מאמריםמבזקים

טרור ובחירות: על הקשר בין בחירות והסלמה

כאוס פוליטי, העדר משילות וחוסר וודאות כל אלו יכולים להוביל את מדינת ישראל למצב של אנדרלמוסיה ואסקלציה ביטחונית מצד אויבנו שירצו "לנצל" את המצב ולהגביר את פעולות הטרור בשטח. בתקופת הבחירות הנחת היסוד היא שהמדינה לא תפעל התקפית כפי שאולי היתה פועלת בימים אחרים בעיקר כדי לא להסיט את סדר היום הציבורי וכדי לא לעורר את דעת הקהל שעלולה להיפגע כתוצאה מהתגרויות ביטחוניות בגבולות מדינת ישראל.

שאלנו את שלומי אדר, מומחה לטרור בינלאומי האם יש השפעה על המצב הביטחוני בארץ בימים אלו לקראת הבחירות הקרובות:

האם ארגוני הטרור "ינצלו" מחדש את תקופת הבחירות?

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

ארגוני הטרור ינצלו אחרת את תקופת הבחירות הנוכחית היות וחלקם אולי אף משוכנעים שאין אלו בהכרח הבחירות היחידות שיתקיימו במהלך השנה הקרובה. ארגוני הטרור "ינסו" למתוח עוד יותר את הגבולות אל מול כוחות הביטחון בישראל בשל העובדה שהם מבינים שאין משילות כעת ואם תהיה כזו היא עשויה להיות "זמנית, רפה וללא יכולת ממשית. אנו כבר עדים להתגברות של פעילויות טרור בשטח.

סמוך למועד הבחירות, איזו הסלמה צפויה להערכתך?

באשר להסלמה ההנחה היא שארגוני הטרור ינסו בסמוך למועד הבחירות לפגוע במדינת ישראל במספר כלים בו זמנית. אחד הכלים שאנו עשויים להיחשף יותר מתמיד הינו "מתקפת סייבר" חיצונית, שמטרתה להשפיע על נתוני ספירות הקולות, השפעה או הזרמה של "דיס" אינפורמציה שעשויה להשפיע על דעת הקהל. מעבר לזה ארגוני הטרור ירצו מאוד "להסלים" את המצב הביטחוני על ידי ירי מסיבי יותר וירי בסיוע של ארגוני טרור "פרוקסי" כלומר אלה שאינן חמאס אך אלו פועלים בשליחותם או בשליחות אירא.

האם ציבור הבוחרים מושפע ממצב הטרור בארץ בבחירותיו?

כבר הוכח כשמתרחשים אירועי טרור בפרט סביב מועדי בחירות לעיתים אירועים אלו מועילים בעיקר למפלגה השלטת ולראש הממשלה אשר מציגים חזות ביטחונית, עמידה בעלת חוסן ביטחוני מרבי שמאפשר לנו כמדינה לספוג נזקים משמעותיים ועדיין להכילם בשונה לימים עברו. לכן אירועי טרור בעצימות ובנפחים משמעותיים החורגים מאירועי טרור בתקופה בין ימי בחירות ולאחריהן עשויים בהחלט להשפיע על דעת קהל, הדבר עומד ותלוי בעיקר בסיטואציה שנגרמה השפעתה והמחיר שגרמה לאזרחי ישראל.

כיצד יכול להתבטא הטרור ברשתות החברתיות?

טרור ברשתות החברתיות מטרתו אחת ויחידה לשנות דעת קהל בכלים לכאורה קונבנציונליים למרות שמדובר בפעולות טרור " חכמות" שמייצרות פייק ניוז בין השאר גם באמצעות טכניקות בעזרת רובוט משולב עם פעולת אדם.

האם שינוי שלטון יכול לשנות את המצב הביטחוני?

בהחלט בחלון זמן עד אשר ממשלה חדשה שאינה מוכרת נכנסת לנעליה של הממשלה שקדמה לה, מצב זה בהחלט מהווה בטן רכה לתעוזה רבה יותר של כל אויבנו ובכך לשנות מצב שגרה בו הורגלנו להרעה ביטחונית משמעותית.

מה קורה בד"כ בארץ ובעולם מבחינת מצב ביטחוני בימים שלפני הבחירות?

בשונה למדינות מערביות הם אינן נדרשות להתמודד עם ארגוני טרור בהיקפים ובסדר גודל שאנו מתמודדים בימים כתיקונם ולכן סוגיה זו נבחנת בעיקר באותם קצוות קיצוניות של פנים החברה של אותם מדינות. כלומר אזרחי המדינה בדרך כלל מפוקחים ומנוטרים בימי שגרה בקפידה ואילו בתקופה זו עשויים להיות "פורעי חוק" בצורה מאורגנת ויזומה.

שלומי אדר, מומחה בינלאומי לטרור וביטחון

חברת CBS בראשותו של שלומי אדר, מומחה בינלאומי בטרור עוסקת בתחומי הביטחון למעלה משלושה עשורים ומספקת ייעוץ ביטחוני והכנה למצבי חירום ובביצוע אסטרטגיות אבטחה בתוך הארגונים בארץ ובעולם.

Back to top button