מבזקיםפוליטי / מדיני

ח"כ פנינה תמנו בדמעות: "לראות קהילה של 140 אלף איש בדיכאון"

המליאה התכנסה לדיון בנושא בעקבות בקשתם של למעלה מ-25 חברי כנסת • יו"ר הכנסת אדלשטיין: "צריך לומר ביושר שאנחנו כחברה וכמדינה לא עשינו את כל הנדרש למען שילובם של יוצאי אתיופיה" • ח"כ גנץ: "אנחנו מתפרקים מבית, נדרש להקים קבינט חברתי שיעזור באיחוד החברה הישראלית" • ח"כ תמנו: "אני דורשת מראש הממשלה שיקים ועדת חקירה ממלכתית" • שר הקליטה והעלייה גלנט: "אני מאמין שנגיע לחקר האמת בפרשה הזו ויופקו הלקחים במשטרה ובמשרדים האחראיים".

מליאת הכנסת התכנסה היום (שני) לדיון פגרה מיוחד בעקבות בקשתם של למעלה מ-25 חברי כנסת, על מנת לדון בהצעה לסדר בנושא "הכישלון הלאומי המתמשך בקליטת יהודי אתיופיה".

יו"ר הכנסת יולי יואל אדלשטיין אמר בפתח הדיון: "חשוב להזכיר לעצמנו שמדובר בעליה ציונית שבדרכם לארץ האנשים גם הקריבו לא מעט קורבנות. נחשפתי גם אני לסיפורים של גבורה ממש של הפעילים, של אסירי ציון מקרב יוצאי אתיופיה. גם כשהגיעו לארץ יוצאי אתיופיה שנה אחר שנה שברו לא מעט תקרות זכוכית. גם כמי שהיה בתוך התהליך הזה עשרות שנים אני יכול להעיד על המאמצים ועל ההבדלים. צריך גם לומר ביושר שאנחנו כחברה וכמדינה לא עשינו את כל הנדרש למען שילובם ובמיוחד במובן הרחב של המילה, לא במובן של משכנתא זו או אחרת, אלא במובן של התייחסות לפעמים גזענית לפעמים מתנשאת כלפי אנשים בגלל צבע העור שלהם, ולכן חשוב מאוד שאנחנו מקיימים את הדיון הזה. צריך להבין את המורכבות. אנחנו שמחים שיש כאן אורחים רבים מקרב בני העדה. מליאת הכנסת היא המקום ללבן את הסוגיות כשאין לכל שאלה תשובה של שורה אחת חד משמעית". "

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

צילום: אתר הכנסת

ח"כ בני גנץ: "אחיי בני העדה האתיופית, אי אפשר לצערי להבטיח כי הקושי יגמר מיד. אני מעריך שייקח עוד הרבה זמן עד שלא יהיה שום הבדל ושום פער. ובכל זאת, מסע העדה לציון הוא מורשת אדירה מבחינה היסטורית. שאו בגאווה את מורשתכם. הבינו שהמסע לא הושלם. הוא נמשך כי יש עדיין כאלו הממתינים לעלייה, כי צריך להמשיך את הקליטה וכי אסור לכם לאבד את התקווה. כשהתקווה נעלמת, התסכול משתלט והדרך לאלימות בלתי קבילה בשום אופן, הופכת להיות קצרה ומסוכנת.

מעל הכל נדרש בישראל באופן הרחב, הקמת קבינט חברתי שיעזור באיחוד החברה הישראלית על כל גווניה ושבטיה ושיעסוק בשאלה כיצד אנו חיים ביחד. אנחנו מתפרקים מבית. היום זה להט"בים; אתמול ישראלים ממוצא אתיופי; מחר זה עולי חבר העמים וזה כל הזמן ערבים ויהודים. אנחנו בסכנה מבית, בסכנה מעצמנו. כדאי שנסדר את זה. כך אנחנו מתכוונים לעשות."

ח"כ יאיר לפיד: "בפעם הראשונה מאז שאני זוכר את עצמי יש במדינת ישראל ממשלה שאני מתבייש בה. אין לי איך להסביר שר חינוך שמדבר על טיפולי המרה, או שמתנגד לשירות משותף של גברים ונשים. אין לי איך להצדיק או להסביר בעיניים לא מושפלות שר בריאות שתומך בפדופילית. אין לי איך להסביר שר תקשורת שמגיע לטקס ההכתרה שלו, ומושיב לידו בוררת של העולם התחתון. אין לי איך להסביר בלי להתבייש שר משפטים שאומר שהוא לא יתמוך בפסיקות של בית המשפט, או שלא תמיד צריך לציית לבית המשפט.

ומעל הכול כמובן אתם באמת חושבים שהעולם לא שם לב מי מינה אותם? ראש ממשלה עם שלושה כתבי אישום. עד לא מזמן מנהיג עולמי מכובד והיום אדם שמסתובב כשיש סביבו כל הזמן עננה מביכה ומעיקה של מבוכה ובושה. העיסוק האינסופי בחסינות, ההבנה של העולם שהוא איבד את זה לגמרי.

ח"כ פנינה תמנו נשאה נאום תוך שהיא נרגשת ודומעת ואמרה: "שכחנו כי דמוקרטיה מהותית היא גם חתירה לשוויון ולצדק באומץ לב. האם אנו מוכנים לחיות עם העובדה ששבט אחד לא נמצא או לא מרגיש שהוא חלק משבט אחים גם יחד? או שנמשיך להתעלם ולומר "אלה מקופחים הם מתבכיינים כולם עברו אותו דבר כשעלו לארץ" לנו נמאס לשמוע את זה. לא אנחנו הבעיה אנחנו הפתרון, ביקשנו להיות חלק מעם ישראל תמיד, לא ביקשנו לשמור על אורח החיים קהילתי נפרד ולא ביקשנו להרגיש זרים בביתנו, ההפך הוא נכון.

הילדים שלנו הולכים לפארק או ברחוב ולא בטוח שהם מוגנים כמו כל הילדים האחרים. הילד שלי בן שבע אבל כשיגיע לגיל ארבע עשרה אין מצב שאני שולחת אותו לפארק בשעה אחת עשרה בלילה, לא יקרה. זה רק עניין של זמן עד שאנחנו שוב נעמוד מול מראות של כעס וכאב וזעם שמתפרץ על פני השטח בדיוק כמו ביום שלישי שעבר. הזעם שנוצר הוא תוצר של שנים של אפליה וגזענות ורמיסה קשה.

אני דורשת מראש הממשלה להקים ועדת חקירה חיצונית למקרה ברשות של שופט בגלל משבר האמון ועל כל מה שקורה עם הקהילה אני דורשת מראש הממשלה שיקים ועדת חקירה ממלכתית לטענות של הקהילה לא בעבר אלא על מה שקורה היום. אם זה לא מצריך ועדת חקירה ממלכתית אני לא יודעת מה כן."

צילום: אתר הכנסת

שר העלייה והקליטה יואב גלנט השיב בשם הממשלה ועם תחילת דבריו נשמעו קריאות מחאה מכיוון יציע האורחים, וחלקם הוצאו מהאולם על ידי הסדרנים.

השר גלנט אמר בתשובתו "ראשית ברצוני למסור בשמי בשר בין שאר חברי הממשלה את תנחומינו הכנים למשפחת טקה על מותו של בנם סולומון. אי אפשר להישאר אדישים נוכח הכאב העצום הנובע ממוות מיותר של נער צעיר. אני מאמין שנגיע לחקר האמת בפרשה הזו ויופקו הלקחים במשטרה ובמשרדים האחראיים על מנת שאירועים כאלה לא יישנו.

שילובם של יוצאי אתיופיה הוא אחת מאבני העשייה המרכזיות של כל ממשלה מאז שנות השמונים. אין כמעט משרד ממשלתי שנעדר מעשייה למען שילוב וקליטת בני העדה. במשך שנים לא הייתה תכנית כוללת אחת לשילוב בני העדה וכל משרד ממשלתי פעל בגזרתו. הממשלה הנוכחית בראשותו של בנימין נתניהו, גיבשה תכנית ממשלתית כבר ב2015, לקידום שילובם של יוצאי אתיופיה. התוכנית גובשה על בסיס מהלך רחב של שיתוף ציבור, ביוזמת המשרד לעליה וקליטה ובהיקף של כמיליארד שקלים. במסגרת התוכנית אישרה הממשלה סדרה של החלטות המגדירות לכלל משרדי הממשלה תחומי אחריות, תקציבים לטובת בני העדה בתחומי הלימודים וההשכלה, התעסוקה והכלכלה, החינוך הבלתי פורמלי, השירות בצה"ל, המשפחה, הקהילה, והדיור לזוגות צעירים.

במסגרת התוכנית מבוצעות כתשעים פעולות שונות בהיקף שנתי של כמאתיים ושבעים מיליוני שקלים. במקביל וכחלק מאמץ זה הוקמה במשרד המשפטים יחידה לתיאום המאבק בגזענות, העוסקת בכלל הקבוצות ומגזרים בחברה הישראלית. חשוב להבין שמרבית אזרחי ישראל יוצאי אתיופיה אינם עולים חדשים ולכן לכל משרדי הממשלה ישנה מחויבות ואחריות לספק מענה ושיסייע לשילובם.

אני רוצה להדגיש כי תפקיד הממשלה אינו מסתיים באישור ההחלטות. ועדת שרים בראשות ראש הממשלה עוקבת באופן קבוע חבר ביצוע התכנית וכל אחד מהמשרדים מחויב לבצע מעקב באמצעות ועדת מעקב שמחצית מחבריה הם אזרחים יוצאי אתיופיה שאינם עובדי ממשלה ומצויים בתחום העיסוק של המשרד."

צילום: אתר הכנסת

6 תגובות

  1. תמנו עושה שרות דב לעדה האתיופית, חייבת להתנצל בפני האזרחים על סגירת המדינה ועל הוונדליזם שחוללו מפגיני העדה ופעילי ה bds שנעזרו בהם.
    תמנו, מציע שתעשי חשבון נפש ואז אני בטוח שהחברה תוקיר אתכם.

  2. אמנו קיבלתם מעל ומעבר : הוענקו לכם "בהנחות משמעותיות "תעודות אקדמאיות שאנו רק יכלנו לחלום עליהם ואתם גומלים לנו רעה תחת טובה !!! יושב ראש הכנסת ,  ולצניו ביחד מלקקים את ישבני החוליגנים שסגרו את המדינה הם רוצים אטיופיה שניה בישראל מעצמת זנות סמים פשע ואנרכיה לכן הם נלחמים במשטרה בן גוריון מעל במת הכנסת הכריז בשנת 59 ואדי סליב לא יהיה קסבה מרוקאית ביביסופרבלוף ךלא  הכריז  מעל במת הכנסת ישראל לא תהיה אטיופיה שניה במקום זאת הוא הלך ללקק את ישבני החוליגנים הוא וארדנבלוף

  3. ח"כ תמנו את מסיתה לגזענות חיינו עד היום יפה מאוד עם האתיופים בארץ
    עד שהחלטת לגזור קופון מאנשים טובים שהפכת אותם ללא רצויים במדינה את גזענית תחזרי לאתיופיה אני קורא לכל אזרחי המדינה לא להצביע עבורה שתחזור לאתיופיה.

  4. חברה אכנסת מספיק אים אצבעות שאתם
    מגנים את אגיזאנות אתם באצמחם גיזאנים
    כמו אשקרן לאפיד וגנץ ואמיר פרץ וכול אסמול
    שחוגג אל אתיופים ואתיקשורת אוסה אל אתיופים
    סיבוב אים אמישטרה ובת אמישפט לא אישנו
    את איתנאגות שה לאם אל אתיופים אז לא אסיתם
    כלום

  5. בלה בלה בלה.
    הייתה לי הרבה סימפטיה לקהילה, אולי גם בגלל שהיה לי חלק זעיר בעלייתם בשנות ה80, אז הייתי פקח טיסה ברמון, וחוויתי את נגיעתם הראשונה באדמת ישראל, עת יצאו בשורות מהמטוס, לבושים בכותנות לבנות, ובראשם צועד כהן עם מטה זנב קוף בידו. עד עכשיו , בהיזכרי במעמד, עולות בי דמעות,
    בדיוק כמו אז.
    מאז זכיתי לראות בקליטתם המהירה, עוד קצין, עוד מלכת יופי, עוד ח״כ, פרשן מדיני, עורך דין , אפילו שופט כמדומני.
    וגם לא התעלמתי מהקשיים שלהם, מהמאבקים, ולכן גם השתתפתי אתכם בגל ההפגנות הקודם, ובכל הזדמנות שהייתה לי, העדפתי להעסיק מי מכם.

    אבל, מה שקרה הפעם הוא בלתי נסלח:
    בקבוקי מולוטוב על שוטרים, שריפת ניידות, נסיון לשרוף תחנה, בדיוק כמו אוייבנו דלי התרבות. גם את זה העוד היה ניתן לעכל, אבל. אז החלו תמונות הלינץ׳ באזרחים תמימים. בעיטות בפנים לבחור (אשכנזי??). חבטות איומות בבטן לאישה בהריון מתקדם( מרוקאית?) הצטות רכבים , והגרוע מכל- שנאה מטורפת לנו, לאזרחי המדינה,
    ולכן אני שם עצמי בנעלי האשכנזי שהושפל והוכה, ובחליפת המרוקאית שנחבטה בבטנה ההרה, אני חש את פחד המוות של הנהג התימני שהמנוולים התנפלו על רכבע . והגרוע מכל- השנאה, לכולנו, לכל העדות, לכל העם.
    ולמרות זאת, הייתי סולח לקהילה לו רק הייתם מוקיעים מקרבכם את הטרוריסטים שהשתוללו , אבל לא,, לא קם בכם ולו צדיק אחד שיגנה. שיצעק די.. שינסה לעצור את הטירוף. שיגיש כוס מים לאישה המסכנה. לפתע נהפכתם למראה של בני דודנו מעריצי השאהידים.

    אז זהו, אין עוד סימפטיה, אין עוד חמלה, ואולי עדיף שתחזרו למקומות האלימים מופרעים שברחתם מהם , צר לי, אל הרווחתם את זה. בכבוד.

  6. צורת ההתנהגות של ח"כ זו, לא מייצגת בצורה מכובדת את תפקידה. יכול להיות שבריקוד זומבה היא טובה. וזה כבוד. כי לא כולם יכולים לרקוד זומבה.

Back to top button