בריאותמבזקים

טרגדיה בארה"ב: מקרה מוות ראשון מסיגריות אלקטרוניות

המרכז לבקרת מחלות ה- CDC במחלקת הבריאות של ארצות הברית הודיע אמש (שישי) על מקרה מוות ראשון של מחלת המאיידים מבין מאות בני נוער וצעירים שפיתחו תסמינים מסתוריים לאחר שימוש בסיגריות אלקטרוניות ומכשירי אידוי שכללו פגיעה ריאתית חמורה ותופעות נוירולוגיות כמו פירכוסים.

באגודה למלחמה בסרטן, מאוד מוטרדים מהמקרה הטרגי ומסרו כי "סיגריות אלקטרוניות אינן מוצר תמים. בכל יום מצטברות עדויות נוספות על סיכונים בריאותיים של ממש כמו שינויים גנטיים בחלל הפה המזוהים עם התפתחות גידולים סרטניים, אוטם שריר הלב, אירועים מוחיים ומחלות לב. מהודעת ה – CDC האמריקאי עולה כי סיגריות אלקטרוניות נחשדות עתה גם כגורמות למוות."

"מחקר שפורסם כבר ב – 2017 הוכיח כי שימוש בסיגריה אלקטרונית עלול לגרום נזק למערכת החיסונית של הריאות. על אף שסיגריות אלקטרוניות לסוגיהן הם טכנולוגיה חדשה יחסית, כבר ידוע לנו שהן מכילות מלבד ניקוטין עוד חומרים ממכרים, רעילים ומזיקים שחלקם הוכחו כבר כמסרטנים" אמרו באגודה למלחמה בסרטן.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
סיגריה אלקטרונית. קרדיט: freepik

עוד ציינו כי "בני נוער וצעירים רגישים במיוחד, שכן המוח ממשיך להתפתח עד גיל 25 לפחות וחומרים אלו יכולים לגרום להפרעות קשב וריכוז, לכאבי ראש ומיגרנות, להשפיע לרעה על שיקול הדעת, לעודד אימפולסיביות, חוסר איזון רגשי, לגרום לדיכאון וחרדה".

באגודה למלחמה בסרטן הדגישו כי "הטיית השיח הציבורי על ידי שימוש במושגים כמו אידוי ואיוד לעיתים אף באמצעות רופאים, חוטאת לאמת המדעית. יש לזכור שמקור הניקוטין בסיגריות האלקטרוניות הוא גם מטבק, בדיוק כמו בסיגריות הרגילות, כך שמדובר באותו חומר ממכר בעל פוטנציאל לנזק בריאותי אדיר, רק שעכשיו הוא מופיע בריכוזים גדולים לאין שיעור מאלו שהכרנו בעבר."

"בניגוד לטענת היצרנים, אשר לרוב שותפים או בעלים בחברות טבק של סיגריות רגילות"ה הבהירו באגודה למלחמה בסרטן כי "אין הסכמה מדעית שזו חלופה פחות מזיקה מסיגריות טבק רגילות, אין מחקר שמוכיח שהן מפחיתות נזק, הטענה הזו לא הוכחה קלינית נכון להיום, מכיוון שפחות חומרים מזיקים, אינם מעידים על הפחתת נזק באותו שיעור. יש לזכור שנזקי עישון הסיגריות הרגילות, הוכחו רק כ – 40 שנה לאחר שהפכו לנפוצות בקרב הציבור."

סיגריה אלקטרונית. קרדיט: freepik

"רשות בריאות הציבור הבריטית שפרסמה בעבר דו"ח תמיכה בסיגריות אלקטרוניות והציגה אותן כפחות מזיקות, כבר הואשמה בהעלמת עין והתעלמות מראיות מצטברות על ידי אנשי רפואה ובריאות הציבור מובילים באנגליה ובמקומות אחרים. חוות הדעת הזו משמשת כעלה תאנה עבור יצרני הסיגריות האלקטרוניות אשר חוזרים על המסר המטעה. מדובר בטענה שנועדה לפתות מעשני סיגריות רגילות לעבור לסיגריות אלקטרוניות, במקרים רבים על חשבון גמילה מוחלטת, והחמור והמדאיג מכל, להכניס צעירים ונוער למעגל העישון. לכן מדובר בהחלפת נזק יותר מאשר בהפחתת נזק. לטעון שסיגריה אלקטרונית פחות מזיקה מסיגריה רגילה, בשלב זה, שקול לטענה שהתקף לב פחות מזיק מסרטן", סיכמו באגודה למלחמה בסרטן.

כזכור ארגון הבריאות העולמי ה – WHO פרסם לאחרונה (28.7.2019) דו"ח דרמטי אודות מגפת הטבק העולמית, פרק בדו"ח אשר הוקדש לסיגריות אלקטרוניות קבע כי הן משמשות בידי חברות הטבק כטקטיקה להרחבת בסיס צרכני הסיגריות במסווה של תרומה לבריאות הציבור.

דוח ארגון הבריאות העולמי 2019 – תרגום הפרק על סיגריות אלקטרוניות

2 תגובות

  1. מה ששכתם לציין, זה שלא ברורה סיבת מותו, רק שהוא עישן לפני.
    הוא גם אכל טוסט. נראה לי שמה שהרג אותו זה הטוסט.

  2. לא טרגדיה …מת משימוש במוצר מזיק ..כמו סיגריות,אלכוהול וסמים…לא טרגדיה ..

Back to top button