צרכנות

רכבי שטח בישראל – תחביב, סטאטוס או כלי עבודה?

במהלך העשורים האחרונים זינקה כמות רכבי השטח בישראל בשיעור ניכר ביותר. גם (ואולי בעיקר) במקומות העירוניים, הצפופים והסואנים ביותר – לא בדיוק סביבתם הטבעית של רכבי שטח, ניתן למצוא כיום בארץ כמות ניכרת של ג'יפים וג'יפונים למיניהם, אשר הפכו כבר מזמן לסוג של סמל סטאטוס נפוץ. כמובן שגם תרבות נהיגת השטח בישראל עשירה וענפה, כפי שניתן להיווכח מטיול בשבילי הארץ בכל חלקיה השונים בבוקר של יום סוף שבוע שמשי. מגוון השימושים השונים והזינוק במספרם של רכבי שטח בארץ מעלה את השאלה – מהו מקומם של מרבית הרכבים הללו? האם מדובר בתחביב ותחום עיסוק לשעות הפנאי, האם בסמל סטאטוס גרידא ואולי בכלל בכלי עבודה פרקטי לכל דבר ועניין?

ראב 4 או טויוטה לנד קרוזר – השימוש המאפיין דגמים שונים

על מנת לנסות ולהכריע בשאלה – מהו מקומם ותפקידם של רכבי שטח נפוצים שונים בחייהם של בעליהם הישראלים והישראליות, ניתן לנסות ולבחון את הדגמים עצמם, ומאפייניהם. כך, בשנים האחרונות ניתן למצוא בכבישי ישראל יותר ויותר רכבים מדגמים הנחשבים לשילוב בין רכב כביש לרכב שטח, מה שמכונה לעתים – קרוסאובר. דגמים כמו טויוטה CH-R או ראב 4 מהווים דוגמה טובה לרכבים המשמשים את בעליהם הן בכביש ובחיי היומיום והן בשבילים ובשטח אליו נוסעים לצרכי הנאה בסופי שבוע וכד'. עבור בעליהם של דגמים מסוג זה מדובר לרוב בשילוב בין שימוש יומיומי ברכב, תחביב של נסיעת שטח וגם פעמים רבות סמל סטאטוס, המאותת על רמת הכנסה, שכבה סוציו אקונומית וכו'.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

לעומת זאת, בקרב ישראלים רבים ניתן למצוא גם דגמים הנחשבים יותר לרכבי שטח "פרופר", כאשר אחת הדוגמאות הנפוצות ביותר בארץ בקטגוריה זו היא טויוטה לנד קרוזר – דגם אשר נפוץ בארץ מזה שנים רבות ומוחזק לרוב על ידי אנשים אשר עובדים בשטח (דוגמת חקלאים) ו/או חובבי נהיגת שטח מושבעים אשר מוצאים בתחום זה עניין ותשוקה של ממש, לרוב מעבר לתחביב נטו… כמובן שעבור מי שמחזיק בטויוטה לנד קרוזר, או בכל דגם אחר אשר נחשב לרכב שטח עצמתי גרידא, לפני כל הגדרה אחרת, לרוב מדובר באמת בכלי עבודה ובכלי רכב המשרת את אחד מתחומי העניין המרכזיים בחייהם – נהיגת שטח.

מגוון רחב של דגמי ג'יפונים בערי ישראל

בעוד הדוגמה של טויוטה לנד קרוזר, בדומה למספר מצומצם של דגמים נוספים הנחשבים לרכבי שטח לכל דבר ועניין ולפני כל הגדרה אחרת, היא דוגמה ברורה יחסית של נהגים עבורם רכב השטח משמש כלי עבודה ותחום עיסוק ועניין מרכזי בחייהם, לא ניתן לומר את אותו הדבר לגבי כל סוגי רכבי השטח וה"ג'יפונים" למיניהם.

כאמור, במרוצת העשורים האחרונים התמלאו כבישי הארץ (ובעיקר כבישי הערים הגדולות ופרבריהן) בדגמים רבים ושונים של רכבים משולבים – כביש ושטח גם יחד. הפוטנציאל השיווקי העצום זוהה על ידי יצרניות הרכב הגדולות כבר מזמן, ומבול של דגמים המציעים ללקוחות אפשרות לנהיגת כביש נוחה עם יכולת לרדת לשטח מדי פעם הציף את קהל צרכני הרכב בארץ ובעולם. במקרים רבים כאלו ניתן למצוא אנשים רבים אשר העובדה כי הם מחזיקים ברכב הנחשב גם לרכב שטח נובעת מרצונם במה שנקרא – סמל סטאטוס. רבים מהם מעולם לא היו עם רכב השטח שקנו ממש בשטח, או אפילו לא יצאו מהסביבה האורבאנית בה הם חיים. כמובן שאחרים נוהגים כן להשתמש ברכב גם כרכב שטח, בעיקר בנסיעות אל חיק הטבע מחוץ לעיר בסופי שבוע. אך באופן כללי ניתן לומר כי עבור אחוז ניכר מקהל הנהגים המחזיק באותם רכבים משולבים ו"ג'יפונים" למיניהם, מדובר בסמל סטאטוס לפני כל שימוש פרקטי אחר.

 

הכתבה באדיבות מתם מוטורס טויוטה חיפה

https://www.toyota-mtm.co.il/

 

Back to top button