חדשות הארץמבזקים

ראש העיר החליט: בית הספר בתל ברוך צפון יקרא ע"ש יצחק שמיר

ראש עיריית תל אביב-יפו רון חולדאי החליט לקרוא לבית הספר העל יסודי בתל ברוך צפון, אשר בנייתו מתחילה בימים אלו, על שם ראש הממשלה לשעבר יצחק שמיר ז"ל. בית הספר אמור להיפתח לקראת שנת הלימודים 2021.

אמש התחוללה סערה בעקבות החלטת העירייה לקרוא לבית הספר "תיכון להיי טק ואומנויות" על שמו של הנשיא לעבר שמעון פרס, זאת לאחר שהציעו למשפחתו של יצחק שמיר לקרוא לבית ספר בעיר בשמו.

"כל כך לא רציתי לכתוב את הפוסט הזה. כל כך רציתי שהפוסט הזה יתחיל במילים "כל הכבוד לך, תל אביב" וידבר על כך שהעירייה תנציח באופן מכובד את סבא שלי בתל אביב. אבל לצערי ולאכזבתי, עיריית תל-אביב-יפו והעומד בראשה רון חולדאי, פשוט לא מאפשרים לזה לקרות." כתבה נכדתו של שמיר, מיכל דיאמנט בעמוד הפייסבוק שלה.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

מיכל סיפרה כי "7 שנים חלפו מאז נפטר סבא שלי, ראש ממשלת ישראל לשעבר יצחק שמיר ז״ל. שנה חלפה מאז הפוסט הכואב שלי בנוגע לכך שהעיר בה התגורר רוב חייו, תל אביב, עוד לא מצאה לנכון להנציח אותו. הפוסט שכתבתי לפני שנה עורר סערה ציבורית, חוצת מגזרים ומחממת לב. ימין, שמאל, דתיים, חילונים – כולם הסכימו שהגיע הזמן להנצחה ראויה. חברי כנסת רבים מכל הקשת הפוליטית אף שלחו לראש העיר מכתב בעניין. לאחר הסערה הזו פניתי, שוב, לראש העיר וביקשתי להיפגש איתו. התמיכה הציבורית כנראה השפיעה והוא הסכים סוף סוף לבקשתי. בדצמבר 2018 נפגשנו."

יצחק שמיר ושמעון פרס. צילום: הרניק נתי, לע"מ

מיכל מספרת כי "הפגישה היתה לא נעימה, בלשון המעטה" וציינה כי "חולדאי בעיקר תקף אותי על איך אני מעיזה לפרסם פוסט כזה לפני בחירות לראשות העיר ואני בעיקר ניסיתי להסביר לו שמה שמעניין אותי זה לא אם הוא ייבחר שוב לראשות העיר, אלא שתהיה סוף סוף הנצחה ראויה לסבא שלי. בסיום הפגישה הצלחתי לחלץ ממנו הבטחה שתוך חודשיים תוקם ועדה שתעסוק בנושא ותוך שנה תהיה הנצחה ראויה ומקובלת על המשפחה."

מיכל ציינה כי בחודש אפריל קיבלה הצעה מעניינת מעוזרו של חולדאי, מאור. לדבריה, הוא סיפר שנבנה בית ספר יסודי חדש ומרשים, ועיריית תל אביב מציעה לקרוא לו עם שם יצחק שמיר. "אמרתי לו שההצעה נשמעת טוב, ושאני צריכה לבדוק עם משפחתי לפני שאתן תשובה. הוא הציע שנעשה סיור באתר הבנייה של בית הספר ואמרתי לו שנשמח לעשות זאת לפני מתן תשובה סופית. בהמשך פנתה אלי אורלי, עוזרת אחרת של חולדאי שהחליפה לדבריה את מאור, גם ממנה ביקשתי לעשות סיור באתר טרם מתן תשובה. היא אמרה שאין בעיה ושיפנו אלי בקרוב מ״עזרה וביצרון״ שמנהלים את הפרויקט."

מיכל ציינה כי עזרה וביצרון לא פנו, אבל אורלי חזרה אליה אחרי עשרה ימים. "לא פנו אלייך משום ש"התגלעו קשיים" מול רשת עמל (שביהס משתייך לה)", היא כתבה לה. "אבל חשבנו על הצעה חלופית".

"שוחחתי עם אורלי, ההצעה החלופית שלה היתה לשנות את שמו של רחוב שלבים הנמצא בדרום תל אביב ועובר כיום שיפוצים, לשמו של יצחק שמיר" מספר מיכל ואמרה כי "גם הפעם, הודעתי לה שאני צריכה לבדוק עם משפחתי וכך אכן עשינו. נסענו למקום, פתחנו מפות, התייעצנו עם אנשים שמכירים היטב את תל אביב. בסופו של דבר הגענו למסקנה שמדובר ברחוב שאינו ראשי, אינו מרכזי ואינו גדול, וניתן למצוא אופציות ראויות יותר. כך גם הודעתי לאשת הקשר מהעירייה, שרי, מנהלת האגף לטקס אירועים והנצחה.

הוספתי והצעתי שתי אופציות אחרות: האחת, החלפת שמו של רחוב קינג ג׳ורג׳ בו נמצאת מצודת זאב לשמו של יצחק שמיר, כפי שהציע בעבר השר אופיר אקוניס; והשנייה: רחוב הקרוי כיום 2040, שנמצא בצפון תל אביב ואמור בעתיד הקרוב, לאחר הבנייה באזור שדה דב, להתחבר לרחוב אבן גבירול ולהפוך לרחוב מרכזי. היא דחתה את שתי ההצעות."

מיכל אומרת לפני כמה ימים נדהמה לראות כי בדף הפייסבוק "חינוך בתל אביב יפו" (דף מטעם העירייה) פורסם פוסט נרגש ועל פיו עיריית תל אביב הקימה בדרום תל אביב בית ספר על יסודי חדש, "הכי יפה ומרווח בארץ" כלשונם. שמו של בית הספר, אם תהיתם, יהיה "תיכון להייטק ואומנויות על שם שמעון פרס".

"כן, מדובר באותו בית ספר עליו דיברו איתנו" אומר מיכל בזעם, "אותו בית ספר בעניינו ״התגלעו קשיים״ שייקרא על שם יצחק שמיר. אז הנה, הקשיים האמיתיים נחשפו – מישהו פשוט העדיף להנציח את שמעון פרס (שנפטר, אני מזכירה, 4 שנים לאחר יצחק שמיר)".

2 תגובות

  1. פעם היה מנהיג יצחק שמיר אך הוא לא בשבט הלבן לכן עירית תל אביב לא מנציחה אותו

  2. פעם היו מנהיגים בישראל. לראות את התמונה של שני המנהיגים הדגולים האלה ולהתגעגע ♥

Back to top button