כלכלהמבזקים

הוטל עיצום כספי בסך 1.150 מיליון ש"ח על חברת טלדור

ועדת האכיפה המנהלית ברשות ניירות ערך פרסמה אתמול (שלישי) את החלטתה לאשר הסדר אכיפה בין חברת טלדור מערכות מחשבים (1986) בע"מ לבין רשות ניירות ערך.

ועדת האכיפה המנהלית אישרה את ההסדר, בו יוחסו לחברת טלדור הפרות דווח של הכללת פרט מטעה ברשלנות בדוחות כספיים שהגישה בתקופה, החל מן הדוח השנתי לשנת 2010 ועד דוח רבעון שלישי לשנת 2013. בעקבות כך, הטילה הוועדה על חברת טלדור עיצום כספי בסך 1.150 מיליון ש"ח לתשלום בפועל. החברה הודתה במרבית העובדות המנויות בהסדר האכיפה והסכימה ליטול על עצמה את הסנקציה, אך לא הודתה בכך שעובדות אלה יוצרות הפרות דווח.

תמצית עובדות ההפרה

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

טלדור הינה חברה ציבורית הנסחרת בבורסה לניירות ערך בתל אביב. טלדור היא אחת מקבוצות האינטגרציה ושירותי טכנולוגיית מידע ותקשורת המובילות בישראל. הקבוצה מספקת פתרונות מחשוב עתירי טכנולוגיה, המשלבים חומרה, תוכנה, תשתיות ותקשורת. טלדור פועלת באמצעות חברות בנות במסגרתן פועלות מספר חטיבות תפעוליות. דוחותיהן הכספיים של החברות הבנות מאוחדים לדוחותיה של טלדור, כך שהנתונים הכספיים שמוצגים בהם משפיעים על התוצאות הכספיות של טלדור, המוצגות בדוחות התקופתיים של טלדור שמפורסמים לציבור. טלדור איי. טי בע"מ הייתה בתקופה הרלוונטית חברה בבעלות מלאה של טלדור.

בשנים 2010-2013 הוכללו על ידי מנהלת בדרג ביניים בחברה, רו"ח מרב גת, מנהלת הכספים בחטיבת שירותים מנוהלים בחברת טלדור איי.טי, פרטים מטעים בדוחות הכספיים. הפרטים המטעים התגלו רק בתחילת שנת 2014 והיקף הטעויות בנתוני הדוח הסתכם בכ- 49 מיליון ₪.

התיק נחקר כתיק פלילי. ממצאי החקירה הפלילית הראו כי הפרטים המטעים בדוחות הכספיים של טלדור נגרמו על ידי שינויים שערכה מירב גת בפרטי המלאי וסעיפי ההון החוזר בנתונים הכספיים של חטיבת שירותים מנוהלים. מרב גת, שפעלה ללא שותפים למעשיה, הורשעה בדין פלילי בשש עבירות דווח ונגזרו עליה בשל נסיבות אישיות וחלוף זמן, שישה חודשי מאסר בעבודות שירות וקנס בסך 250 אלף ש"ח.

התיק הפלילי כנגד החברה, הדרגים הניהוליים בה שהיו מעל למרב בהיררכיה ורואה החשבון המבקר, נסגר, ועניינם הועבר לטיפול במישור המנהלי. בחינת התיק במישור המנהלי, העלתה לדעת הרשות, כי החברה וגורמים נוספים פעלו ברשלנות, לא פיקחו על מעשי מרב גת, לא קבעו נהלים מספקים ולא בחנו יישום הנהלים הקיימים ואף התעלמו מנורות אזהרה. כתוצאה ממעשיהם הוכללו פרטים מטעים בדוחות הכספיים של החברה. החברה בחרה שלא לנהל ההליך המנהלי וכרתה בתחילתו הסדר אכיפה שבו הודתה במרבית העובדות, ללא הודאה כי הן מהוות הפרה והסכימה לתשלום עיצום כספי בפועל. הגורמים הנוספים עדיין מנהלים התיק המנהלי בפני וועדת האכיפה.

החלטת הוועדה המנהלית

הוועדה המנהלית קבעה כי אין מחלוקת שדוחותיה של החברה בתקופה הרלבנטית כללו פרט מטעה, שהרי החברה הודיעה על כך לציבור בדיווחיה והסכימה להיבט זה בהסדר.

הוועדה דנה בשאלה האם תוכל לאשר הסדר האכיפה ולקבוע אחריות טלדור להפרות, למרות שאין בו הודאה מלאה כי העובדות בהן הודתה החברה יוצרות הפרה וכן לאור העובדה כי נושאי משרה בחברה עדיין מנהלים בימים אלה את ההליך המנהלי מול הוועדה, ועניינם טרם נסתיים. הוועדה קיבלה את עמדת הרשות כי ניתן לראות במעשיה של מרב גת כאורגן של התאגיד טלדור, בהם הודתה בהליך הפלילי, כשהם לבדם מקימים את יסודות ההפרה של החברה. זאת מבלי שהוועדה מחווה דעתה בשלב זה האם נושאי המשרה שעדיין מנהלים התיק המנהלי הפרו אף הם את חובות הדיווח. אשר לכך שהודאתה של החברה אינה מלאה הרי שהחברה (שיועצה ע"י עו"ד) בחרה, בעצם התקשרותה בהסדר, לוותר ולא לנסות להוכיח בפני הוועדה כי על אף מעשייה הפליליים של מרב גת, שהיתה אורגן בחברה, הרי שלא ניתן לייחס לחברה הפרות דווח מכוח תורת האורגנים.

הוועדה הפנתה לשורת החלטות קודמות בהן כחלק ממדיניות עידוד כריתת הסדרי אכיפה, אישרה הסדרים שהיתה בהן הודאה חלקית בלבד. זאת בהתאם לחוק המאפשר זאת וכאשר קימת תשתית מספיקה העולה מן ההסדר והסכמה מודעת של המפר למשמעות ההסדר, כפי שהיה במקרה זה.

כשיקולים לחומרה שקלה הוועדה את התמשכות ההפרות; היקף הטעות; ביצוע הפעולה על ידי מנהלת בחברה שפעלה מתוך מחשבה פלילית, ואת הפגיעה בעיקרון הגילוי הנאות. כשיקולים לקולא שקלה הוועדה, את העובדה שמעשי ההטעיה נעשו על ידי גורם פנימי, מנהלת, שהסתירה את מעשיה באורח מתוחכם. כמו כן, ציינה כנסיבה חשובה את התחשבות הרשות בכך שגילוי המחדל נעשה על ידי החברה. בנוסף, החברה פעלה לתחקור האירוע והפקת לקחים. החברה מיהרה לפטר את מרב גת מייד לאחר שהבודק החיצוני שמינתה חשף את מקור המחדל. החברה גם נערכה מיידית למניעת הישנות ההפרה על ידי שיפור מערך הבקרה בחברה, על ידי איחוד מערכת הדיווח הכספי של חטיבת שירותים מנוהלים עם מערכת הדיווח של שאר החברה וכן הידוק מערך הבקרה ברמת מטה החברה ויצירת נוהל חדש שהגביר מעורבות ואחריות מנהלי החטיבות.

הוועדה הדגישה כי מדיניות הרשות בקיצור הליכים וסיומם בדרך הסדרית מוסכמת מקובלת עליה, וגלומים בה יתרונות ציבוריים רבים, בפרט כאשר ההסדר נכרת בתחילת ההליך. סכום העיצום שהושת בהסדר תואם לדעת הוועדה את מדיניות האכיפה של הרשות כהשתקפותה בתיקים קודמים. לפיכך סברה הוועדה כי ההסדר סביר וכי יש לאשרו.

מנהלת מחלקת אכיפה מנהלית ברשות ניירות ערך, ד"ר אילנה ליפסקר-מודעי.
צילום: ענבל מרמרי

Back to top button