צרכנות

האם מומלץ לבטח את הבית מפני רעידות אדמה?

ישראל ממוקמת על השבר הסורי אפריקאי, לאורכו מתרחשות רעידות אדמה חזקות אחת ל 80 – 100 שנה. רעידת האדמה החזקה האחרונה שאירעה באזורנו התרחשה בשנת 1927, מה שאומר שההסתברות הסטטיסטית להתרחשות רעידת אדמה חזקה בישראל בשנים הקרובות היא גבוהה. לאור זאת נשאלת השאלה האם מומלץ לרכוש ביטוח רעידות אדמה לבית, האם העלות מצדיקה את הכיסוי, האם במקרה שתתרחש רעידת אדמה חזקה הכיסוי הביטוחי אכן יכסה את הנזקים?

ביטוח סטנדרטי

למעשה, בישראל כל מי שרוכש ביטוח דירה רוכש אוטומטית ביטוח רעידות אדמה, אלא אם כן הוא מודיע לחברת הביטוח כי הוא מוותר על סעיף רעידות האדמה בפוליסה. לפי נתוני משרד האוצר, בישראל מחזיקים בביטוח דירה כ 60% מבעלי הדירות, כאשר 85% מתוכם מחזיקים בביטוח רעידות אדמה. חמישה העשר האחוזים המחזיקים בביטוח דירה ללא ביטוח רעידות אדמה בחרו לוותר על סעיף זה בכדי להוזיל את עלות הפוליסה.

המדינה אינה מפצה

מי שסבור כי במקרה של רעידת אדמה גדולה אשר תפגע בביתו המדינה כבר תדאג לפצות אותו, כפי שהמדינה מפצה נפגעי אסונות טבע ונפגעי פעולות איבה, טועה. המדינה אינה מחויבת לעשות זאת, ואף אין תכנית לפצות מי שביתו נפגע מרעידת אדמה. יתירה מכך, על פי חוק פיצוי נפגעי אסונות טבע, אין המדינה מחויבת לפצות נפגעי רעידות אדמה, אלא אם כן מדובר בנכס המיועד ליצירת הכנסה, שבעליו רכשו עבורו ביטוח עסק.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

האם חברות הביטוח יכולות לעמוד בהוצאות

יש הטוענים כי במקרה של רעידת אדמה גדולה, חברות הביטוח לא יוכלו לעמוד בתשלומים למבוטחים. על פי הערכות גורמים בשוק הביטוח, סברה זו אינה נכונה. חברות הביטוח הישראליות מבוטחות לצורך כך על ידי חברות ביטוח בחו"ל, בעזרתן יוכלו לעמוד בתשלומים.

קבוצת סיכון

ההחלטה אם לרכוש ביטוח רעידות אדמה לבית נתונה לשיקוליו של בעל הבית, יחד עם זאת כדאי לקחת בחשבון את רמת הסיכון שלכם מבחינת מיקום לפני שאתם מחליטים. אם ביתכם ממוקם בסמוך לקו השבר הסורי אפריקאי, שזה אומר בקעת הירדן, עמק החולה, טבריה, גליל מזרחי והערבה , הסיכון שייפגע משמעותית מרעידת אדמה חזקה הוא גבוה יותר. הוסיפו לכך את העובדה שהסבירות להתרחשות רעידת אדמה בעתיד הלא רחוק היא גבוהה, והסיקו בעצמכם את המסקנה. יתירה מכך, באירוע של רעידת אדמה חזקה, גם מבנים שאינם על קו השבר עשויים להיפגע.

תמ"א 38 ועוד

בישראל כל בניין חדש צריך לעמוד בתקן מוגנות לרעידות אדמה, וכידוע, עבור בניינים ישנים שאינם ממוגני רעידות אדמה תוקנה תמ"א 38, המאפשרת מיגון הבניין בנהלים מקוצרים. אם ביתכם אינו מתוחזק כראוי כנגד רעידות אדמה, יש סיכוי סביר שגם אם רכשתם ביטוח רעידות אדמה לא תהיו זכאים לפיצוי. בדקו היטב את סעיפי הפוליסה לפני שאתם מתחילים לשלם את הפרמיה החודשית.

פרמיה חודשית והשתתפות עצמית

ניתן להוריד את גובה ההשתתפות העצמית בכדי להפוך את הפוליסה למשתלמת יותר במקרה ביטוחי, אולם זה כמובן יעלה את הפרמיה החודשית שתשלמו. כמו כן, בדרך כלל הביטוח הוא על ערך המבנה, ואינו כולל את ערך הקרקע או התכולה. במידה ואתם מעוניינים להרחיב את הביטוח יש לפנות לסוכן הביטוח שלכם.

ביטוח מותאם אישית

כאמור, ההחלטה אם לרכוש ביטוח כנגד רעידות אדמה לביתכם היא שלכם. זכרו שהבית הוא אחד הנכסים היקרים והחשובים שיש לאדם, ולכן כדאי לעשות כל שניתן בכדי לשמור על ערכו. חברות הביטוח השונות מציעות פוליסות ביטוח הניתנות להתאמה אישית עבור ביתכם וצורכיכם. לפני שאתם מחליטים לוותר על סעיף ביטוח רעידות אדמה לבית, שקלו היטב את הסיכונים מול הסיכויים.

בנוסף לכך, כאשר אתם רוכשים פוליסת ביטוח דירה אל תהססו לרכוש את ההרחבות הדרושות לכם, ולהשוות מחירי הפוליסה בין מספר חברות שונות. במיוחד עבור אלו שחוששים מבירוקרטיה וטופסולוגיה, ואינם מעוניינים לבזבז זמן מיותר על ענייני ביטוח דירה, ניתן לרכוש ביטוח דירה בקלות ובמהירות במובייל, ללא המתנה בתור וללא יציאה מהבית או ממקום העבודה.

 

 

Back to top button