מאמריםמבזקים

טור דעה: לא לעצום עיניים

"גילינו כי אכן ישנו שיטור יתר בכל הנוגע לממשק שבין שוטרים ליוצאי קהילת אתיופיה בישראל… כשישנה קהילה שמעורבת יותר בפשיעה, אז כאשר שוטר פוגש חשוד מטבע הדברים המוח שלו חושד בו יותר מאשר היה חושד בו אילו היה מישהו אחר. זה טבעי" (מפכ"ל המשטרה בדימוס, רוני אלשיך 31.8.2016).

טור דעה/ ירון סמימי, חבר מועצת העיר נתיבות

בשורה הסופית, אי אפשר לעצום עניים אל מול המטענים הרבים שיש לאלפי בני נוער וצעירים שמרגישים את אותה אפליה סטטיסטית (פרופיילינג) שעליה דיבר באומץ מסויים המפכ"ל הקודם אלשיך.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

החברה הישראלית זקוקה להרבה תיקונים אל מול האתגרים הרבים העומדים מולה. אחד מהם הינו המציאות שבה צעירים יוצאי העדה האתיופית עדיין מרגשים כנטע זר בחברה שלנו, נטע זר שנוצר בתוכו הרבה כעס אל מול הרבה עוולות שהם עברו ועוברים עדיין.

את ההרגשה שלהם לא ניתן לבטל במחי יד ולטעון שהם סובלים מרגשות נחיתות ועוד ועוד טיעונים שאנחנו כחברה מנסים למכור להם והם לא "קונים" ובצדק לעיתים קרובות.

האירוע המצער שקרה השבוע, נוסף על מספר אירועים חריגים מהעבר הציפו גלי מחאה שגרמו לרוה"מ נתניהו עצמו לקבל את התוכנית למיגור הגזענות שגיבשו במשרד המשפטים בשנת 2016. תוצר של אותו דו"ח היה שורה של תוכניות רבות בעלות מיליוני שקלים.

במבחן המציאות היה נראה שאכן התוכניות החלו להשפיע אך האירוע אמש הציף שוב את הכל ברגע אחד.

אני בכוונה לא נכנס לתחקיר האירוע שעוד יעשה על ידי מח"ש ויקבע מה היה בדיוק באותו אירוע מצער, ואין לי עוררין שרוב מוחלט של השוטרים במשטרת ישראל אינם נגועים באותה מחלה גזענית וארורה שתוקפת דרך אגב גם פקידים אחרים בממשל ובחברה ולא רק שוטרים בודדים.

קרדיט: Harvey Sapir , Pikiwiki Israel

אז מה הפתרון?

אנו צריכים לעשות משהו נוסף שטרם עשינו כחברה וכממשלה וזה דורש חשיבה לעומק שבה ישולבו מנהיגי העדה הבוגרים וגם המנהיגות הצעירה שצומחת מלמטה, אותה מנהיגות שצמחה בשנות ה-70 על ידי הפנתרים השחורים אך בגרסה המאוחרת שלה שבה (חלק מ) אותם פנתרים החלו לחשוב יחד עם הממשלה על פתרונות, פתרונות שכדאי שיהיו כמה שיותר מעשיים וישולבו בהם כמובן והכי חשוב תהליכים חינוכיים בגנים ובבתי הספר.

נקודת האור, התקיימה ביום רביעי האחרון באירוע משותף ומרגש בין תושבים בכלל לבין תושבים יוצאי העדה האתיופית שאורגן על ידי המרכז הרוחני של יהדות אתיופיה, משטרת נתיבות ומאגף הנוער. מטרת המפגש הייתה לאפשר אלטרנטיבה של שיח פתוח לכל אותם מחאות וסגירת הכבישים, אלטרנטיבה ראויה וחשובה מאין כמותה שאנחנו צריכים לעשות תדיר על מנת להמשיך לעשות ככל יכולתנו לשמר את החברה היקרה שלנו, החברה הישראלית בכלל ותושבי נתיבות בפרט.

מעוניינים גם לפרסם טור דעה? שלחו לנו – [email protected]

Back to top button