צרכנות

כל מה שרצית לדעת על הפרעת קשב

בעיות הקשב והריכוז נעשות נפוצות יותר ברחבי העולם בעידן המודרני, כאשר ישנה יותר מודעות לתופעה. מדובר בנתח בלתי מבוטל מהאוכלוסיה שמאובחן כסובל מבעיות קשב וריכוז, כ-8% על פי הסטטיסטיקה. מדובר בתופעה שניתן לראות בכל שכבות החברה ובכל גיל, בישראל עצמה מוערך כי עד 10% מהילדים ועד 4% מהמבוגרים סובלים מסוגים שונים של הפרעות קשב וריכוז. מדובר במצב שמצריך מודעות לא רק מצד מי שסובל ממנו, אלא גם מהסביבה הקרובה שצריכה להיות מסוגלת להבין שמדובר בבעיה אמיתית.

כיצד מזהים הפרעות קשב וריכוז ומה גורם להן?

ההסבר המדעי להפרעות קשב וריכוז הוא שהן נובעות מליקוי התפתחותי בפעילות המוח. כתוצאה מליקוי במטבוליזם של דופמין ונורפינפרין במספר אזורים שונים במוח, בדגש על האונה המצחית, שאחראית על הוויסות. הליקוי ביכולת של המוח לווסת מרכיבים שונים משפיעה על השליטה בתנועה, אימפולסיביות ונושא הקשב והריכוז. בשנים האחרונות מחקרים הוכיחו כי להפרעות קשב וריכוז יש גם מקור תורשתי, מעבר לליקויים בתפקוד והתפתחות המוח.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

ילד או אדם בוגר שסובל מהפרעות קשב, אינו מסוגל להתרכז לאורך זמן בפעולה אחת, כאשר מנגד עשוי להיות מצב שבו קיים ריכוז יתר שגורם להתעלמות מדברים שאינם במרכז תשומת הלב של הסובל מהתופעות. בנוסף ניכר כי אנשים שסובלים מהפרעות קשב נוטים להיות אימפולסיביים בין אם מדובר בהחלטות פזיזות, חוסר תשומת לב לפרטים וקושי בהתבטאות ועיבוד מידע. גם היפראקטיביות היא תסמין שיכול להופיע בקרב חלק מהסובלים מתופעות קשב וריכוז, כתוצאה מחוסר האיזון והוויסות השגוי, מה שמתבטא בתנועתיות יתר.

כיצד מטפלים בהפרעות קשב וריכוז

על מנת לתת מענה ראוי להפרעות קשב וריכוז, נדרש טיפול שמשלב גם צריכה של תרופות ייעודיות וגם טיפול התנהגותי-קוגניטיבי. התופעות אינן ניתנות לריפוי, אך באמצעות תרופות לריכוז ללא מרשם או שילוב של תרופות מרשם וטיפולים שונים, ניתן להפחית את השפעותיהן של ההפרעות ולנהל אורח חיים תקין ככל האפשר. הפרעות קשב משפיעות על כל תחומי החיים בקרב מי שסובל מהן, לכן, חשוב לתת מענה שיאפשר לילדים ולמבוגרים להרגיש שליטה על חייהם. ניתן לעשות זאת באמצעות הדרכה שמלמדת כיצד לבלום ולשלוט בתסמיני ההפרעה, שכוללים את נושא האימפולסיביות, עיבוד המידע וביטויו.

לצד הטיפול וההדרכה, שילוב תרופות לריכוז ללא מרשם הוא גם כן אופציה. כשמדברים על תרופות לריכוז ללא מרשם מדבר בעיקר על תרופות טבעיות, אך חשוב לדעת שישנן תרופות רבות ומגוונות להפרעות קשב וריכוז, כך שמומלץ להתייעץ עם מומחה טרם ההחלטה על דרך הטיפול הטובה ביותר.

 

Back to top button