חדשות הארץמבזקים

מחאת יוצאי אתיופיה: מאות שוטרים נפצעו ומאות מפגינים נעצרו

אתמול (שלישי) יצאו בני הקהילה האתיופית לרחובות על מנת למחות כנגד האלימות המשטרתית, זאת בתגובה למותו של סלומון טקה ז"ל הצעיר האתיופי בן ה-18 שנורה על ידי קצין משטרה ביום ראשון האחרון (30.6) בקריית חיים בשעה שהיה בלבוש אזרחי ולא בתפקיד סמוך לגן שעשועים עם בני משפחתו.

השוטר טען כי ביצע את הירי לעבר הארץ לאחר שחש סכנה ממשית לחייו והקליע ניתז לעבר חזהו של טקה וגרם למותו. השוטר הביע צער על מותו של טקה וטען להגנתו כי אינו כיוון לתוצאה הטרגית שהסתיימה במותו של טקה. חקירת האירוע הועברה למח"ש.

צילום: פייסבוק

במחלקה לחקירות שוטרים הודיעו אמש כי הם החלו לבצע פעולות חקירה משמעותיות. בליל המקרה נעצר קצין המשטרה היורה ומאז בוצעו פעולות חקירה רבות. הקצין נחקר באזהרה וגם אתמול נמשכה חקירתו.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

עוד ציינו במח"ש כי ביומיים האחרונים נגבו עדויות של עדי ראייה שהיו באזור, בוצעו שחזורים בזירה ונתפסו ראיות נוספות, לרבות בדיקה של מצלמות אבטחה רלוונטיות.
צוות החקירה עומד בקשר רצוף עם בני משפחת המנוח, ונציגי מח״ש מעדכנים אותם לגבי מצב החקירה, ככל שניתן.

השוטר החשוד מצוי בימים אלה בחלופת מעצר בפיקוח מלא והדוק, ובמח"ש ציינו כי חקירתו תימשך ככל שיידרש.

בשלב זה מוטל עדיין צו איסור פרסום על החקירה, לפי בקשת מח"ש, במטרה למנוע פגיעה בחקירה כתוצאה מפרסומים שונים. הצו עודנו בתוקף נוכח פעולות חקירה חשובות שעדיין נדרשות, וטרם הסתיימו, לרבות איתור של עדים נוספים.

במח"ש הדגישו כי ימשיכו לנהל את החקירה בצורה יסודית ומקיפה, במטרה להגיע לחקר האמת על בסיס העובדות והראיות, ובהתעלם מרעשי רקע ומפרסומים שגויים בעיקר ברשתות החברתיות אשר אינם משקפים את העובדות.

עו"ד יאיר נדשי המייצג את השוטר החשוד בירי אמר כי "בשם מרשי ומשפחתו אבקש למסור כי מרשי משתף פעולה עם חוקרי מח״ש באופן מלא במטרה להגיע לחקר האמת במהירות האפשרית. מרשי דבק בגרסתו לפיה נאלץ להגן על עצמו ועל משפחתו מפאת סכנת חיים מיידית ומוחשית בה היו נתונים ודומה כי ממצאי החקירה עד כה תומכים בגרסתו. מרשי לא חפץ בתוצאה הטרגית והוא מצר על כך מאוד. למרבה הצער מרשי ומשפחתו נתונים בלחץ כבד נוכח חשד לשלומם וביטחונם ועל אף צו איסור הפרסום פורסמו ברשת דברי בלע ואיומים. נוכח האמור הוגשה תלונה למשטרה ואנו תקווה כי החקירה תמוצה במלואה והאחראים יועמדו לדין. יודגש כי מרשי הנו קצין משטרה מוערך המשרת את מדינת ישראל על כל אזרחיה מתוך תחושת שליחות ונאמנות אין קץ".

אתמול בשעות הערב, יצאו כאמור המונים לרחובות למחות על האלימות המשטרתית ובפרט על האירוע המצער שהביא למותו של סלומון טקה ז"ל. המפגינים הפרו את הסדר במוקדים רבים ברחבי הארץ, התנהגו באלימות קשה כלפי אנשי כוחות הביטחון ואזרחים שנתקעו במשך שעות עם רכבם בשל ההפגנות.

תחילה חסמו המוחים צירי תנועה מרכזיים והמשטרה אפשרה להם להביע את מחאתם תוך הפגנת הכלה ואיפוק רב. מחאות אלו הפכו להתפרעויות אלימות ומשוללות כל רסן תוך אלימות חמורה שהופנתה נגד שוטרי משטרת ישראל שמתבטאת בידויי בקבוק תבערה, אבנים, בקבוקים, תקיפת שוטרים שריפות צמיגים ונזק לרכוש.

בקריית אתא התרחשה הפגנה אלימה ונעצרו 20 מתפרעים בגין הפרת הסדר הציבורי, תקיפות שוטרים והתפרעויות אלימות. במקום נפצעו 12 שוטרים שנזקקו לקבלת טיפול רפואי, מתוכם שוטר אחד שאיבד את הכרתו כתוצאה מאבן שפגעה בראשו. השוטרים השתמשו ברימוני הלם וגז להרחקת המתפרעים. באזור אולגה התרחשה מחאה אלימה שבמהלכה נעצרו 12 חשודים בגין התפרעות אלימה והפרת הסדר הציבורי.

המפגינים מקללים את השוטרים

בירושלים מאות מפגינים חסמו את הכניסה לעיר משעות אחר הצהריים ושרפו פחים. בעקבות יידוי אבנים של המתפרעים, נפצעו שני קציני משטרה בראש ובגב. בהמשך תקפו שוטרים והמשטרה עצרה 15 חשודים שתקפו את השוטרים והפרו את הסדר הציבורי.

באזור הדרום התרחשו מחאות אלימות במספר מוקדים שונים ובפרט באשדוד, נתיבות וקריית מלאכי. 8 שוטרים נפצעו כתוצאה מיידוי אבנים ואלימות המפגינים במקום. המשטרה עצרה 12 חשודים בגין התפרעויות אלימות והפרת הסדר הציבורי.

גם באזור המרכז התרחשו מחאות אלימות במספר מוקדים. בפתח תקווה יידו בקבוק תבערה לעבר הכוחות, ובגדרה 3 שוטרים נפצעו מיידוי אבנים של מפגינים.

במהלך מחאה שהתקיימה בצומת עזריאלי בתל אביב הוצת רכב פרטי ונשרף כליל. שוטרי משטרת ישראל התחקו אחר החשוד בהצתה ובתוך זמן קצר עצרו את החשוד, תושב נתניה בן 27.

מדובר ברכב אשר ניסה לחצות את צומת עזריאלי אולם נרגם באבנים על ידי המפגינים שאף קפצו על הרכב וסיכנו את חיי הנהג ואת יתר משתמשי הדרך.

המפגינים הציתו רכב בצומת עזריאלי. צילום: דוברות המשטרה

רכב שהוצת ע"י המפגינים

נהג הרכב חולץ בשלום על ידי קצין משטרה ובלשית אשר במהלך החילוץ הותקפו אף הם על ידי המפגינים גם באמצעות גז מדמיע. כתוצאה מכך האזרח והשוטרים נפצעו ופונו לקבלת טיפול רפואי.

במהלך הלילה המשיכו מחאות אלימות ע"י אלפי מתפרעים במוקדים רבים ברחבי הארץ מצפון ועד דרום, בצמתים, כבישים ראשיים, בתוך הערים ומול תחנות המשטרה.

מפגינים מתפרעים סמוך לתחנת המשטרה

מאות מפגינים מחוץ לתחנת המשטרה בראשון לציון

אתמול התייחס ראש הממשלה נתניהו להפגנות ברחבי הארץ, הביע צער על מותו של סלומון טקה ופנה בדרישה מהמפגינים להפסיק את חסימת הצירים "כולנו מתאבלים על מותו הטרגי של הנער סולומון טקה. אנו מחבקים את המשפחה, אנו מחבקים את העדה האתיופית. היא יקרה לי, היא יקרה לנו. אלה לא מילים בעלמא."

עוד הוסיף, "אני יודע שיש בעיות שעוד צריך לפתור, עמלנו קשה וצריך לעמול עוד כדי לפתור אותן. אבל אני מבקש מכם דבר אחד – הפסיקו את חסימות הצירים. אנחנו מדינת חוק, לא נסבול את חסימות הצירים. אני מבקש מכם, נפתור את הבעיות יחד תוך כדי כיבוד החוק".

ממשטרת ישראל נמסר כי מאז שלשום בלילה במהלך ההתפרעויות האלימות, נפצעו כתוצאה מתקיפת שוטרים, זריקות אבנים, ידוי חפצים ובקבוקי תבערה 111 שוטרים, מרביתם טופלו בשטח. המשטרה עצרה עד כה 136 חשודים בגין תקיפות שוטרים, ונדליזם והפרה בוטה של הסדר הציבורי.

במשך שעות ארוכות, משטרת ישראל אפשרה למפגינים את חופש המחאה והביטוי במספר רב של מוקדים ברחבי הארץ, תוך הכלה וגילוי איפוק רב מצדם של השוטרים. במקביל המשטרה ניהלה שיח רציף ונקטה במאמצי הידברות ממושכים במטרה למנוע אלימות מכל סוג שהיא, ובפרט פגיעה בשוטרים, אזרחים ורכוש.

ניידת משטרה שהוצתה ע"י המפגינים

במשטרה הדגישו כי ביומיים האחרונים אנו עדים למעשי אלימות קשים מאוד מצד המפגינים, פגיעה בסמלי שלטון, ונדליזם, הצתות, ידויי בקבוקי תבערה, זיקוקים ואבנים לעבר הכוחות, שהובילו לפציעתם של למעלה ממאה שוטרים ולגרימת נזק לרכוש משטרתי ואזרחי.

במשטרה מבהירים: אנו קוראים למפגינים- כן למחאה לא לאלימות. "נפעל בתקיפות להפסיק את האלימות תוך שימוש בכל האמצעים העומדים לרשותנו, במטרה למנוע המשך פגיעה בנפש, ברכוש ובכל משתמשי הדרך על מנת להשיב את הסדר על כנו."

לאור גל המחאות התקיימה הלילה הערכת מצב מיוחדת בראשות השר לביטחון הפנים גלעד ארדן עם מ"מ מפכ"ל המשטרה ניצב מוטי כהן ופיקוד המשטרה, זאת במטרה לעמוד על היערכות משטרת ישראל והמשך הפעילות המשטרתית להפסקת הפרות הסדר ברחבי הארץ.

השר לבטחון הפנים גלעד ארדן בתום הערכת מצב

מ"מ מפכ"ל המשטרה ניצב מוטי כהן בתום הערכת מצב

במגן דוד אדום מעדכנים הבוקר כי החובשים והפראמדיקים של מד"א העניקו במהלך ההפגנות אמש ברחבי הארץ טיפול רפואי לסה"כ 83 נפגעים, בהם: 47 שוטרים, 26 מפגינים, 9 עוברי אורח ו- 1 כבאי.

5 מהנפגעים פונו במצב בינוני והשאר מצבם קל. בנוסף טיפלו צוותי מד"א באזרחים שנתקעו במשך שעות בפקקים ונזקקו לעזרה.

במהלך ההפגנות ניזוקו מיידויי אבנים 6 אמבולנסים , וניידות טיפול נמרץ של מד"א וכן 4 אופנועי חירום של מד"א.

משעות אחר הצהרים ועד שעות הלילה ניכר עומס רב ועלייה משמעותית בפניות למוקד החירום 101 של מד"א וצוותי מד"א תוגברו במוקדים. בשטח תוגברו עשרות אמבולנסים וכ- 50 אופנועי חירום מיחידת האופנועים של מד"א.

התפרעויות של מפגינים. צילום: דוברות המשטרה

במשטרה מבהירים הבוקר (רביעי) כי חסימות צירי תנועה הינם מעשה אסור על פי חוק וגורמים לפגיעה בציבור רב של נהגים.

לצד הכלה ואיפוק משטרתי רב כלפי מפגינים מתוך ניסיון לאפשר להם לבטא את מחאתם, משטרת ישראל לא תאפשר את המשך החסימות של צירי תנועה מרכזיים ברחבי הארץ באופן שיוביל לפגיעה כה משמעותית באזרחי ישראל בכלל ובמשתמשי הדרך בפרט.

המפגינים מצידם פרסמו היום הודעות ברשתות החברתיות ולפיהן המחאות ברחבי הארץ צפויות להתחדש הערב במוקדים רבים.

Back to top button