"הגיע הזמן לנחיתת חירום": שדה התעופה הבא צריך לקום בנגב
מתחת לרדאר, מתנהל מאבק, שאפשר לפתור במהירות ובאופן הזול והפשוט ביותר. סוגיית הקמת שדה תעופה אזרחי חדש, נתב"ג 2 – בנגב או בעמק יזרעאל – הפכה למאבק של ממש על עתיד הנגב. אותה שממה, שרה"מ הראשון, דוד בן גוריון, קרא להפריחה.
כיו"ר מרכז המועצות האזוריות, אני מסייר, ומכיר את המרחב הכפרי והשטחים הפתוחים בישראל מחבל אילות שבדרום ועד לגבול המשולש בצפון. בשל כך, במאבק הזה, אין לי ספק מה צריך להחליט.
הקמת שדה תעופה בשטח נבטים תוביל לשגשוג ממשי בנגב. היא תיצור מקומות עבודה ותיירות, לצד חיבור תושבי הדרום לאפשרות טיסה לחו"ל בזמינות ובנוחות שלא הכירו. היתרונות הללו, בנוסף לעלות ההקמה הזולה יותר בנבטים, לעומת החלופה של רמת דוד בצפון, הופכת את ההחלטה לפשוטה.
• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
תושבי הנגב והדרום משוועים לשדה תעופה אזרחי שיצעיד את האזור ויפריח את השממה. מנגד, תושבי רמת דוד בצפון מתנגדים נחרצות להקמת שדה תעופה בשטחם. הקמת שדה בצפון, קרוב לאוכלוסייה אזרחית, המכיל רעש, זיהום ופקקים, עלול להפוך את שגרת חייהם השלווה של התושבים לבלתי אפשרית. בצדק רב הם הביעו התנגדות נחרצת בכל הזדמנות, ומתכוונים להיאבק בהקמת שדה תעופה מתחת לאפם. כך שאם יוחלט לבסוף לכוון את המטוסים לצפון, צפויים התנגדויות ועימותים בשטח. אם למרות זאת, המיזם ייצא לפועל בגזרה הצפונית הוא עשוי להיגרר שנים רבות.
לצד התנגדות התושבים, פעולה זו תוביל לפגיעה אנושה בטבע – בשל זיהום אוויר, רעשים כבדים והפרעה לנדידת הציפורים. הקמת שדה תעופה בצפון אף כרוכה בעלות כספית גדולה מאוד, הדרושה לצורך עבודות תשתית, הפקעת השטח ומהפך ארוך טווח, שדרוש כדי להפוך את שדה התעופה הקיים – לאזרחי ופעיל.
בחיל האוויר מתעקשים שיש להקים את השדה החדש בצפון, בשל סיכון לפגיעה במידע ביטחוני רגיש. מנגד, מומחים ואנשי מקצוע רבים העידו שהטענות מופרכות. יתרה מכך, האלוף (במיל') אליעזר שקדי, לשעבר מפקד חיל האוויר ומנכ"ל אל־על הוא תומך נלהב של הקמת שדה התעופה בנבטים, ובדבריו הסיר כל חשש מאיום ביטחוני.
הדרום עולה לכותרות בעיקר בצל הרקטות והאזעקות, אך תושביו מעוניינים לשפר את שגרת חייהם, לפתח את הסביבה ולקדם תעשייה, ליצור מקומות עבודה ולעודד תיירות חוץ ופנים. בסיס נבטים נבנה ותוכנן מבעוד מועד כדי להפוך ביום מן הימים לשדה בינלאומי־אזרחי. התשתיות, התחבורה, אורך המסלולים והתאמתם – הכל קיים ומוכן לשימוש. גם הטבע בנגב יישמר. הגיע הזמן לעשות נחיתת חירום ולכוון מסלול מחדש ישירות לנגב.
הכותב: שי חג'ג', יו"ר מרכז המועצות האזוריות וראש מועצת מרחבים