איראןמבזקים

איראן: "לעולם לא נתחיל במלחמה, אבל אנחנו כן נגן על עצמנו"

שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף העניק ראיון לרשת CNN האמריקנית בו אמר כי "אנחנו לעולם לא נתחיל במלחמה, אבל אנחנו כן נגן על עצמנו", זריף הדגיש "כל מי שיתחיל במלחמה עם איראן עליו לדעת כי לא הוא זה שיסיים אותה".

שר החוץ האיראני נשאל על האפשרות של מלחמה עם ארצות הברית ואמר, "כולנו צריכים לפעול כד למנוע מלחמה", והוסיף כי "יש מלחמה כרגע, מלחמה כלכלית נגד איראן שמכוונת לאוכלוסייה האזרחית."

זריף ציין כי "דונלד טראמפ אינו עוסק במלחמה צבאית, אלא במלחמה כלכלית" הוא הוסיף כי "מלחמה כלכלית אינה דבר שאפשר להתגאות בו, כי בעימות צבאי אזרחים עלולים להפוך לנזק ביטחוני, אבל במלחמה כלכלית אזרחים הם המטרות העיקריות".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

ממשלת טראמפ הטילה סנקציות על המגזרים העיקריים בכלכלת איראן, על הזרוע הצבאית המובילה שלה – משמרות המהפכה, על בכירים איראניים ועל המנהיג העליון, האייתוללה עלי חמינאי, זאת מאז שארה"ב עזבה את הסכם הגרעין האיראני במאי 2018. המטרה, אומרים גורמים בממשל, היא כדי לכפות שינוי בהתנהגותה של טהראן.

מאז חודש מאי 2019, כאשר ארצות הברית שלחה כוחות נוספים למפרץ הפרסי, החששות והמתחים בין שתי המדינות עלו בצורה משמעותית. טהראן הודיעה כי היא תגביר את העשרת האורניום מעבר לרמה שנקבעה בהסכם הגרעין שנחתם עמה, אלא אם אירופה תמצא דרך להקל על הלחץ הכלכלי שנוצר עליה בעקבות הסנקציות האמריקניות.

מאז חודש מאי, ארצות הברית האשימה את איראן בפגיעה של שש מכליות, אך איראן דחתה בתוקף את האשמות. בנוסף, איראן נטלה אחריות להפלת המל"ט האמריקני בחודש שעבר (יוני) בטענה כי מדובר בהפרה של המרחב האווירי שלה. ארצות הברית טענה מנגד שהמל"ט שלה היה מעל המים הבינלאומיים.

"אנחנו מגנים על השטח שלנו" אמר זריף ל-CNN, "המל"ט של ארה"ב נכנס למרחב האווירי של איראן. הוא יכול לרגל אחר כל השטח שלנו אפילו מבלי להיכנס למרחב שלנו.. זה לא רק איום על הריבונות שלנו, אלא גם איום על הביטחון הלאומי שלנו. אנחנו לא נסבול נוכחות של זרים שנמצאים במרחק 6,000 מייל מהחופים שלהם ומגיעים לחופינו כדי לאיים על הריבונות והיציבות הלאומית שלנו".

זריף התייחס למתיחות במיצרי הורמוז וטען כי "מדובר בנתיב ימי חיוני לכלכלת איראן. אנחנו שולטים במיצרי הורמוז וזהו חבל ההצלה שלנו, כך שלביטחון הנתיב הזה יש חשיבות עליונה לאיראן".

שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף. צילום: CNN

Back to top button