צרכנות

מי מחויב לקיים מכרז להעסקת עורך דין

החוק במדינת ישראל מאפשר לכל אזרח ולכל גוף עסקי, לבחור באופן עצמאי ובלתי תלוי את הלקוחות, ומאידך גיסא את ספקי השירות והסחורות שלו. בדרך כלל, אין תנאים מחייבים לבחירות עסקיות. זאת, כמובן, למעט התנאי המחייב שכל אחד מהצדדים יעמוד בדרישות החוק. הדרישות כאמור נוגעות בעיקר לחוקיותו של העסק או הגוף המעוניין ברכישת השירות או המוצר מצד אחד, והגוף, העסק או בעל המקצוע המעוניין לספק את השירות או המצור הנדרש מצד שני. העסקת עורך דין, מהבחינה הזאת, איננה יוצאת דופן. עם זאת, יש מקרים שבהם גוף עסקי או אחר, עורך מכרז בין ספקי שירותים או מוצרים, במטרה לבחור את הספק הנכון והמתאים ביותר. מהו בעצם מכרז? מי מחויב לקיים מכרז להעסקת עורך דין ובכלל? בשורות להלן נרחיב מעט את היריעה בנושא המכרזים ומתי הם נדרשים.

מה זה בעצם מכרז ולמה צריך את זה

כל עסק נזקק במהלך הפעילות העסקית שלו לרכוש מוצרים או שירותים, הנדרשים לו לשם הניהול התקין של העסק. כיוון שהמטרה של כל עסק היא הפקת רווחים, השגת המוצרים או השירותים הנדרשים במחיר הזול ביותר האפשרי, מסייעת בהקטנת ההוצאות ולפיכך – בהגדלת הרווחים. בהתאם לצורך הזה, נוהג כל עסק לנסות ולאתר את הספקים שיציעו לו את השירות או המוצר הנדרש, במחיר הנמוך ביותר ובתנאי התשלום האטרקטיביים ביותר האפשריים. משאותרו הספקים, מתבצע תהליך ההתמחרות באמצעות מכרז, שבו מציע כל ספק את המחיר האטרקטיבי ביותר שהוא יכול, עבור המוצר או השירות שהוא מספק. מעבר למחיר, עשוי מכרז לכלול גם דרישות הקשורות באמות מידה אחרות, העשויות להשפיע הן על המחיר והן על הנטייה של מפרסם המכרז לקבל או לדחות את ההצעה. בין השאר מדובר בתנאי תשלום, מועדי אספקה וכן אופי האספקה. לדוגמא – ספק אחד יציע אספקה בתוך שבוע, ספק שני בתוך שלושה ימים וספק שלישי יציע למפרסם המכרז לאסוף בעצמו את המוצר. לעיתים קרובות קורה, שמי שזוכה בסיכומו של עניין איננו בהכרח מי שהציע את המחיר הנמוך ביותר, אלא מי שהציע את המכלול המתאים ביותר למפרסם המכרז.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

מכרז להעסקת עורך דין – מי חייב מכרז כזה

כאשר בחובת מכרזים עסקינן, מכרז לאספקת שירותי עריכת דין איננו שונה מכל מכרז אחר. על פי חוק המכרזים, חלה חובת המכרזים על משרדי ממשלה, לרבות הגופים הכפופים לה כגון צה"ל, משטרה, שב"ס, מכבי האש וכיוצא באלה. ככלל, כל גוף בבעלות המדינה, הממומן מכספי הציבור, בעל סמכויות מכוח החוק ושאיננו פועל למטרות רווח, חייב במכרז, כולל מכרז להעסקת עורך דין. גם גופים סטטוטוריים, שהם למעשה ישויות משפטיות אוטונומיות שאינן כפופות בהכרח למדינה, חייבים במכרז. עם הגופים הסטטוטוריים במדינת ישראל ניתן למנות את בנק ישראל, המוסד לביטוח לאומי ורשות השידור. מדובר ברשימה חלקית מאד, שמדגימה היטב באילו גופים מדובר.

מנגד, גופים עסקיים שמטרתם המוצהרת היא יצירת רווחים, אינם חייבים במכרז על פי חוק. עם זאת, גופים מסחריים וחברות נוהגים לעיתים קרובות לפרסם מכרזים, במטרה לבחור את הספק המתאים ביותר עבורם למוצרים או לשירותים שונים, שלהם הם נזקקים מעת לעת. רשתות מזון, רשתות בתי מלון או כאלה המתמקדות במוצרי צריכה שונים, נוהגות לפרסם מעת לעת מכרזים לרכישת מוצרים ושירותים שונים, בדומה לגופים ממשלתיים או סטטוטוריים שונים.

משרד עורכי דין שאול רן מתמחה במגוון רחב של תחומים, החל מעברות צווארון לבן, עבור דרך עברות פליליות, סייבר, משפט מנהלי ותחומים נוספים. אם אתם זקוקים לעורך דין פלילי כדאי ליצור קשר בהקדם האפשרי באמצעות טופס יצירת הקשר באתר, ואנו נחזור אליך בהקדם האפשרי להמשך התהליך.

Back to top button