בריאותמבזקים

לסבתא קשה לקום מהכורסא? הנה 3 טיפים שיעזרו

קשיי ניידות מאפיינים את העלייה בתוחלת החיים ועלולים לגרום לנפילות. אז איך מונעים את זה ומה הקשר לתזונה ופעילות גופנית? הנה כמה טיפים שאותם שווה להכיר

נכון לשנת 2016, תוחלת החיים בישראל עומדת על 82.41 ונחשבת לאחת הגבוהות בעולם המערבי. לצד יתרונות ברורים מאליהם, כדאי גם להביא בחשבון את ההשפעה של עלייה בתוחלת החיים על קשישים ומבוגרים. בין היתר, המשמעות היא הגברת הסיכון לנפילות ומגוון קשיי התניידות.

אז מה עושים? קבלו 3 טיפים שיכולים לעזור:

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

1. שימוש באביזרי עזר לניידות

אביזרי עזר לניידות הם חלק בלתי נפרד מארגז הכלים שצריך לעמוד לרשות מבוגרים שנמצאים בבית, בקהילה או בבתי אבות ומוסדות דיור מוגן. אם למשל ההליכה אינה יציבה, מומלץ להשתמש במקל או בהליכון ולהתייעץ עם פיזיותרפיסט לגבי התאמת הגובה. כמו כן, יש להקפיד שהגומי בבסיס המקל או ההליכון יהיה שלם ולא משופשף.

לאחר מכן, צריך לוודא שגם רהיטים סטנדרטיים כמו ספות וכורסאות מותאמים לצרכים של בעלי מוגבלויות. כיום אפשר למשל לשלב כורסאות חשמליות לקשישים של עמינח מדיק בסלון של הבית בלי להתפשר על העיצוב והאסתטיקה, כדי לעזור בקימה ובישיבה ולמנוע נפילות. חוץ מזה, רצוי לשלב עזרים ייעודיים בהלבשה ובמטבח ולהתייעץ עם מרפא בעיסוק.

במילים אחרות, הדברים הקטנים עושים הבדל גדול בכל מה שנוגע להקלה על גברים ונשים שמתמודדים עם קשיי נידות. אם לסבתא קשה לקום מהכורסא, לנו יש תפקיד חשוב בהכנת הבית והסביבה.

2. התאמת הבית להגנה מפני נפילות

נתוני משרד הבריאות קובעים ש-1 מתוך 3 אנשים בגיל המבוגר נופל לפחות פעם בשנה. היות וחלק ניכר מהנפילות גורמות לשברים ובגלל שנפילות ופגיעות רבות קורות דווקא בבית – אין ברירה אלא להתאים את הבית להגנה מפני הגרוע מכל.

נפילות בבית אפשר למנוע על ידי יצירת סביבה בטוחה. ראשית, כדאי לדעת שהגורמים השכיחים לנפילות הם מפגעים וסיכונים בבית, ירידה ביציבות ובשיווי המשקל וירידה בכוח ומסת השרירים. שנית, נפילות נגרמות גם בגלל ירידה לא רצונית במשקל, ירידה בראייה ובשמיעה ותופעות לוואי של תרופות.

המסקנה היא שאת הבית מתאימים להגנה מפני נפילות רק לפי סוג הבעיה הספציפית שממנה סובלים הקשישים. אם רוצים לנקוט בפעולות מערכתיות, כדאי להעדיף רחצה במקלחון מאשר באמבטיה ולהתקין שטיח גומי גם ביציאה וגם בכניסה. כמו כן, מומלץ לרצף את חדר האמבטיה בריצוף מונע החלקה, להתקין ידיות אחיזה ליד השירותים ולא לשכוח תאורה נאותה.

מבחינת הסלון וחדרי המגורים, מה שכדאי לעשות הוא לפנות חוטי חשמל וחפצים מיותרים, להשתמש בריהוט יציב ולמקם רהיטים כך שלא יפריעו למעבר.

3. עידוד פעילות גופנית ותזונה נכונה

בהקשר רחב יותר, ילדים להורים מבוגרים צריכים לעודד אותם לעשות כמה שיותר פעילות גופנית. באותה הזדמנות, אפשר גם להיכנס לעובי הקורה על מנת לבדוק את התפריט התזונתי של הדור הוותיק ולשדרג אותו.

מבחינה פרקטית, פעילות גופנית תורמת לבריאות הכללית של קשישים ומחזקת את השרירים והעצמות. הפעילות גם משפרת את ההרגשה ואת איכות החיים והיא מעניקה לגברים ונשים בגיל הזהב תחושה של חיוניות. חוץ מזה, עיסוק בפעילות גופנית הוא ההגנה הטובה ביותר מפני נפילות.

לבסוף, כל שנותר הוא לדאוג לתזונה נכונה ושתייה נאותה. מומלץ לעודד מבוגרים לאכול מזון מכל קבוצות המזון ולוודא שהם שותים 8-10 כוסות מים ביום. אם גם נמנעים משתיית משקאות אלכוהוליים, קפאין וכמובן עישון – מורידים משמעותית את הסיכוי לנפילות וקשיי ניידות.

Back to top button