כלכלהמבזקים

אלפי רו"ח הוצאו ממועדון הצרכנות: "עורכי הדין לא יהיו כספומט שלהם"

ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד אבי חימי הורה היום על הוצאתם לאלתר של אלפי רו"ח ממועדון הצרכנות "EXTRA MEMBERS", זאת לאור סירובה של לשכת רו"ח לעמוד בהתחייבויות כספיות למועדון הצרכנות המנוהל על ידי לשכת עורכי הדין. חימי:"עורכי הדין לא יהיו כספומט של רואי החשבון, לא רוצים- לא צריך, במקביל אישר הועד המרכזי לתבוע גם כמיליון ₪ בחזרה בגין חובות העבר"

ההחלטה האחרונה נפלה הערב בתום סדרה של דיונים שכללו מכתבי התראה שיצאו ללשכת רו"ח ואל הנשיאה איריס שטרק, במסגרתם הובהר ללשכת רו"ח כי עורכי הדין לא ישמשו עוד כספומט ויהיו כיס עמוק לרואי החשבון, שנהנים מכוחו הכלכלי והצרכני של מועדון הצרכנות.

לטענת שטרק, האשם הוא לכאורה, רו"ח יזהר קנה, הנשיא לשעבר, של הלשכה שצבר את החובות ואין היא מחויבת לחובות עבר.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בתגובה השיב חימי: "הסכמים יש לכבד. עורכי הדין לא יממנו את רואי החשבון. המועדון משרת נאמנה את כולם. אם לא ישלמו את החוב למועדון, הם לא ייהנו מהטבות. הוריתי לנתק עמם מגע ולהוציא אותם מהמועדון".

כאמור, עו"ד אבי חימי, ראש לשכת עורכי הדין, הורה היום, באמצעות הועד המרכזי, על הוצאתם של רואי החשבון ממועדון הצרכנות EXTRA MEMBERS, זאת בגין חובות עבר שצברה לשכת רו"ח.

"רואי החשבון נהנים מהכוח הכלכלי שלנו, מדובר בהטבה גדולה ומשמעותית. הם נהנים ממועדון צרכנות מצליח, שהולך וצובר תאוצה. הם אינם מוכנים לשלם את חלקם היחסי בעלות הפעלת המועדון ולכך לא נסכים. לאחר שליחת מספר התראות וחוסר נכונות לעמוד בהתחייבויות שנקבעו, הוריתי על היפרדות. נמשיך לנהל את המועדון עבור רווחתם של עשרות אלפי עורכי דין ויועצי המס החברים במועדון. כמו כן, הוריתי לתבוע את לשכת רו"ח בדרישה להשבת כמיליון ₪ בגין חובות העבר"

אילוסטרציה. צילום: pixabay

כזכור, במהלך שנת 2017 הוחלט למתג מחדש את מועדון הצרכנות MEMBERS ולהשיק מועדון חדש בשם Extramembers, בו חברים עשרות אלפי עורכי הדין בישראל, רואי חשבון ויועצי המס. הרעיון מסביב למיתוג והשקה מחדש היה שדרוג המועדון והשירותים והטבות שהוא מעניק לחבריו. לצורך ניהול המועדון הוחלט שההוצאות יחולקו בין הלשכות באופן יחסי.

מאז השקתו של מועדון Extramembers, הוא מעניק בפועל מענה ושירות צרכני הן לציבור עורכי הדין, הן לציבור חברי לשכת רואי החשבון, והן לציבור חברי לשכת יועצי המס.

נכון לחודש מרץ 2019, ישנם כ- 67,000 חברים במועדון. מתוכם כ- 10,000 חברי לשכת רואי החשבון, וכן כ- 1000 יועצי מס. כלומר, ציבור רו"ח החברים במועדון מהווה כ- 15% מכלל חברי המועדון המחזיקים בכרטיס אשראי Extramembers וכ- 25% מכלל היקף הפעילות השנתי של המועדון.

מאחר והמועדון מעניק שירות ל-3 לשכות שונות, הרי שבהתאם להסכם שנכרת בין הלשכות חברות המועדון ובין חברת ישראכרט, כל לשכה מקבלת, ישירות מחברת ישראכרט, עמלת סליקה כנגזרת מהיקף הפעילות של חברי אותה לשכה החברים במועדון.

מכאן, ובשים לב להיקף הפעילות של רו"ח במועדון, זכאית לשכת רו"ח לעמלות סליקה לא מבוטלות מחברת ישראכרט, אותן היא מקבלת כאמור ישירות לחשבונה. בשנת 2018 עמלות הסליקה להן הייתה זכאית לשכת רו"ח אף גדלו נוכח הגדלת פעילות רו"ח במועדון שהינה תוצר של פעילות המועדון.

בנוסף לעמלות הסליקה כאמור, כל לשכה מקבלת תקציב עבור פרסום ושיווק של המועדון לכלל חבריה. גם תקציב זה מועבר ישירות לידי כל לשכה על מנת שתפעל לפרסם את המועדון, ההטבות והשירותים שהוא מענק בקרב חבריה.

אילוסטרציה. צילום: pixabay

לשכת עורכי הדין שיגרה מספר מכתבים ללשכת רואי החשבון בהם דרש עו"ד דוד יצחק, יועצה המשפטי של לשכת עורכי הדין, לשלם לאלתר את הכספים מאחר שבפועל, "לשכת עורכי הדין מפנה את כלל הכספים שהיא מקבלת אגב הפעלת המועדון, ובכלל זה את כל עמלות הסליקה וכן את התקציב השיווק והפרסום, בחזרה לפעילות המועדון ולטובת כלל חברי המועדון, לשכת רו"ח מותירה ברשותה הן את עמלות הסליקה והן את תקציב הפרסום שבמהותו נועד לפעילות שיווק ופרסום של המועדון. בכך נוצר מצב אבסורד, על פיו לשכת עורכי הדין נדרשת לממן את כלל פעילות המועדון, ובכלל זה את הפעילות של רואי החשבון החברים במועדון. כך, לשכת רו"ח לא משתתפת כלל במימון התקשורת הנדרשות להפעלת המועדון וכל אלה נופלים לחיקה של לשכת עורכי הדין. "עוד הוסיף יצחק במכתבו "לשכת רו"ח אף נמנעת ממימון הסבסוד של ההטבות שצורכים חברי לשכת רו"ח, וגם עלות זו מתגלגלת על כתפי לשכת עורכי הדין שבפועל ממנת גם חלק מהסבסוד של ההטבות שמקבלים רו"ח. אגב, להבדיל מרואי החשבון, יועצי המס מכירים בחשיבות של מימון פעילות חבריהם, ולשכת יועצי המס ממנת את פעילות המועדון בכל הנוגע לפעילות חבריה". סיכם עו"ד יצחק.

אבי חימי ראש הלשכה הוסיף: "אין כל הגיון במצב דברים שבו לשכת רואי החשבון נהנית מתשלומים משמעותיים מישראכרט בקשר עם פעילות המועדון, ומנגד פוטרת את עצמה מהשתתפות במימון פעילות הסבסוד של הטבות חבריה ואף נמנעת מהשתתפות בהוצאות היחסיות של ניהול והפעלת המועדון. אין כל הצדקה לגלגול עלויות והוצאות הניהול של המועדון על תקציב הלשכה ויועצי המס ואת זה עצרנו היום".

אילוסטרציה. צילום: pixabay

אלא שחרף פניות אליהם שלא נענו, לשכת רו"ח לא עשתה דבר כדי לתקן את המעוות. בנסיבות אלה, ביום 13.3.19 נשלח מכתב המודיע להם על הפסקת שיתוף הפעולה במסגרת המועדון.

"לשכת עורכי הדין היא גוף ציבורי הפועל מוכח ההוראות שנקבעו בחוק לשכת עורכי הדין. לשכת עורכי הדין לא יכולה לממן פעילות של גופים חיצוניים שאינם חברי לשכת עורכי הדין. פעילות כזאת מנוגדת לחוק לשכת עורכי הדין. ממילא אין כל הצדקה כלכלית למצב שבו הלשכה נדרש לממן פעילות של גורם חיצוני."

מלשכת רואי חשבון נמסר בתגובה לנאמר בכתבה כי היא דוחה מכל את טענות לשכת עורכי הדין, על כך שלכאורה הלשכה חייבת בהוצאות ניהול מועדון אקסטרה ממברס, נושא שלא הוסכם בין הצדדים ועולה כדרישה רטרואקטיבית ובלתי מקובלת לחלוטין.

"צר לנו שבלשכת עורכי הדין, נעשים מהלכים שאינם מכובדים ואינם לגיטימיים, ומפרים את ההבנות והסיכומים של לשכת רואי חשבון עם לשכת עורכי הדין לגבי פעילות המועדון.

אנו מקווים שלא בשל תקופת הבחירות בלשכת עורכי הדין או עקב היווצרות גירעונות לא מוסברים במועדון, יש המבקשים לייצר משברים, לצרכי הבחירות או בניסיון למצוא כתובת למיגור הגירעונות." אמרו בלשכת רואי חשבון.

הם הוסיפו כי "הסיכום היחיד שהיה בין לשכת רואי חשבון ללשכת עורכי הדין בנושא המועדון הוא על סבסוד פעילויות חברי לשכת רואי חשבון במועדון. ולא מקרי הדבר, שכן המטרה בהצטרפות לשכת רואי החשבון למועדון היתה להגדיל את מספר החברים, ולאפשר למועדון ליהנות מהיתרונות לגודל, ובכלל זה לרואי החשבון המצטרפים. רואי החשבון מהווים כיום כ 15% בלבד מסך חברי המועדון. לשכת רואי חשבן אינה שותפה לניהול בפועל של המועדון ולתכניו, המנוהל בלעדית על ידי לשכת עורכי הדין, ואשר חלקים ניכרים מתכניו פתוחים רק לעורכי הדין.

הדרישה הרטרואקטיבית של לשכת עורכי הדין לשאת בעלויות ניהול משותפות, שלא הוסכמו מראש, אינה מקובלת. יתירה מזאת, אין שום שקיפות בנתונים הכספיים של ניהול המועדון ע"י לשכת עורכי הדין, שלא הוצגו כלל ללשכת רואי החשבון."

בלשכת רואי חשבון הבהירו כי "הנושא היחיד עליו הוסכם בין הלשכות, הוא סבסוד עבור פעילויות של חברי לשכת רואי חשבון במועדון. תשלום זה עבור 2017 הועבר במלואו, ולגבי התשלום לגבי שנת 2018 אנו ממתינים לבירור הנתונים הסופיים, לאור חוסר התאמה שעלתה בסכום לחיוב, שהועבר ע"י לשכת עורכי הדין.

לשכת רואי חשבון נושאת אך ורק בעלויות סבסוד פעילויות חברי המועדון שהינם חברי לשכת רואי חשבון. לפיכך, עמדתה של לשכת רואי חשבון ונשיאת הלשכה רו"ח איריס שטרק היא המשך ישיר להתנהלות שהייתה קיימת בנושא עד כה, גם בתקופת הנשיא שקדם רו"ח יזהר קנה. כל דרישה אחרת היא דרישה רטרואקטיבית, שחורגת מהסיכום בנושא ואינה מקובלת. בהתאם לכך, יש לציין שלא נצברו שום חובות עבר, וכל ניסיון לטעון זאת אין לו כל בסיס."

עוד נמסר כי "לשכת רואי חשבון, המחויבת לאמות המידה המקצועיות של רואי החשבון, דורשת ניהול ספרים שקוף ועל פי הנהלים. אלה לא התקבלו למרות דרישות חוזרות ונשנות בעניין זה.

יש לציין כי סימני המסחר של המועדון הינם בבעלות משותפת של לשכת רואי חשבון ולשכת עורכי הדין, אי לכך הפסקת שיתוף הפעולה מחייב את לשכת עורכי הדין בהפסקת השימוש בסימני המסחר. כמו כן לשכת רואי חשבון תראה את לשכת עורכי דין אחראית לכל נזק שייגרם לרואי חשבון שהינם חברי המועדון עקב התנהגות חד צדדית ולא ראויה זו של לשכת עורכי הדין."

Back to top button