צרכנות

מאניה דיפרסיה – גורמים, מאפיינים ודרכי טיפול

הפרעה דו קוטבית או מאניה דיפרסיה, מאופיינת במצבי קיצון ושינויים חדים במצב הרוח. למעשה, הפרעה דו קוטבית נמצאת בקטגוריית ההפרעות האפקטיביות – הפרעות במצב הרוח.

 

במצב הרגיל, מצב הרוח הוא המוביל, והמחשבה הולכת בעקבותיו. בעקבות השינויים הקיצוניים במצב הרוח במאניה דיפרסיה, נוצר מצב של שינויים בתפיסה של המציאות אצל החולה, מה שמוביל כמובן גם לשינויים התנהגותיים. במאניה דיפרסיה יש גם גלים של דיכאון וגם של "היפו מאניה", כלומר פעלתנות יתר, נמרצות יתר, מצב רוח מרומם והתלהבות.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

 

גורמים להופעה של מאניה דיפרסיה

עד היום, הרפואה עדיין לא שמה את האצבע על גורמים וודאיים של המחלה. מה שכן יודעים, וזאת הודות למכשור הטכנולוגי המתקדם הקיים היום, הוא שבמהלך התקף מאניה דיפרסיה ואף לפני שהוא מופיע, מתחוללים שינויים בפעילות המוח ובמבנה של המוח.

 

דבר נוסף שיודעים הוא שמדובר באיזשהו קו תורשתי, ולמעשה מבין ההפרעות הפסיכיאטריות מדובר בתורשתית ביותר. כלומר, זוהי ככל הנראה מחלה שרצה במשפחות באופן שהוא יחסית מובהק.

 

כיצד באים לידי ביטוי מצבי הרוח הקיצוניים?

התופעה של מצבי הרוח המשתנים עשויה להתקיים אצל כל אדם באופן שונה. יש כאלה שמופיע אצלם מה שנקרא "גל מאני" ואז יש תקופה ארוכה של שקט, איזון ורוגע. אחרי תקופה זו יכולה להופיע פתאום תקופה של דיכאון.  אצל אחרים לעומת זאת, הגל המאני שיתאפיין בבזבזנות יתר, התלהבות ומצב רוח מרומם יתקיים לצד ובמקביל לדיכאון. כלומר, אין למחלה ממש חוקים ברורים. ישנם גם אנשים שיכולים לסבול מדיכאון שנים ארוכות ובטוחים שיש להם מחלה חד קוטבית, ואז כעבור שנים פתאום מופיע גל מאני, מה שמוכיח שהמחלה כנראה הסתתרה. המהלך אינו קבוע.

 

האם יש טריגר שגורם למצבי הרוח הללו לפרוץ?

החלק של הטריגרים מאוד משמעותי, אך יחד עם זאת, קשה לכמת ולהסביר אותו. אירועי חיים למשל, טובים וגם קשים יכולים להוביל לגל של מאניה דיפרסיה או לגל של דיכאון. התרגשות גדולה או שינוי משמעותי בחיים, יכולים גם כן להוביל לזה. לידה, נישואין, פיטורין, מוות, עייפות יתר, קידום בעבודה – אלו ועוד יכולים להוביל לגל מאניה או לגל דיכאון. ישנם אנשים שגם אחרי דיאטה קיצונית עלולים לפתח התקף כזה.

 

באיזה גיל זה מתחיל?

ההפרעה אמנם יכולה להופיע בכל גיל, אך הגיל השכיח ביותר הוא גילאי העשרה המוקדמים והמאוחרים, כשבדרך כלל זה מופיע אחרי גיל ההתבגרות. אם בוחנים לאחור, מגלים שהסימנים הראשונים הופיעו כבר בגיל ההתבגרות.

לקריאה נוספת אודות חרדה חברתית אצל ילדים

 

כיצד מטפלים במאניה דיפרסיה?

הטיפול במאניה דיפרסיה תלוי במטופל, אך הרוב מטופלים בתרופה הקלאסית שנקראת ליתיום קרבונט. עם זאת, בימינו השתנו התפיסות הישנות, ולכן לעתים מטפלים בהפרעה גם בתרופות אחרות, תלוי בעוצמת המחלה. כיום ישנן תרופות המכונות "מייצבי מצב רוח", כאשר ניתן לחלק את התרופות הללו לשתי קבוצות עיקריות:

  1. תרופות מקבוצת הליתיום
  2. תרופות מקבוצת האנטי אפליפטיות

 

את תכנית הטיפול קובעים לפי מצבו של המטופל, מאפייני המחלה, עוצמתה ותדירות ההתקפים.

Back to top button