מבזקיםצרכנות

סרטים על חינוך והוראה

תחום ההוראה והחינוך מסוגלים לשנות את עולמו של אדם אחד ולהפכו למצביא גדול, ליוצר או לסוציופט הפוגע בחברה סביבו. לאורך השנים הגיעו למסך הגדול סרטים רבים העוסקים באתגר החינוכי ובתוצאותיו. במאמר זה נסקור כמה מהבולטים שבהם.

Dangerous Minds – סיכון מחושב

סרט שיצא בשנת  1995 ועוסק בשיטות הוראה חדשניות שפתחה חיילת מארינס (מישל פייפר) שהתקבלה לעבוד בבית ספר לבני נוער שוליים מרקע קשה. לאחר שגילתה כי שיטות ההוראה הקלאסיות אינן מסוגלות לגרום לתלמידיה להגיע להישגים היא מפתחת שיטות תגמול שונות ויוצרת קשר אישי עם כל תלמיד על מנת לעזור לו בקשייו האישיים. במהלך הסרט אנו רואים את הביקורתיות על שיטות החינוך המיושנות, הבירוקרטיה המיותרת לעתים ועד כמה דמותו של המורה חשובה כל כך עבור תלמידיו.

Stand and Deliver – לסניור באהבה

סרט דרמה העוסק במורה למתמטיקה המזהה כי כשלונם של תלמידיו נובע במידה רבה מנבואה שמגשימה את עצמה ותוויות שדבקו בהם כתלמידים משכונה נחשלת. הוא מעודד אותם להגיע להישגים ומציג להם את האפשרות להפתיע את עצמם ואת סביבתם באמצעות הצלחה הנובעת מאמונה עצמית ועבודה קשה. שם הסרט המקורי מרמז על ההשקפה של הכיתה כשדה קרב בה התלמידים נלחמים על מנת להצליח וכרמז לעולם הפשע בו חלק מתלמידיו השתלב. באמצעות הומור ואישיות כריזמטית מצליח המורה להגיע ללב תלמידיו ולעשות את השינוי.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

Emperor’s Club  – מועדון הקיסר

מועדון הקיסר שיצא בשנת 2002 מציג בפנינו את תוצאותיה של הגישה החינוכית של מורה במוסד חינוכי פרטי המיועד לילדי האישיים במדינה. מול התלמידים הלומדים בצורה של שינון את ההסטוריה של העולם מופיע לו בנו של סנטור המזעזע את עולמם של המורה ותלמידיו. לאחר שני עשורים מגיע המורה לכנס מחזור ומגלה את התוצאות של הדרך חינוכית בה בחר. סרט דרמה מיוחד בכיכובו של קווין קליין הבוחן את האימרה המפורסמת כי "אדם טווה את גורלו".

Dead Poet Society ללכת שבי אחריו

אחד מהסרטים המפורסמים העוסק בעולם החינוך שיצא בשנת 2009 בכיכובם של השחקן רובין וויליאמס ואית'ן הוק. גם סרט זה עוסק בכיתות של מורה בחינוך ילדי העשירון העליון הלומדים בצורה נוקשה (המשלבת גם מלקות כואבות בעת הצורך) בבית ספר לבנים. המורה שמעוניין לבחון דרך אחרת להגיע ללב התלמידים בודק אפשרויות כמו מתן לגיטימציה לרגשות בשיעור (כאשר משלבים בין בעיטה בכדור להקראת שירה) וכן הבנת ההבדל בין ה"אני" שמתגלה בגיל מאוחר יותר לבין "האנחנו" החברתי שמאפיין את גיל הנעורים.

הכוכבים של שלומי

סרט ישראלי בכיכובם של אושרי כהן, אריה אליאס ואסתי זקהיים משנת 2003 העוסק בחייו של תלמיד דיסלקט המתגלה ככישרון על במתמטיקה בזכות מורה ומנהל שהתחילו לחשוב מחוץ לקופסה וזנחו חלק מהנהלים הקשים (כמו הצלחה במבחן במתמטיקה רק אם נכתבה הדרך כולה לפתרון הבעיה) על מנת לזהות את הפוטנציאל הטמון בתלמיד אחד שונה. בסרט זה, המורה והמנהל אמנם משמשים כדמויות משנה לחיזוק דמות התלמיד הראשית, אך מאירות על חשיבות הבנת ההבדל בין תלמיד לתלמיד.

לסיכום, עולם הקולנוע מאיר בצורה שונה מזו שאנו מכירים בחיי היום יום. את דמותו של המורה והמחנך מעבר לקבלת תעודת הוראה. אנו מגלים את החשיבות שבאישיות הכובשת והאמונה כי לכל תלמיד יש מקום וניתן להגיע אליו בדרך שונה מיוחדת כאשר המורה מלא השראה בעצמו ומעביר גישה זו לתלמידיו.

Back to top button