מבזקיםצבא וביטחון

בית המשפט דחה עתירתה של אסירה ביטחונית להקמת ספריה בכלא

בית המשפט המחוזי בחיפה דחה היום (שלישי) את עתירתה של ביאן עזאם, אסירה ביטחונית, המרצה מאסרה למשך 3 שנים ו-4 חודשים בכלא דמון, זאת בגין הרשעתה בביצוע עבירות חברות בהתאגדות שאינה מותרת, קשר לגרימת מוות בכוונה ומגע עם ארגון עוין.

במסגרת העתירה ביקשה האסירה מבית המשפט להורות לשב"ס להקים ספרייה באחד החדרים הפנויים באגף בו היא שוהה. האסירה טוענת כי פנתה לכלא בעניין זה בהתאם לפקודות אך בקשותיה לא נענו. "המשיבים מפרים זכויות האסירות הבסיסיות הניתנות מכוח החוק וכי מדובר באפליה על רקע לאומני ועל רקע מגדרי." נכתב בעתירה שהוגשה.

מנגד טוען שב"ס כי באגף בו מוחזקת האסירה הביטחונית שהגישה את העתירה מופעלת ספריה, בהתאם לפקודות ולנהלים, ולכן הטענות המועלות בעתירה אינן נהירות כלל. עוד נטען כי באגף בו מוחזקת העותרת קיים היצע של ספרים, אשר מתקבלים באמצעות הצלב האדום ובאמצעות המשפחות וכל אסירה רשאית לשאול חמישה ספרים בהתאם לכללים שנקבעו על ידי מפקד בית הסוהר ובכפוף להוראות פקודת נציבות. בנוסף, נטען כי כמות הספרים באגף מספיקה כדי לספק את רצונן של כל האסירות המוחזקות באגף בקריאה וכי שב"ס מאפשר לאסירים ביטחוניים השתלבות בפעילות פנאי על ידי מתן אפשרות ואמצעים לניצול הזמן הפנוי בבית הסוהר באופן מיטבי, פעילות הפנאי כוללת בין היתר אספקת ספרים, חוברות, תשבצים, משחקי קופסא וכו'."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
אילוסטרציה. צילום: חדשות MivzakLive

באשר למיקום הספרייה ומספר הספרים שיוחזקו בה נטען בדיון כי נושאים אלה מצויים בלב לבו של שיקול הדעת המנהלי של המשיב ומבוססים על שיקולים ענייניים הנוגעים לניהול השוטף של בית הכלא.

במענה לטענות שב"ס טוענת האסירה הביטחונית כי הספרייה שטוען שב"ס שמנוהלת באגף מורכבת ממספר מדפים הנמצאים בחדר הקנטינה ושאר הספרים נמצאים בקרטונים במחסן של האגף. מדובר בכ-570 ספרים שנמצאים בקרטונים. נטען כי באגף קיים חדר ריק שהאסירות ביקשו השתמש בו כספרייה וחדר חינוך, אך הנהלת הכלא מסרבת.

נשיא בית המשפט רון שפירא דחה את העתירה וכתב בהחלטתו: "אני מהניח שבכלא דמון, המצוי במבנה מיושן, האפשרות להקצות מקום לספריה הוא פחות מזה שניתן במתקני הכליאה החדשים. על כך יש להצר. עם זאת, ועל פי העובדות שבפני, אין מדובר במצב שהוא בלתי סביר בצורה קיצונית הפוגע בזכויות האסירות. ובוודאי שאין מקום בהתאם לעובדות, כפי שהתבררו, כדי להצדיק התערבות של בית המשפט בליבת שיקול הדעת של הסגל הפיקודי בכלא דמון. מפקד הכלא הוא בעל הסמכות והוא האחראי לקבל את ההחלטות בהתאם לפקודה, משיקולים ביטחוניים ואילוצי מתקן הכליאה ועל בסיס שיקולים ואילוצים אלה הוא מקבל את ההחלטה היכן תהיה הספרייה ואת המקום שיוקצה לה."

בסיכום הדיון קבע: "אשר על כן, לאור המפורט לעיל, דינה של העתירה להדחות, הן דחיה על הסף מהטעמים של אי גילוי כל הפרטים המלאים והנכונים והן לגופם של דברים, בהעדר עילת התערבות בהתאם לחוק ולכללי המשפט המנהלי."

Back to top button