בריאותמבזקים

כל כמה זמן צריך להפוך מזרן?

התחזוקה המומלצת עבור המזרון שלכם תלויה בדגם ובחומרי הגלם שמהם הוא מיוצר. רוצים לישון טוב יותר? כך תדעו מתי לסובב, להפוך ולנקות אותו

לפי הסקר החברתי של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לשנת 2018, כ-26% מהישראלים מתקשים בקביעות להירדם או לישון לילה שלם. בתוכם, 12% דיווחו על דאגות שמפריעות להם לישון וכ-54% הודו שהם חשים עייפות כלשהי במהלך היום. בין היתר, אחת הסיבות לבעיות שינה מן הסוג הזה היא מזרון לא מתאים.

החדשות הטובות הן שיש מה לעשות כדי לשפר את איכות השינה גם בלי לקנות מזרון חדש. קודם כל, תחזוקה נכונה של המזרון משפרת את היגיינת השינה ועוזרת להירדם. במקביל, היא מונעת אלרגיות וחשיפה לקרדית האבק וחשובה מאוד בעיקר בבתי משפחות עם ילדים.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

כך תדעו איזה מזרון צריך להפוך

הבעיה היא שגם היכרות עם דגמים מובילים של מזרונים מומלצים במיוחד לא מספיקה וצריך לדעת איך לטפל בהם. ראשית, חשוב לבדוק האם יש בכלל צורך להפוך את המזרון מצד לצד. עד לפני מספר שנים נהוג היה להשתמש בחומרים רכים כדי למלא את המזרון ולכן היה הגיוני להפוך אותם, אך כיום הם עשויים ויסקו: פוליאורטן שמעורבב עם חומרים אחרים שמגדילים את הצפיפות שלו.

החומרים שמהם מיוצרים מזרונים חדשים נוטים להתחמם וחוזרים לצורתם המקורית כאשר קמים מהם. בעוד למזרני קפיצים מסורתיים אין את התכונה הזו ולכן צריך להחליף אותם אחת ל-2-3 חודשים, עם מזרני ויסקו או לטקס אין בזה צורך. אם מדובר על מזרן ספוג, הפיכה שלו לא תעזור כי התמיכה האורטופדית היא ממילא מרחבית ולא נקודתית.

עוד נקודה שכדאי לשים לב אליה היא שכבת הריפוד העליונה. לרוב המזרנים המומלצים יש ריפוד עליון שמכונה בעגה המקצועית pillow top, ומטרתו למנוע יצירת שקעים במילוי. מטבע הדברים, שכבת pillow top קיימת במזרנים יקרים יותר מאשר בדגמים המסורתיים אך היא שווה כל שקל.

אז איך מתחזקים את המזרן?

העובדה שאין צורך להפוך לגמרי את המזרן לא משחררת אתכם מאחריות. אם רוצים לשמור על המזרן ועל התמיכה האורטופדית שאותה הוא נועד להעניק, צריך לסובב אותו ולהעביר את הצד שבראש המיטה לכיוון הרגליים. את זה עושים בכל חצי שנה כדי להבטיח שימוש בכל פינות המזרן באופן שווה, למנוע שחיקה ובלאי ולחסוך בהוצאות.

סיבוב של המזרן בתדירות גבוהה יותר מפעם ב-6 חודשים מומלץ עבור אנשים שנוטים לישון בחלק קבוע של המיטה. בכל מקרה, כדאי לדעת ששינה על הצד היא הפופולארית ביותר ואף עוזרת להתמודד עם נחירות ועם תופעה של דום נשימה בשינה, בעוד שינה על הגב עושה את ההיפך.

לא לשכוח מצעים, כרית ותאורה

ניקוי מאסיבי של המזרן אפשר לבצע בצורה מקצועית אחת ל-4-5 שנים. בין לבין, הקפידו לאוורר את המזרן עם חלון פתוח ולנקות אותו עם חומרים מתאימים. אם אתם לא בטוחים איזה חומרי ניקיון מתאימים לסוג הריפוד או המזרון, אל תתביישו להתייעץ עם אנשי מקצוע והגיעו לחנויות "עשה זאת בעצמך" כדי לקרוא היטב את הנחיות היצרן שמופיעות על גבי המוצרים השונים.

תנאי שינה טובים חשובים לא פחות מהמזרון. אם אתם רוצים להירדם בקלות ולישון ברצף, נסו להחשיך כמה שאפשר את החדר ולהשתמש בפתרונות בידוד אקוסטי כדי לשמור על שקט. במקביל, החליפו מצעים פעם בשבוע מינימום והשקיעו בכרית. אלו בדיוק הדברים הקטנים שמשפרים את איכות השינה ושיכולים לקבוע עד כמה ערניים תתעוררו מדי בוקר.

3 תגובות

  1. כשקנינו את המסרון האחרון שלנו,אמרו לנו להפוך אותו אחת לחודש ורק לסובב ממד הראש לצד הרגלים אבל לא להפוך אותו!

Back to top button