מבזקיםצבא וביטחון

קבלו הצצה: שדה הניסויים הסודי של צה"ל אי שם במרכז הארץ

צה"ל מספק הצצה לשדה הניסויים הנמצא אי שם במרכז הארץ ומציג מקרוב את המערכות המבצעיות החדשות ביותר, הטילים הכי מתקדמים, הכלים המשוריינים המשוכללים וציוד הלוחמה העתידי שיכנס לשדה הקרב.

בצה"ל מספרים כי בשדה הניסויים הסודי שממוקם במרכז הארץ, בין הדיונות שבקרבת אחד החופים המרכזיים, נראים לא פעם ענני עשן ובוקעים ממנו קולות נפץ המעידים על המתרחש. בצה"ל מציינים כי אין מדובר במראה חריג, שכן אותו שטח מהווה מזה שנים רבות לשטח הניסויים המרכזיים של צה"ל בו נבדקים באופן שוטף אין-ספור מצבי קיצון ובתנאים הקשים ביותר כל כלי הלחימה והאמצעים המיוחדים של הצבא עוד בטרם הלוחמים או האזרחים זוכים להכיר.

צילום: דובר צה"ל

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

כתב צה"ל ליאור נוישטיין מספר על הביקור בשדה הניסויים: "כשהגעתי למטווח לראשונה, לאחר ניסיון ממושך לאתר את שער הברזל הכבד המסמן את כניסת הבסיס, נכנסתי לאוטו של מפקד הניסוי שהתחיל לעשות את דרכנו לעמדה מספר 8.

תוך דקות נסיעה בודדות בלבד, החלו להשתקף מהחלון נופים שונים בתכליתם זה מזה – שטח מוריק, ים, חולות ואבנים, שרמזו ולו במקצת על המגוון האדיר של הניסויים שמבצעים כאן.

"הגענו", הכריז מפקד הניסוי, וממרחק לא רב מאיתנו כבר יכולתי לזהות את הטנק המרכבה סימן 4 הניצב בשטח מישורי, כשמולו מכוון תותח טילי RPG ומצלמה שהקרינה את כל המתרחש לחדר ממוגן סמוך למקום.

מבעד למסכים נראתה דמותו של אחד ממנהלי הניסוי, עטוי קסדה ואפוד מגן, טוענת טיל אחד לתותח. אצבעו של המפקד השני ששהה בחדר הייתה דרוכה על כפתור אדום גדול, כמו בסרטים, בעודו התחיל לספור לאחורנית עשר…תשע…עד שהטיל יצא מהמשגר, מערכת "מעיל הרוח" הפיקטיבית שהטמיעו פעלה, והניסוי – הסתמן כמוצלח."

מפקד שדה הניסויים, רס"ן איימן פרו. צילום: דו"צ

מפקד שדה הניסויים, רס"ן איימן פרו סיפר כי "כל אמצעי שמגיע אלינו עובר שרשרת ארוכה של בדיקות מעמיקות לאורך זמן, וזה עוד לפני שאנחנו בכלל חושבים על להוציא אותו החוצה" וציין כי "למערכת הזו עוד דרך ארוכה".

רס"ן פרו מציין כי ניסוי לא נגמר בכך שלוקחים טנק מציבים בטח ויורים לכיוונו, "הבקשות לניסוי כלי מסוים לרוב נובעות מצורך שיחידה כלשהי מציפה בפנינו. אם למשל גבעתי מזהים איום או קושי שדורש כלי ייעודי שינטרל אותו, הם פונים למחלקת אמל"ח, כותבים יחד דרישה מבצעית, ורק אז זה מגיע לידיים שלנו, יחידת מטמו"ן בחטיבה הטכנולוגית ליבשה".

צילום: דובר צה"ל

למעשה, מאחורי כל ניסוי עומדים אנשי מטמו"ן (מבצעים, טכנולוגיות, מו"פ וניסויים). הבקשה לביצוע ניסוי מגיעה אל היחידה ועוברת למחלקה הרלוונטית שמתעסקת בתחום אליו מתקשר התוצר בתוך היחידה עצמה, כך שבקשות ליצירת לייזרים מיוחדים, למשל, יגיעו למקום אחר מאלו של בדיקת רכבים אוטונומיים או טיל."

צילום: דובר צה"ל

מאותו הרגע שמגיעה הבקשה, מספרים בצה"ל יש שתי אופציות: או שלוקחים מוצר מ"המדף", כלומר אחד שכבר נמצא בעבודה ופיתוח בתוך המחלקה עצמה, או שנותנים את הרעיון למפתחים שינסו ליצור מאפס מוצר שיספק את המענה הנדרש ואולי אף מעבר לכך. "בתוך מטמו"ן יש יחידת פיתוח ייעודית", מגלה רס"ן פרו, "שם האנשים מוכשרים לפתח ולהמציא פתרונות לנושאים חדשים ובכל תחום שעולה על הדעת במסגרת הצבא".

הכלי שמגיע לבדיקה בשטח הניסויים עובר פעולות רבות שבוחנות את שרידותו של הכלי במצבי קיצון, טמפרטורות ומזג אוויר משתנה וכן את מבחן "תוחלת החיים" שיאמוד כמה זמן הוא צפוי להישאר שמיש.

צילום: דובר צה"ל

כיצד יודעים אם ניסוי הצליח או נכשל?

"מבחינתנו גם אם המוצר תפקד כמו שצריך וגם אם לא, זו הצלחה, כי זה רק אומר שמנעת כישלון במקום אחר ושיש לך מקום לשפר" מציין רס"ן פרו, "אם המוצר עצמו נכשל, לרוב יהיו עליו סימנים כמו סדקים או פנצ'ר למשל. במקרים כאלה אנחנו מחזירים את המוצר ליצרן עם פירוט, ומחכים שהוא יחזור. לעומת זאת, ניסוי שנכשל קל לזהות תוך שניות – אם היה פיצוץ לפני שהיה צריך להיות אחד, או אם מזג אוויר השפיע עליו אפשר לעלות על זה".

"חשוב לדחוף את האמל"ח לקצה גבול היכולת שלו – ואפילו רחוק מכך. אנחנו שותפים מלאים לניסוי למוצר, כותבים דוח ועושים הפקת לקחים לאורך כל הדרך ולפי הדברים שלנו חלים שינויים. המודלים מגיעים אלינו ואנחנו חושבים על פונקציות שלפעמים היצרן בכלל לא חשב עליהם בעצמו – כדי שהן יתאימו למטרה הסופית".

צילום: דובר צה"ל

מפקד השדה מדגיש כי דוגמה טובה לכך, ורלוונטית מתמיד, היא סוגיית עפיפוני ובלוני התבערה בהם משתמשים ארגוני הטרור ברצועת עזה. "ההתעסקות הזו תופסת אצלנו כמובן שטח ונפח עבודה רב. מאז שצץ האיום יש התמקדות גדולה בנושא ואנחנו עומלים כל הזמן על פתרונות שנמצאים חלקם בשלבי פיתוח וניסוי ואחרים – כבר בתקופת פיילוט בשטח". מערכת איסוף המודיעין המשוכללת "מארס" היא אחת מהתוצאות האחרונות של אותם ניסויים.

"אני ארבע שנים ביחידה" מספר מפקד מטווח 24 "מפקד על בין 7-8 ניסויים ביום, ועדיין מצליח להיות מופתע מניסויים שקורים כאן. ראיתי כבר את הכול – ניסויים עם כיפת ברזל, חץ, שרביט קסמים וטילים, ובכל פעם מחדש הצוותים מצליחים למצוא את הדבר הקטן שהופך מוצר פשוט – למכונה המטורפת שרואים בסוף בחוץ. היכולת לצאת החוצה, להגיע כמעט לכל מקום בצה"ל ולדעת שכלי מסוים או פריט שיש שם עבר קודם כל אצלנו, ושבזכות העבודה שלנו הוא גם בטיחותי וגם אפקטיבי – זה סיפוק שלא ניתן להסביר במילים".

צילום: דובר צה"ל

תגובה אחת

Back to top button