מבזקיםצבא וביטחון

הרמטכ"ל: "לא נותנים לרגיעה לבלבל אותנו, יכול לפרוץ עימות כל יום"

כוחות צה"ל שומרים על רמת מוכנות גבוהה לקראת עימות עתידי אשר יכול לפרוץ בכל רגע מול ארגוני הטרור ברצועת עזה. בשבוע האחרון ביצעו כוחות צה"ל תרגיל גדול שזכה לשם "ארבע העונות" ובו תרגלו הכוחות תרחישי מלחמה שונים.

לאור הערכת המצב ולאור מאפייני זירת רצועת עזה הנחה הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי, עם כניסתו לתפקיד כי צה"ל יגביר את מוכנותו למערכה ברצועת עזה והציב את המוכנות כראשונה בסדר העדיפויות המטכ"לי. תהליך המוכנות כולל שותפות של כלל הגופים במטה הכללי בהובלת פיקוד הדרום. התהליך מתמקד בהגדלת סל המטרות המטכ"לי, העצמת המודיעין, הקשר בין יחידות השדה למודיעין בזמן אמת, ארגון המרחב, אימונים ומאמץ לוגיסטי נרחב.

צילום: דובר צה"ל
צילום: דובר צה"ל

התרחישים מרכזיים שתורגלו – פשיטה מאזור החוף, פינוי פצועים מוסק, פשיטה על ישוב, פינוי תושבים, תרגול פשיטה על שכונה בצפון הרצועה.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
צילום: דובר צה"ל

המוכנות.

הכנת המרחב ללחימה

אמל"ח וקטלניות – גיבוש ומימוש תהליך הצטיידות של אמל"ח ללחימה, לרבות אמל"ח ייעודי ללחימה במנהרות.

לוגיסטיקה – הגברת יכולת הניוד לצק"חים מהירים.

צילום: דובר צה"ל
צילום: דובר צה"ל

ארגון המרחב למלחמה באוגדת עזה:

בחודשים האחרונים התקיים ריכוז מאמץ אוגדתי בנושא ארגון המרחב האזרחי והצבאי בגבול רצועת עזה, שהובל על ידי כוחות ההנדסה של אוגדת עזה. מאמץ זה התקיים במסגרת הגברת מוכנות למערכה ברצועת עזה, מתוך ההבנה כי המעבר משגרה לחירום בגזרת רצועת עזה הוא מהיר מאוד, וארגון המרחב בשגרה יהפוך את המעבר לחירום למהיר יותר.

צילום: דובר צה"ל

כחלק ממאמץ זה, שעדיין נמשך, מוקמו כ-120 עמדות ממוגנות לירי במרחב הגבול, נבנו כ-10 תילים מלאכותיים במרחב הגבול והונחו כ-10 תשתיות הנדסיות לשליטה על תנועה בצירים.

בנוסף, מתקיימים שלושה פרויקטים של הסתרת צירים \ שרוולי נוף: אנדרטת "החץ השחור" (הושלם), ציר הגישה לקיבוץ ארז (הושלם), מקביל לכביש 34 (בעבודה).

גם בניית המכשול בגבול רצועת עזה נמשכת – גדר בטון של כ- 10 קילומטרים.

יש לציין כי מדובר בתרגיל הגדול ביותר בגזרת רצועת עזה מאז מבצע "צוק איתן" בהשתתפות שמונה מפקדות חטיבתיות, מאות אנשי מילואים, כוחות חיל אוויר וכוחות חיל הים של זירת אשדוד. בנוסף בתראו"ג באו לידי ביטוי יכולות מודיעיניות גבוהות.

צילום: דובר צה"ל

עיקרי התהליך:

תכנון ונוהל קרב

פיתוח השלמת נוהל קרב מטכ"לי ופיקודי למערכה ברצועת עזה – בחציון הראשון של שנת 2019 בוצע נוהל קרב מלא בפיקוד הדרום ובמטכ"ל עם כלל יחידות השדה שעתידות להלחם ברצועת עזה.

צילום: דובר צה"ל

אש מודיעין ומטרות

עליה בכמות המטרות של הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני וחמאס– במסגרת המוכנות למערכה, אגף המודיעין בשיתוף עם פיקוד הדרום הגדיל את סל המטרות למלחמה. כל זאת תוך הכנות מול יצור המטרות באמ"ן לזירת רצועת עזה ובניית תכניות אש המותאמות למערכה.

צילום: דובר צה"ל

אימונים ובניין כוח

בחצי שנה האחרונה בנה פיקוד הדרום תוכנית אימונים ייעודית במסגרתה אימוני יחידות התבצעו על בסיס תרחיש דרומי. התוכנית כללה תרגילים גדודיים באש בשם "בוחן פד"ם" על פי קריטריונים ייעודיים לתפקוד הגדוד בלחימה ברצועת עזה.

במהלך החציון הראשון של שנת 2019 התקיימו 30 "בחני פד"ם".

בוצעה השתלמות "קפיץ דרוך" בה תרגלו מפקדים מרמת המ"פ בסביבה מדמה(VR), שדימתה את אופי הלחימה הצפוי בעזה, והמחישה את הערכות האויב.

צילום: דובר צה"ל

"נייח פד"ם"

לפני כשבועיים בוצע תרגיל פיקודי רחב היקף שבחן את תפקוד מפקדת הפיקוד ללחימה.

• אימון כלל המכלולים של הפיקוד בחירום לרבות הפעלת אש רחבה, תמרון ולוגיסטיקה במלחמה.

• תרגול ומבצוע של תפיסות חדשות בעולם הפעלת האש ובעולם התמרון בהתאם לדגשי הרמטכ"ל – שלילת יכולות אויב בקצב גבוה והכרעה מהירה.

• מימוש תרגיל אוגדת 143 כתרגיל המרכזי לסיכום תהליך

צילום: דובר צה"ל
צילום: דובר צה"ל

הרטכ"ל רא"ל אביב כוכבי אמר בסיום התרגיל, "אני מתרשם לא רק מהביקור אלא לאורך הרבה מאוד דיונים וחיתוכי מצב ותרגילים שעשינו בחודשים האחרונים, אני מתרשם שחלה פה עליית מדרגה משמעותית ביותר. אני חושב שגם הפיקוד וגם האוגדה ושוב עם עזרה של כל המטה הכללי עשו פה תהליך הכנות מקיף, רציני מאוד ואני מתרשם שרמת המוכנות מאוד מאוד גבוהה למערכה אפשרית ברצועת עזה".

עם זאת אמר הרמטכ"ל כוכבי כי "אנחנו לא נותנים לרגיעה הזאת לבלבל אותנו, אנחנו לא נותנים לרגיעה הזאת להטעות אותנו, ואנחנו נמשיך בתהליך ההתכוננות מתוך הנחה שברצועת עזה יכול לפרוץ עימות כל יום."

Back to top button