סקר שערכה מועצת יצוא התפוחים האמריקנית – 50% מהישראליים: "התפוח – מוצר צריכה בסיסי", כ-30% אוכלים תפוח מדי יום.
יבוא תפוחים מארצות הברית נועד להבטיח שהישראלים יוכלו ליהנות מתפוחים איכותיים וטעימים במשך כל השנה, בלי לחשוש ממחסור, אשר בתורו עלול לגרום לעליית מחירים. ישראלים בוחרים תפוחים קודם כל לפי מראה ורק אחר כך לפי מחיר וזן.
מועצת יצוא התפוחים האמריקנית (USAEC *) ערכה לאחרונה סקר בישראל, על מנת לבחון את הרגלי הצריכה של תפוחי עץ בקרב האוכלוסייה הישראלית ובכללה בחברה הערבית, ובחן את הרגלי צריכת התפוחים שלהם. ממצאי הסקר מגלים, כי תפוחים הם מוצר צריכה מוביל במדינה, כאשר כשליש מהישראלים אוכלים תפוח מדי יום.
• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
בסקר שערכה המועצה באמצעות המכון לגיאוקרטוגרפיה, בו השתתפו כ- 500 נשאלים מהאוכלוסייה הבוגרת בישראל, מהחברה היהודית והערבית כאחד, עולה כי יותר מ-50% מהישראלים הגדירו תפוחים כמוצר צריכה בסיסי. מספר זה מציב את התפוח כמוצר הצריכה השכיח ביותר, אשר אחריו מגיעה במקום השני הבננה (27%) בפער ניכר, ולאחריה במקום השלישי התפוז (7%).עוד עולה מהסקר כי:
• כ-30% מכלל האוכלוסייה אוכלים תפוחים מדי יום.
• 82% מכלל האוכלוסייה שאוכלת תפוחים נוטה לעשות זאת בבית. כמעט מחצית מציבור אוכלי התפוחים (43%) נוהגים לאכול תפוחים בעבודה.
• הזמן הנפוץ ביותר לאכילת תפוחים –כמעט שליש מהנשאלים אמרו כי הם אוכלים תפוח בשעות אחר הצהרים. בחברה היהודית נהוג יותר לאכול תפוחים בשעות הבוקר (18% מול 4% בחברה הערבית) ובחברה הערבית בערב (34% מול 23%).
רכישת תפוחים
• שוני מהותי ניכר בהרגלי קניית התפוחים בין החברה היהודית והערבית 63% מכלל אוכלוסיית צרכני התפוחים, קונים אותם בסופרמרקטים, ואוךם בקרב החברה היהודית מספר זה עומד על כ-70%, בעוד בחברה הערבית, רק כ-34% מאלו הצורכים תפוחים, רוכשים אותם בסופרמרקטים. 42% מצרכני התפוחים בחברה הערבית רוכשים תפוחים דווקא אצל הירקנים השכונתיים , לעומת רק כ-21% בחברה היהודית.
• רוכשי התפוחים אוכלים בממוצע 8.6 תפוחים בשבוע.
• 70% מצרכני התפוחים קונים עד כ-10 תפוחים בשבוע.
• יותר מ-80% מרוכשי התפוחים סבורים, כי מחירי התפוחים בישראל גבוהים מדי. 87% מהנסקרים מעל לגיל 55 העידו כי לדעתם מחיר התפוחים בישראל גבוה מדי.
מאפייני התפוחים
• המראה של התפוח הוא הקריטריון החשוב ביותר לכלל אוכלוסיית אוכלי התפוחים (68%). יחד עם זאת בעוד בחברה הערבית, לאחר מראה, הקריטריון החשוב ביותר הינו צבע התפוח (50%), בחברה היהודית מחירו של התפוח (52%) והזן שלו (48%), חשובים יותר מן הצבע (41%).
• כמעט שני שלישים מהמשיבים ציינו מאפיין הטעם מתוק (63%) הוא התכונה האהובה עליהם ביותר. במקום השני צוין מרקם קריספי (40%) בצוותא עם צבע אדום (40%), ואחריו צבע ירוק (30%) וטעם חמצמץ (27%).
• 62% מהנשאלים אמרו כי זן ה"יונתן "(הידוע גם בשם "אמפייר") הינו זן התפוחים הפופולרי ביותר בקרב האוכלוסייה הישראלית.
• רוב משתתפי הסקר אינם מודעים לעובדה שבישראל נמכרים תפוחים מיובאים (46%) או לא יודעים מהיכן התפוחים מיובאים (34%). יחד עם זאת, בין המשיבים שגיבשו דעה על איכותם של תפוחים מיובאים, תפוחים מארצות הברית נתפסים איכותיים יותר מול הצרפתיים (10% מול 4%)
• בחברה הערבית, בין המשיבים שגיבשו דעה על איכותם של התפוחים המיובאים, תפוחים מארצות הברית הובילו עם יתרון של33% בהשוואה לתפוחים מספרד או מאיטליה (9% ו-6% בהתאמה), אך בפער קטן יותר על פני התפוחים המיובאים מצרפת (9% לעומת 7%).
(*) USAEC היא התאחדות מקצועית, אשר מייצגת את חמשת המדינות המגדלות תפוחים בארצות הברית (**), ושיחדיו אחראיות לכ-40% מיבול התפוחים בארה״ב. מכיוון שהצריכה בישראל גבוהה, ישראל הינה שוק היצוא השני בגודלו אחרי קנדה, עם 3443 טונות בשנת 2018.
(**) חמש המדינות הן: קליפורניה, מישיגן, ניו יורק, פנסילבניה ווירג׳יניה.