צרכנות

אבחון פסיכודידקטי מתי?

אבחון פסיכודידקטי הוא אבחון אשר תואם לילדים החל מגילאי גן מאוחר ועד התיכון. מדובר על אבחון אשר בוחן את היכולת הלימודית והקוגניטיבית של הילד ובד בבד, את הקשיים עימם הוא מתמודד. אבחון פסיכודידקטי הוא אבחון אשר כל הורה יכול לפנות אליו באופן עצמאי, אך לא מעט פעמים הורים מגיעים לאבחון בשל הפנייה של הגננת בגן, היועצת החינוכית בבית הספר, המורה של הילד ועוד. את האבחון מבצעים מאבחן דידקטי מקצועי ומוסמך או פסיכולוג חינוכי. במהלך האבחון אנשי המקצוע יבחנו קשת רחבה של יכולות תפיסה כמותית, חזותית, זמן ורצף. כמו כן תבחן תפיסה שמיעתית ומרחבית.  מטרתו של האבחון היא לגלות את נקודות החולשה של הילד, אשר בגינן הוא איננו ממצה את הפוטנציאל הקוגניטיבי שלו. בהתאם לכך, האבחון יעניק למורים ולהורים כלים והמלצות הנוגעים לטיפול בילד.

כמה זמן ימשך אבחון פסיכודידקטי

אבחון פסיכודידקטי  לילדים אורך כ3 פגישות עם איש המקצוע המוסמך אשר עורך את האבחון. הפגישה הראשונה לרוב תהיה הכרות עם ההורים וקבלת על המידע הנצרך אודות הילד ושתי הפגישות הנוספות יהיו רלוונטיות לצורך מפגש עם הילד ובדיקתו. בסוף הפגישה השלישית יערך סיכום אבחון. עלות אבחון פסיכודידקטי היא דבר המשתנה בהתאם למקום שבו בוחרים לעשות את האבחון: פרטי, ציבורי, עם הפניה של גורם מוסמך, ללא הפניה של גורם מוסמך, בשירות הפסיכולוגי לילד ועוד. כאשר מדובר על ילדים אשר רק החלו את דרכם בבית הספר ומגלים קשיים שונים כגון: קושי להתרכז, קושי במוטוריקה העדינה, קושי לשבת בשיעור, קושי בחשבון ועוד, כדאי מאוד להפנות את הילד לאבחון דידקטי על מנת שלא יסחוב את הקשיים שלו יתר על המידה ויקבל הכוונה וטיפול מתאים כבר בתחילת הדרך. אבחון דידקטי מברר את הסיבות שבגינן הילד סובל מקשיים ומעניק המלצות כיצד לסייע לילד לשפר את היכולות שלו ולהתמודד עם הקשיים שלו.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

מטרות אבחון פסיכודידקטי לילדים

לא מעט הורים או אנשי צוות חינוכי, שולחים ילד לבצע אבחון פסיכודידקטי בכדי שהוא יקבל הקלות שונות מבית הספר כגון: הקראה במבחנים, ניסוח מבחן שונה, תוספת זמן ועוד. ההקלות רלוונטיות בעיקר עבור תלמידי תיכון המצויים לפני מבחני הבגרות, אך לא רק. חשוב מאוד שלא לזלזל באבחון פסיכודידקטי לילדים במידה והופניתם אליו על ידי אנשי הצוות חינוכי. אבחון פסיכודידקטי אכן מעניק הקלות שונות בתחום הלימודי, אך מעבר לכך הוא מעניק מידע אודות דרכים ליצירת תהליכי שיפור ושינוי בהרגלי הלמידה וביכולות הלמידה של הילד. מטרתו של האבחון היא לאתר את החוזקות של הילד ומנגד את הקשיים של הילד, בכדי ליצור לו תכנית עבודה מיוחדת וספציפית שתסייע לו או לשפר את תנאי הלמידה שלו במסגרות החינוכיות.

מה כולל בו אבחון פסיכודידקטי לילדים

אבחון פסיכודידקטי לילדים כולל בו סוללת מבחנים שמטרתם היא להעריך את יכולת החשיבה של הילד, תפקודים ניהוליים, מבנה האישיות של הילד ועוד. במהלך האבחון הילד יעבור מבחני אינטליגנציה התואמים לגילו, מבחני זיכון הרלוונטיים לבדיקת הקשב והריכוז שלו, הבנת הנקרא, כתיבה, קריאה, אגלית וחשבון ומבחני אישיות השלכתיים.

מתי כדאי לפנות לאבחון פסיכודידקטי

אם הילד שלכם מפגין קושי במשימות הלימודיות, אם הילד שלכם סובל מקושי בתפקוד הלימודי, אם אתם חשים שיש פער בין היכולות האינטלקטואליות של הילד שלכם לבין ההישגים שלו בפועל, אם הילד שלכם חסר מוטיבציה או מתוסכל מהתחום הלימודי, אם הילד שלכם מתנהג באופן חריג או הרסני ואם הילד שלכם מביע כל התנהגות לא נורמלית בבית הספר, חשוב מאוד שתפנו לאבחון פסיכודידקטי. חשוב מאוד לדעת שילד אשר סובל מקשיים לימודיים בשל לקויות למידה שאינן מטופלות, יפתח פערים גדולים אל מול בני גילו ובהתאם לכך, יחוש תחושת כישלון וחוסר ערך לא פעם. בכדי למנוע מהילד להרגיש כך ובכדי לסייע לו לממש את הפוטנציאל שלו ולהתגבר על הפערים, חשוב מאוד לגשת לאבחון פסיכודידקטי כאשר עולה הצורך בכך.

Back to top button