איראןמבזקים

מדוע ארצות הברית לא תקפה באיראן – כל הסיבות והפרשנויות

רבים מאיתנו תוהים, מאז הפלת המל"ט האמריקני על ידי משמרות המהפכה האיראניים מעל מיצרי הורמוז, איך ארצות הברית המעצמה הגדולה והחזקה בעולם "קיפלה את הזנב בין הרגליים", ולמעשה חוץ מציוצים מאיימים העבירה את האירוע ללא תגובה חריפה כפי שרבים ציפו לה.

אז למען האמת, כנראה שכוח הוא לא הפתרון היחיד לכל הבעיות בעולם ודבר נוסף שלא פחות חשוב מזה כסף! כסף אתם שואלים? תכף נבין למה ואיך זה קשור.

ביום חמישי לפנות בוקר בפיקוד משמרות המהפכה האיראניים החליטו שהם מעבירים מסר ברור לארצות הברית, למזרח התיכון ולעולם כולו כי אינם מתכוונים להתקפל מהר ולהפגין את נחישותם ועמידתם בדרך שמוביל המשטר האיראני. כנראה שהם צפו את המהלכים מבעוד מועד, על אף שידעו כי כרוך בכך סיכון לא קטן ושיגרו טיל לעבר מל"ט ביון אמריקני שעלותו כ-176 מיליון דולר והפילו אותו מעל מימי המפרץ הפרסי. לאחר מכן טענו האיראניים כי המל"ט חדר לשטח האווירי של איראן אך בארצות הברית דחו את הטענה וציינו שהמל"ט טס מעל השטח הבינלאומי.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

לטענת האיראנים, שיגור הטיל שיירט את המל"ט האמריקני

נשיא ארצות הברית, מספר שעות לאחר יירוט המל"ט האמריקני, פרסם בקצרה בעמוד הטוויטר שלו "איראן עשתה טעות גדולה". כשנשאל הנשיא טראמפ האם הוא מתכוון לתקוף את איראן ענה, "אתם תראו בקרוב". מאותו רגע למעשה כל עיני העולם היו נשואות לעבר וושינגטון לקראת תגובה, מהלומה כבדה שתנחית אמריקה הגדולה על הרפובליקה האסלאמית הסוררת.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, "אתם תראו בקרוב"

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, הסתגר במשך שעות בחדר המצב בבית הלבן עם ג'ון בולטון היועץ לביטחון לאומי, מייק פומפיאו מזכיר המדינה של ארצות הברית ואנשי ביטחון ומודיעין על מנת לדון בתגובה להפלת המל"ט. במהלך הפגישה הודלפו לתקשורת דיווחים כי בין הצדדים התעוררה מחלוקת בנוגע לתקיפה מידית באיראן. על פי אותם דיווחים מפי גורם בכיר בבית הלבן "ישנם מחלוקות בין הנשיא דונלד טראמפ שאיננו חפץ בתגובה צבאית כנגד איראן לבין מזכיר ההגנה ג'ון בולטון שבעד להנחית מכה צבאית על איראן".

מזכיר המדינה האמריקנית מייק פומפאו

בתום הפגישה התקבלה ההחלטה. ערוצי התקשורת המתינו בדריכות לבשורות מהבית הלבן והן הגיעו. "הנשיא דונלד טראמפ אישר תקיפה באיראן, אך ביטל אותה ברגע האחרון". מה? למה? מה קרה שם? התחילו כתבים לשאול.

אז פרסם הנשיא טראמפ הודעה נוספת וארוכה ובה הסבר מדוע החליט לבטל את התקיפה אותה אישר דקות קודם לכן. "הנשיא אובמה עשה עסקה נואשת ונוראה עם איראן." כתב טראמפ בחשבון הטוויטר שלו, "הוא נתן להם 150 מיליארד דולר בתוספת I.8 מיליארד דולר במזומן! איראן היתה בצרה גדולה והוא חילץ אותם. נתנו להם נתיב חופשי לנשק גרעיני ומהר מאוד במקום להגיד תודה, צעקה איראן מוות לאמריקה. סיימתי את העסקה, שלא אושרה אפילו על ידי הקונגרס והטלנו סנקציות חזקות. היום האומה שלהם חלשה הרבה יותר מאשר בתחילת הנשיאות שלי. הם גרמו לבעיות מרכזיות בכל רחבי המזרח התיכון."

בנוגע להחלטה לצאת לתקיפה באיראן והביטול לכך אמר הנשיא טראמפ: "הם ירו במטוס בלתי מאויש שטס מעל שטח המים הבינלאומיים. היינו דרוכים וטעונים להגיב אתמול בלילה. שאלתי "כמה אנשים יהרגו בתקיפה הזאת? 150 איש, אדוני", הייתה התשובה של הגנרל. 10 דקות לפני התקיפה עצרתי את זה. זה היה לא פרופורציונלי לירי על מטוס ללא טייס. אני לא ממהר, הצבא שלנו מוכן לתקיפה והוא ללא ספק הטוב ביותר בעולם. הסנקציות פועלות ונמשיך לחזק אותן עוד יותר. איראן לעולם לא יכולה להיות עם נשק גרעיני, לא נגד ארצות הברית ולא נגד העולם!" אמר.

אז האם זו הסיבה האמיתית לכך שנשיא ארצות הברית נמנע אמש מתקיפה באיראן?

גורמים רשמיים ומומחים לענייני ביטחון מזהירים כי תקיפה של ארצות הברית באיראן עלולה לגרום לה להכות בחזרה באמצעות כוחות פורקסי הנמצאים הרחק מהמזרח התיכון. "תקיפה אמריקנית מוגבלת על איראן כפי שתכנו הנשיא טראמפ היתה עלולה להניע תגובה איראנית חזקה שהיתה עשויה להצית עימות צבאי גדול הרבה יותר ממה שתכננה ארצות הברית." כך אמרו הגורמים.

איראן עלולה לגרום נזק עצום לכלכלה העולמית על ידי סגירת מיצרי הורמוז, נתיב המים שדרכו זורמים 40% מהנפט הגולמי הנחסר בעולם. פעולה זו, גם אם תהיה תגובה מהירה של חיל הים האמריקני, תביא לעלייה במחירי הנפט. אבל זה לא רק המהלך הראשון שאיראן יכולה לבצע בתגובה לתקיפה אמריקנית מוגבלת, אומרים המומחים.

ארכיון. צילום: הבית הלבן

איראן תפעיל את שליחיה שעלולים לגרום נזק כבד לבעלות בריתה של אמריקה. מורדים חות'ים בתימן יגבירו את התקיפות נגד התשתיות הסעודיות באמצעות טילים, המליציות השיעיות עלולות לערער את המצב בעיראק וחיזבאללה והג'יהאד האסלאמי בעזה, ארגוני הטרור הנתמכים על ידי איראן, יכולים לתקוף את ישראל. כך שאיראן יכולה לפעול כנגד כל גורם בעל אינטרס אמריקני בכל מקום בעולם.

ואם איראן תרצה להרוג אמריקנים, כל אחת מקבוצות הטרור האלה הנתמכות על ידה ישמחו לעשות זאת בשבילה, כמובן בחשאי ללא לקחת אחריות על כך. המילציות השיעיות יוכלו לתקוף את שגרירות ארצות הברית בבגדאד ולהשתלט על בני ערובה. חיזבאללה, לפני ה-11 בספטמבר, היה זה שאחראי להרג אמריקנים יותר מכל קבוצת טרור אחרת ויכול להכות במקומות רבים כמו אמריקה הלטינית, שם יש לה כוחות עם נוכחות חזקה, אמרו המומחים.

ארה"ב ואיראן תוקפות זו את זו בחשאי במשך עשרות שנים. הפעם האחרונה שנשיא אמריקני אישר תקיפה צבאית נגד הכוחות האיראניים היתה בשנות השמונים, כאשר איראן השתתפה במלחמת עיראק ותקפה את תנועת המכליות במפרץ הפרסי. באפריל 1988 ספינה אמריקנית נפגעה מאש איראנית ובתגובה ארצות הברית השמידה בתוך מספר שעות כמחצית מהכוח הימי האיראני.

אבל הפעם האחרונה שהנשיא האמריקני אישר שביתה צבאית על הכוחות האיראנים היתה בשנות השמונים, כאשר איראן נלחמה במלחמת עיראק ותקיפה את תנועת המכליות במפרץ הפרסי. באפריל 1988 נפצע מכרה איראני 10 מלחים על סמואל ב 'רוברטס. הכוחות האמריקנים הגיבו בהרס של מרבית הצי הקטן של איראן והוציאו שתי פלטפורמות נפט ששימשו את משמרות המהפכה האסלאמיים.

תקרית נוספת ומשמעותית בין שתי המדינות אירעה גם ביולי 1988 כאשר, טיל מונחה אמריקני פגע בשוגג במטוס נוסעים איראני (טיסה 655 של איראן אייר). באירוע נהרגו כל 290 הנוסעים ואנשי הצוות שהיו על סיפון. ארצות הברית הסבירה כי מטוס הנוסעים נקלט במכ"מ האונייה כמטוס קרב מסוג F-14 של חיל האוויר האיראני המתכונן לתקוף אותה ואנשי הצוות החליטו לשגר לעברו שני טילים. לאחר הפלת המטוס צוות האונייה הבין שטעה. ממשלת ארצות הברית הביעה צער על אובדן חיי חפים מפשע, אך מעולם לא הודתה באחריות למקרה, ולא התנצלה בפני הממשל האיראני שהאמין כי המקרה אירע בשוגג וכי מדובר בתאונה.

מומחי ביטחון אומרים כי היכולות של איראן משנות ה-80 השתנו מאוד וכיום עלולות לגרום לנזק כבד יותר לארצות הברית ולבנות בריתה. כמו כן לאיראן יש יכולת קיברנטית חזקה שיכולה לפגוע בתשתיות שיערערו את הכלכלה האמריקנית.

אין ספק שארצות הברית עלולה לגרום נזק עצום לאיראן, והכוחות האמריקנים מסוגלים למחוק את כל הצי האיראני בתוך יומיים בלבד, כך על פי הניתוח האחרון של הפנטגון שנעשה על ידי בכירים במערכת הביטחון האמריקני, אך המשטר האיראני שעושה הכל למען הישרדותו עשוי להגיב בדרכים בלתי צפויות.

חיילי חיל הים האיראני עומדים על צוללת במיצרי הורמוז. צילום: סוכנות הידיעות "מאהר"

"אנחנו יכולים מהר מאוד לטעות בחישובים ובהערכות שלנו, שכן שני הצדדים חוששים להיפגע מפעולה צבאית כזו אשר עלולה להפוך לסכסוך צבאי הרבה יותר גדול ומשמעותי ממה ששני הצדדים תכננו", אמר גורם ביטחוני אמריקני.

ארצות הברית עלולה להאמין שהיא שולחת מסר של הרתעה בכך שהיא מענישה אותה בתקיפות אוויריות מוגבלות. אבל איראן יכולה לפרש את התקיפה כמשהו משמעותי יותר ולפעול בהתאם בתגובה שארצות הברית לא ציפתה לה, מה שיגרור את שני הצדדים ללחימה בקנה מידה גדול מהמתוכנן.

ולאחר שהבנו כי משטר שכל האידיאולוגיה לו בנויה על השמדתו של עם אחר וכוח ההישרדות שלו חזק יותר אפילו מציוץ מאיים של נשיא המעצמה הגדולה, נפנה לפן הכלכלי שהוא אף גורם מרכזי עוד יותר לכך שהנשיא טראמפ "חשב פעמיים" לפני שנתן אור ירוק לתקוף באיראן.

איראן חושפת טיל בליסטי חדש

בניתוח שנערך לאחרונה על ידי גורמי ביטחון ופורסם בכלי תקשורת במדינה, עלות מאמציה של ארצות הברית להפלת המשטר האיראני עלולה לעלות טריליוני דולרים וחיי אדם של אזרחים אמריקנים רבים.

אותם מומחים טוענים כי "על פי התרחישים מתקיפה אמריקנית על איראן, מלחמה כזו יכולה לקשור את ארצות הברית לסכסוך מזרח תיכוני נוסף שיימשך שנים רבות. עלויות המלחמה ותוצאותיה צפויות להיות מאות מיליארדי דולרים שלא רק טראמפ יאלץ להתמודד איתן אלא גם נשיאים אחרים שיהיו בעתיד. התחייבות של ארצות הברית מכניסה לתהליך כזה פירושה, סיום התחרות של ארצות הברית כמעצמה הגדולה והחזקה בעולם מול רוסיה וסין".

לסיכום, כמסתכלים באופן מפוקח על כל ההיבטים, שלרוב לא נגלים לעיני הציבור, קל לשפוט זאת ולומר כי מדובר בשחיקת ההרתעה, פחדנות, הססנות ועוד כהנה וכהנה התבטאויות שלא ממש לוקחות בחשבון הכל. לכבוד ולאגו אין מקום בעולם בימנו אנו, רוב מלחמות העולם נולדו מאגו וכבוד וכולם יודעים כיצד הן הסתיימו. כשראש מדינה מחשב באופן מעשי ולוקח בחשבון את כל התרחישים האפשריים הוא מבין כי פעולה מהבטן ולא מהראש עלולה לגבות מחיר הרבה יותר יקר מעלותו של מטוס ללא טייס שהושמד על ידי האיראנים.

קריקטורה שמתפרסמת בכלי התקשורת האיראניים

כשחושבים על זה גם ישראל די נמצאת באותו המצב מול הפלסטינים בעזה. כשהעסק מתחיל להתחמם כולם דוחפים לתקיפה, אבל אף אחד לא שואל באמת מה קורה ביום שאחרי. כי ברור לכולם, וגם לחמאס ולג'יהאד האסלאמי, ובכלל כל ארגוני הטרור וביניהם גם חיזבאללה, כי צה"ל הוא צבא עוצמתי וחזק מאוד שיכול בתוך שעות בודדות להשמיד כל ארגון טרור כזה או אחר. רק לאחר שמנתחים את האפשרויות והתרחישים מבינים כי עלות השדות שנשרפים, ואינני מנסה להמעיט כהוא זה בחומרת הפגיעה, שנאמד במיליוני ש"ח אל מול מבצע לחימה שסופו לא ידוע לאף אחד מהצדדים ועלותו פי כמה, ישנה רק תשובה אחרת שאמנם אינה פופולרית, אך המצב הקיים בשעה זו (בדגש!) עדיפה על פני כל חלופה צבאית אחרת.

חמאס והג'יהאד האסלאמי. צילום: תקשורת ערבית

לכן, כמונו גם האמריקנים נמצאים באותה הדילמה ומבינים כי כרגע על הפרק הפתרון העדיף מבחינתם הוא רק באמצעים דיפלומטיים ולא במהלומה צבאית, על אף שיתכן מאוד כי בזמן הקרוב לא תהיה לארצות הברית ברירה והיא תיגרר לשם בעל כורחה וכך גם ישראל.

יש לציין כי לאחר שארצות הברית החליטה שלא לפעול כרגע צבאית נגד איראן היא הטילה עליה סנקציות כלכליות חריפות נוספות.

3 תגובות

  1. אמריקה לא מבינים את המשחק במזרח התיכון.מהר מאוד עוד מדינות יעברו ליחסים חמים כמו קאטר

  2. מסתבר שהשחור (אומבמבה) שילם לערבים הפרסים אתנ – הן אתנן פוליטי והן אתנן כספי: והאירנים ידעו לעשות בו שימוש : עכשיו הם מצטיירים בעיני העולם כנמר אגרסיבי אימתני ועצבני – ולמעשה הם נמר של נייר. רק מה? הרבה משקשקים מפחד ומאובנים מאימתם – עד, ש… …

Back to top button