מבזקיםצבא וביטחון

הקצין הבכיר נכנס למנהרת חיזבאללה עד ללבנון, אלוף הפיקוד לא ידע

מפקד אוגדת הגליל (אוגדה 91), תא"ל רפי מילוא מי שהוביל בהצלחה רבה את מבצע "מגן צפוני" בצפון הארץ לאיתור והשמדת מנהרות חיזבאללה, ננזף ועד לשנת 2022 יעוכב קידומו בדרגה. זאת לאחר שהתברר כי נכנס למנהרת חיזבאללה יחד עם החפ"ק שלו, ללא תיאום או אישור מראש, לתוך מנהרת "הדגל" של חיזבאללה, הגדולה ביותר שחפר לישראל עד לצידה השני בשטחה של לבנון. כך חשף אמש לראשונה עיתון "ידיעות אחרונות".

צילום: דובר צה"ל

מדובר באירוע שהתרחש בחודש מרץ השנה בשעת לילה. תא"ל רפי מילוא לקח עמו צוות לוחמים מצומצם והחליט לבחון את מנהרת הטרור של חיזבאללה שנחשפה על ידי צה"ל בחודש ינואר, מתחילתה בשטח ישראל ועד לנקודת הקצה שלה בצד השני, בכפר ראמיה שבמחוז א-נבטיה בדרום לבנון. וכך היה, המפקד הבכיר וצוות הלוחמים חצו לאורך כל המנהרה עד לקצה בלבנון ושבו חזרה בשלום לאוגדה. הוא עשה זאת כאמור מבלי להודיע על כך לאלוף פיקוד הצפון אמיר ברעם, בניגוד לנהלי הבטיחות ותוך סיכון חייו וחיי החיילים שהתלוו אליו, מפני פגיעת מטען או מירי כוחות חיזבאללה.

צילום: דובר צה"ל
צילום: דובר צה"ל

גורמים בצבא אמרו כי "האירוע נודע רק בדיעבד. בתום הגיחה ללבנון מילוא חזר לאוגדה, והלך לישון. כשגורמים באוגדה העמידו אותו על חומרת מעשיו, מילוא מיהר לצלצל לאלוף ברעם ולעדכן אותו, וזה עדכן את הרמטכ"ל כוכבי".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

ברעם זימן את מפקד האוגדה וקצינים נוספים לתחקיר. במהלך התחקיר אמר תא"ל מילוא כי טעה בשיקול הדעת ולקח אחריות מלאה על האירוע. "אני מפקד לוחם. לא יכול להיות שאני לא אכנס לראות את המנהרה עד סופה" ציין בתחקיר. בנוסף, הוא זומן לבירור גם אצל הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי אשר זעם על האירוע. בשלב זה בחר האלוף ברעם לגבות את הקצין שלו ואמר בפורומים צבאיים כי "יש גבול לכמה שניתן להעניש מפקד לוחם שחתר למגע, וגם אם הוא טעה אסור להעניש אותו בחומרה".

ברעם ביקש מהרמטכ"ל כוכבי שהעונש שיוטל על תא"ל מילוא לא יהיה חמור מידי. כוכבי הסתפק בנזיפה ובעיכוב דרגתו לאלוף בכשנה.

רק לפני מספר ימים שיבח מפקד פיקוד הצפון, אלוף אמיר ברעם את אל"מ רפי מילוא ואמר: "רפי, על פועלך אתה זוכה להערכה רבה וחותמך בצמד המילים 'מגן צפוני' – שהיה חלק בלתי נפרד מעשייתה של האוגדה במהלך התקופה האחרונה – הוא גם ביטוי המאתר במידה רבה את רוח חיילי העוצבה ומפקדיה ואת כוחם".

והוסיף: "ואכן, כיאה לאלו המגנים על הצפון, היוו אנשי האוגדה בראשותך, חלק משמעותי ומכריע בהובלת המבצע לנטרול מנהרות תת-הקרקע של ארגון הטרור חיזבאללה. הנהגת את פקודייך באחריות ובתבונה ותרמת רבות לשיפור המוכנות, לחיזוק הביטחון ולשמירה על תחושת הביטחון של אזרחי ישראל בכלל ותושבי הצפון בפרט". את הדברים אמר בטקס החילופים בין תא"ל רפי מילוא לתא״ל שלומי בינדר שנכנס במקומו לתפקידו כמפקד אוגדה 91.

טקס החילופים השבוע במחנה "בירנית". צילום: דובר צה"ל

ללא כל קשר לאירוע המנהרה, סיים כאמור מילוא את תפקידו כמפקד עוצבת" הגליל" והוא ימונה למפקד המכללה הבין-זרועית לפיקוד ומטה (פּוּ"ם) כפי שהוחלט על מינויו ב-11 ביוני 2018.

תא"ל רפי מילוא. צילום: דובר צה"ל
תא"ל רפי מילוא. צילום: דובר צה"ל

סיור בתוך מנהרת "הדגל" של חיזבאללה

 

עוד כתבות בנושא שעשויות לעניין אותך:

צה"ל חושף מבטן האדמה: מנהרת הדגל של ארגון הטרור חיזבאללה

צפו: כך ישראל השמידה את מנהרת הדגל של חיזבאללה בגבול לבנון

את הסרטון הקורע של דובר צה"ל ממנהרת חיזבאללה כבר ראיתם?

"מגן צפוני": תקרית אש ראשונה בין צה"ל לחיזבאללה בגבול לבנון

מחבלי חיזבאללה תועדו בתוך מנהרת הטרור ומטען הנפץ הופעל

4 תגובות

  1. מפקד משכמו ומעלה שנחוש לעשות את הטוב ביותר עם מוטיבצייה מאוד גבוהה לגלות להבין להתקדם
    בעיניי הוא סופר מצטיין ומצד אחד מגיע לו צל"ש ויחד עם זאת מפקדיו שמגלים אחריות ממשית ואיכפתיות לחייו וחייהם של כל הלוחמים שהיו איתו ורק ניתן להבין לכולם איכפת מאוד מהכל ורק להתגאות על כך. אין ספק שחידוד נקודה כזו בפרק זמן מסויים יש בה כדי להציל חיים ולהקפיד על שיקול דעת אחראי בהרבה למרות שזה פוגע קצת בתפקוד . נכון עשו ששלא עיכבו את תפקידו
    הייתי מורידה את תקופת העיכוב בדרכה אם היא באמת מעכבת/ומורידה אותה לחודשיים אחרי הכל
    ברור וידוע ומובן מהכתבה שמדובר באדם איכותי מאוד איכפתי מאוד והיינו רוצים מליונים כמוהו
    כל הכבוד לצהל ללוחמיו למפקדיו כולל כולם מהראשון ועד האחרון שבחיילים יש הערכה גדולה
    ורבה לאורך כל הדרך לגוף החשוב ביותר במדינה

Back to top button