מבזקיםמשפטי/פלילי

הערעור התקבל: אשפוז בכפייה – רק לאחר אבחון נפשי

בית המשפט העליון קיבל אתמול (שלישי) את הערעור שהגיש הסיוע המשפטי במשרד המשפטים, ושינה את פסק הדין שניתן בשבוע שעבר בבית המשפט המחוזי בחיפה, אשר התיר לאשפז בכפייה צעיר שנקלע למצב פסיכוטי על רקע שימוש בסמים, זאת על אף שהצעיר לא אובחן כלוקה בהפרעה נפשית. הרכב שופטי העליון קיבל את בקשת הערעור בה נטען כי פסיקת המחוזי עלולה להוביל לאשפוז בכפייה של כל מי שסובל מלקות שכלית או גופנית, ומסכן את עצמו או אחרים.

בקשת הערעור הוגשה לבית המשפט העליון על ידי עו"ד יניב אלון ודניאל רז מהסיוע המשפטי במשרד המשפטים, בה נטען כי השארת החלטת בית המשפט המחוזי על כנה הייתה עלולה להוביל לתקדימים בלתי סבירים ביחס למערכות הבריאות כלפי אנשים עם לקויות שכליות או גופניות בהם לוקים באוטיזם, בעלי מוגבלות, אנשים הסובלים מתופעות פוסט טראומטיות וכדומה, אשר היו עלולים למצוא עצמם בפני אשפוז בכפיה במידה ונמצאו במצב פסיכוטי – אף אם לא אובחנו כסובלים מהפרעות נפשיות מוכרות. לבקשה צורפו בקשות מנומקות של ארגוני מתמודדים בהם אס"י (אוטיסטים לישראל) ולשמ"ה (לשילוב מתמודדים והעצמה בבריאות הנפש) וכן ארגון "בזכות". בסיוע המשפטי מציינים כי הצטרפותם של ארגונים אלו להליך הבהירה לבית המשפט על ההשלכות רחבות ההיקף הקשות שיהיו לפסק דינו של בית המשפט המחוזי.

לדברי עו"ד דניאל רז, ממונה ארצי בתחום אשפוז כפוי בסיוע המשפטי במשרד המשפטים, "לפסק הדין שניתן בבית המשפט המחוזי הייתה משמעות דרמטית, עת בית המשפט הכליל גם אנשים שעברו טראומה כחוסים תחת החוק לטיפול בחולי נפש, ויתרה מכך גם אדם המתמודד עם אוטיזם, לקות שכלית או גופנית היה עלול להיכנס תחת כנפי הגדרת החוק, ועלול למצוא עצמו מאושפז בכפייה, גם אם הוא אינו סובל ממחלה נפשית מוכרת כגון סכיזופרניה או מניה-דיפרסיה. חשיבות פסק הדין של בית משפט העליון גדולה היות והיא מחייבת את המחוקק להידרש לסוגיה זו, ואנו מברכים על קביעת בית המשפט העליון שמשמעותה היא כי אין זה נכון לעשות "קיצורי דרך" ובאמצעות החוק לאפשר אשפוזם בכפייה של אנשים אשר אינם צריכים להיות שם".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
אילוסטרציה. קרדיט: pexels

Back to top button