מבזקיםפוליטי / מדיני

"להטיל את הרכבת הממשלה על כל ח"כ מלבד רה"מ נתניהו"

התנועה לאיכות השלטון שיגרה היום (רביעי) מכתב חריף ליו"ר הכנסת, ח"כ יולי אדלשטיין, וליועמ"ש הכנסת, עו"ד איל ינון, בדרישה כי אם אכן יבוטל פיזור הכנסת ויבוטלו הבחירות, יש להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה החדשה על כל ח"כ שהוא – מלבד רה"מ נתניהו. "הענקה חוזרת של מנדט הקמת הממשלה למי שנכשל לעשות זאת במסגרת הזמנים פוגעת אנושות באמון הציבור באופן שמגחיך את הליך הבחירות הדמוקרטי".

עם התפזרותה המהירה של הכנסת ה-21, נקבע מועד הבחירות לכנסת ה-22 ל-17.09 והנה, על פי פרסומים מהימים האחרונים מסתמנים מהלכים שמטרתם ביטול פיזור הכנסת. יתרה מכך, חלק מהפרסומים אף מציינים את קיומן של חוות דעת משפטיות שיש בהן, לכאורה, להכשיר את המהלך לביטול חוק ההתפזרות. רה"מ נתניהו, עליו הוטלה הרכבת הממשלה ה-35, לא הצליח להרכיב ממשלה בפרק הזמן שעמד לרשותו על פי החוק. בהמשך, החליטה הכנסת ה-21 להודיע על התפזרותה ועל קיומן של בחירות מחודשות באופן שמנע את הטלת מלאכת הרכבת הממשלה על ח"כ אחר על ידי נשיא המדינה. מצב בו המנדט להקמת הממשלה ישוב לידי רה"מ נתניהו, לאחר שמיצה את פרק הזמן לניסיונות להקת הממשלה וכשל במשימה זו, תהיה, הלכה למעשה, ריקון חוק יסוד: הממשלה מתוכן.

נתניהו ואדלשטיין. צילום: אתר הכנסת

במכתב של התנועה לאיכות השלטון נכתב כי "ככל שאכן יבוטל פיזור הכנסת ונשוב למצב בו עמדנו בטרם פוזרה הכנסת ה-21, אנו סבורים כי את מנדט הרכבת הממשלה יש להעניק לכל ח"כ אחר שלא כשל בהקמת קואליציה. הענקה חוזרת של מנדט הקמת הממשלה למי שנכשל לעשות זאת במסגרת הזמנים המחייבת – נותנת תוקף לפרקטיקה פסולה של הארכת תקופת המו"מ הקואליציוני מעבר לימים שהוקצו לכך בחוק. סטייה כה גסה מהתקופה שנקבעה לניהול מו"מ בין הסיעות לצורך הרכבת קואליציה וכינון ממשלה, לא רק שתהווה פגיעה קשה מנשוא בשלטון החוק – אלא אף שחיקת המנגנון הדמוקרטי כולו. יותר מכך, היוזמה לביטול חוק ההתפזרות מייצרת מצב בו כל שיטת הבחירות והטלת המנדט על ידי נשיא המדינה, הופכת ל"נזילה", בהתאם לאינטרס הצר והנקודתי של נבחרי הציבור, שעושים במנגנון הדמוקרטי כרצונם."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

עוד נכתב כי "הדבר עלול להוות תקדים מסוכן להמשך, כך שח"כ שעליו מוטלת המשימה להרכיב ממשלה ואיננו עומד בפרק הזמן שניתן לכך, יוכל לפעול לפיזור הכנסת, להמשיך ולקיים מו"מ קואליציוני בפרק הזמן שלאחר התפזרותה, ואם יצלח – יבטל את פיזורה של הכנסת. הדבר פוגע אנושות באמון הציבור בנבחריו, באופן שמגחיך את הליך הבחירות הדמוקרטי."

3 תגובות

  1. ביבי נאחז בכסא בציפורנים. עושה אינספור תרגילים ומניפולציות לא לעמוד לדין או לצאת בזול. האסון הלא פחות גדול הוא שיש ציבור מוסת וסליחה, טיפש, שקונה את כל זה כאילו הכל בסדר עם הביבי הזה, משפחתו ועושי דברו.

  2. הזויים- המנדט להקמת ממשלה יוטל על מי שרוב הציבור בישראל ידע שהוא המיועד להקים ממשלת ימין לאחר הבחירות.

Back to top button