעיקר בזוגיות ארוכת שנים, התקשורת הזוגית עלולה להפוך רגישה, קרירה, מרוחקת או אפילו אלימה. אז נראה עלייה בתדירות הריבים והויכוחים, ובמצב קיצוני אולי אף תחושו שהתקשורת כולה מאופיינת בקונפליקטים ועוינות. אך גם מבלי לריב, זוגות רבים מרגישים בשלב כזה או אחר שהשיח ביניהם פשוט "לא עובד", שבהדרגה יש ביניהם פחות ופחות אינטימיות וקרבה, ושהם מתקשים למצוא נושאים משותפים לדבר עליהם. התחושה שאתם בזוגיות עם אדם שנחווה פתאום כזר, או אפילו כאויב, היא תחושה קשה ביותר לשאת לאורך זמן, הן בנפרד והן כזוג. במצב כזה, כל שיחה או ריב כבר מונחים על גבי יסודות רעועים במיוחד, שכן תחושות כמו כעס וריחוק מצטברות מתחת לפני השטח וצובעות בהתאם כל אינטרקציה שקורית לאחר מכן. היות שתקשורת היא שם המשחק בכל מערכת יחסים, ובודאי שבמערכת זוגית, כדאי לטפח אותה ולשמרה פתוחה ותקינה. בטיפול זוגי, ניתן להסתייע במטפל חיצוני שיאפשר לכם להתבונן בקשיים ולהבינם לעומק, תוך כדי עבודה על דפוסי התקשורת שהתקבעו ביניכם.

 

כיצד לאחות את שבר הבגידה?

זוגות רבים נדרשים להתמודד עם משבר אמון קשה לאחר שאחד מבני הזוג קיים קשר נוסף מחוץ לזוגיות (ובמילים פשוטות: לאחר שהתרחשה בגידה). החיפוש אחר המשמעות של הבגידה, וההתמודדות עם ההשלכות הקשות שלה, עשויים להותיר את בני הזוג במעגל סגור של האשמות הדדיות, ענישה וכעס. בתוך סיטואציה כה חשופה וקשה, לעתים נדמה שהפתרון היחיד המתאים הוא פירוק הקשר. אבל לא בהכרח. רגע לפני שמפרקים את החבילה, אפשר וכדאי לנסות לתקן ולבנות מחדש את מה שנשבר. במשימה הזו בדיוק יכול לסייע מטפל זוגי, לעזור בעיבוד המשמעות שמייחס כל אחד מבני הזוג לבגידה, ולהתאים ארגז כלים זוגי שיאפשר לשרוד אותה.

 

הישרדות: אירועים משני חיים לאורך הדרך – כיצד תושפע הזוגיות?

משברים שונים ומגוונים מחוץ לקשר הזוגי סביר שיקשו גם על זוגות יציבים בעלי תקשורת טובה, ובטח על זוגות המצויים במשבר תקשורת או תוך זוגי אחר. כך למשל, מחלה או מוות במשפחה, אתגרים סביב היריון ולידה, וקשיים נפשיים מזמנים לשני בני הזוג התמודדות לא פשוטה, גם אם נראה שהיא משפיעה יותר על אחד מהם (זה שהמשבר נחווה אצלו ב"מקור"). אם אתם חשים שאתם זקוקים לסיוע ברגעים כאלה, פנייה לטיפול זוגי היא רעיון טוב עבורכם. טיפול כזה עשוי לאפשר פתיחת מרחב בו ניתן להתארגן מחדש לאור החוויה המטלכטיטלת שחוויתם, או שאתם בעיצומה, וכן קבלת ייעוץ מגורם מוסמך בנוגע לדרכי התמודדות שונות.

 

גם אירועים אשר נחווים בהתחלה כאירועים משמחים ומלהיבים, לעתים קרובות משפיעים באופן שלילי על התקשורת הזוגית. לא חסרות דוגמאות: מעבר דירה, הפיכה להורים לראשונה, ואפילו חתונה, פסגת האהבה,  כוללים לא פעם הכנות אינטנסיביות, עוצמות רגשיות גבוהות וצורך מתמשך בשיח קרוב בין בני הזוג. לכן, באופן טבעי עלולים לצוף בתקופות כאלה גם חיכוכים ופערים שונים בתוך הזוגיות. לאור העובדה שמדובר באירועים הנתפסים גם על ידי הסביבה הקרובה ככאלה שאמורים להסב בעיקר אושר, זוגות רבים מוצאים עצמם בודדים בתחושותיהם כשהם נתקלים באתגרים הכרוכים בחוויות אלה. אל תשארו לבד עם התחושות הטבעיות השוטפות אתכם. הסביבה הטיפולית הזוגית עשויה להציע במצב כזה מרחב בטוח להקשבה ושיח משותף וכנה, מתן תוקף לקושי תוך מציאת דרכים להתמודדות יעילה יותר עם השינויים שאתם חווים.

הקפידו על בחירת מטפל זוגי מומחה ומוסמך

החיים מזמנים אתגרים, מזמנים קשיים ומעמידים מדי פעם בפעם את הזוגיות במבחן הקשר. המטפל הזוגי והמרחב הטיפולי יכולים לאפשר התמודדות עם קשיים אלה, סיוע במציאת קרבה מחודשת, וכן יצירת שפה משותפת המקלה על התמודדויות עתידיות. אם בחרתם ללכת לטיפול זוגי, מומלץ לחפש אחר מטפלים שמוסמכים על ידי מוסד מוכר וקיבלו את ההכשרה המתאימה והמדויקת. מטפל כזה יוכל לטפל בכם במקצועיות וברגישות, ויסייע לכם במענה לצורך שהביא אתכם לטיפול.

היכנסו למידע נוסף ולאינדקס מטפלים המתמחים בתחום טיפול זוגי בקישור הבא

*** בטיפולנט הוא פורטל לשירותים פסיכולוגיים הכולל אינדקס פסיכולוגים ומטפלים מובילים במגוון תחומי טיפול ומידע מקצועי לקהל הרחב ולמטפלים. לאתר הבית https://www.betipulnet.co.il/

Back to top button