מבזקיםמשפטי/פלילי

עו"ד נועם קוריס- איש נמחק מתקנון אגודת ישראל

במסגרת רישום מפלגת אגודת ישראל לכנסת הוגשה עתירה לבית המשפט העליון ביחס לחלק מסעיפי תקנון המפלגה.

ועוד כמה מאמרים שכתבתי:

עו"ד נועם קוריס – סוגיות משפטיות ב – ישראל היום!

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

עו"ד נועם קוריס – מפעיל אתר אינטרנט ? ערוץ 7

עו"ד נועם קוריס – גוגל מפלה ישראלים- ערוץ 7

עו"ד נועם קוריס – כותב ב – cafe.themarker.com

נשיאת בית המשפט העליון, כבוד השופטת אסתר חיות דנה בעתירה שעניינה בהוראות סעיפים 6א ו-6ד לתקנון המשיבה 2, מפלגת הסתדרות אגודת ישראל בארץ ישראל (להלן: המפלגה), ובאפשרותן של נשים להצטרף כחברות בה נוכח הוראות אלה. צו על-תנאי שהוצא בעתירה ביום 27.10.2016 הורה למשיבים להתייצב וליתן טעם מדוע לא תיפסלנה הוראות הסעיפים האמורים.

סעיף 6 לתקנון המפלגה כותרתו "חברות במפלגה" וסעיף 6(א) שבו קובע כי:

"חבר במפלגה יכול שיהיה: כל איש יהודי מבן שמונה עשרה שנה ומעלה, שומר תורה ומצוות, הנמנה על החרדים לדבר ה' ומזדהה עם אגודת ישראל ומטרותיה "לפתור ברוח התורה והמסורה את כל השאלות אשר תעלינה יום יום על הפרק בחיי כלל ישראל", המכפיף עצמו לדעת מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל ומקבל מרותה, אשר מוכן לקבל על עצמו את תקנונה והחלטות מוסדותיה המוסמכים של המפלגה בכל ענין מעניני אגודת ישראל ואשר אינו חבר או משתייך לשום מפלגה אחרת או תנועה ו/או גוף שיש לו זיקה פוליטית למפלגה אחרת, וכמו כן אינו חבר בקופת חולים של ההסתדרות שלא במסגרת ארגון העובדים של אגודת ישראל."

סעיף 6(ד) לתקנון המפלגה המופיע גם הוא תחת אותה כותרת של "חברות במפלגה" קובע כי:

"אישה תהיה זכאית להצטרף לתנועת "נשי אגודת ישראל", אשר תהווה גוף נפרד – כמצוות ההלכה – הקשור ארגונית ורוחנית לאגודת ישראל."

בתום הדיון שהתקיים בבית המשפט העליון ביום 31.7.2018 בהתנגדות להפיכת הצו על-תנאי לצו מוחלט, התבקשה המפלגה להודיע האם היא מסכימה למחיקתו או לתיקונו של סעיף 6(א) לתקנון המפלגה, באופן אשר יסיר את המניעה הקיימת לצירופן של נשים כחברות במפלגה. ביום 3.9.2018, הודיעה המפלגה כי היא מסכימה למחיקת המלה "איש" מסעיף 6(א) לתקנון. העותרות הגיבו לאמור בהודעה וציינו, בין היתר, כי לגישתן בשל הוראת סעיף 6(ד) לתקנון ועל אף הודעת המפלגה כאמור, טרם הוסרו החסמים לשילוב נשים במפלגה. משכך הוספנו והורינו למפלגה, בהחלטתנו מיום 6.11.2018, להבהיר האם הצטרפות אישה לתנועת "נשי אגודת ישראל" על פי סעיף 6(ד), הכלול בסעיף 6 שכותרתו "חברות במפלגה" מאפשרת את חברותה במסגרת המפלגה. בהודעתה מיום 6.12.2018 הבהירה המפלגה כי "עם מחיקת המלה "איש" מסעיף 6(א) לתקנון המפלגה, תוסר המניעה המשפטית הטכנית מפני קבלת נשים למפלגה" וכי אין בהוראת סעיף 6(ד) לתקנון כדי למנוע או לחייב חברות במפלגה. עוד הבהירה המפלגה, כי שינוי התקנון האמור "לא יביא לשינוי מעשי במצב העובדתי בכל הנוגע לקבלה למפלגה" הואיל ולשיטת המפלגה אישה המבקשת להתקבל לחברות במפלגה לא תוכל להתחייב, כדרישת התקנון, לפעול בהתאם להלכה היהודית ובהתאם להוראות מועצת גדולי התורה.

העותרות 11-2 סבורות כי קיימת סתירה פנימית בעמדתה של המפלגה ועל כן, הן מבקשות כי בית המשפט יבהיר "אם בעקבות שינוי התקנון בפועל נפתחה למעשה הדרך לנשים להיות חברות במפלגה, ובכך הוסרו המגבלות והאפליה המפורשת שהשתקפה בתקנון המפלגה".

כעולה מהודעות המפלגה בעקבות הדיון שהתקיים בעתירה ביום 31.7.2018, עם תיקון סעיף 6(א) לתקנון והסרת המלה "איש" מלשון הסעיף, לא תהיה עוד כל מניעה תקנונית לקבלתה של אישה כחברה במפלגה. על כן, מבחינה משפטית, העתירה דנן באה על סיפוקה.

ויודגש – היה ובעתיד, חרף העדר כל מניעה תקנונית ומשפטית להצטרפותה של אישה כחברה במפלגה, תימנע הצטרפות כזו מאישה כלשהי העומדת, לטענתה, בדרישות הקבועות בסעיף 6(א) לתקנון, ניתן יהיה להידרש לסוגיות הנובעות מכך בהליך מתאים, ככל שיוגש.

אשר על כן, בית המשפט העליון נתן תוקף של פסק-דין להתחייבות המפלגה להסיר את המלה "איש" מסעיף 6(א) לתקנון המפלגה וזאת בתוך 21 ימים מהיום, וכן להצהרת המפלגה כי הוראת סעיף 6(ד) לתקנון אינה מונעת מאישה חברות בה.

עו”ד נועם קוריס בעל תואר שני במשפטים מאוניברסיטת בר אילן, משרד נועם קוריס ושות’ עורכי דין עוסק בייצוג משפטי וגישור מאז שנת 2004.

Back to top button