מבזקיםפוליטי / מדיני

"ביבי שוב משקר, לא תמכתי בהסכם הגרעין עם איראן"

ראש הממשלה בנימין נתניהו חזר ואמר לכל אורך קמפיין הבחירות שלו כי לפיד תמך בהסכם הגרעין וגרם לרבים להאמין כי אכן כך הם פני הדברים. עד כה נמנע לפיד מלהתייחס באופן ישיר לקמפיינים שמייצר ראש הממשלה נתניהו ולהתמקד במה שתעשה מפלגת "כחול לבן" והוא בראשה ברגע שתנצח.

אך בעניין זה בחר לפיד להגיב לטענות של נתניהו ואמר כי "ביבי שוב משקר" וכך כתב בפוסט שפרסם לפני מספר ימים בעמוד הפייסבוק שלו תחת הכותרת "ביבי שוב משקר שתמכתי בהסכם הגרעין עם איראן, למה בכלל חשוב שתדעו שהוא משקר?"

"ככל שהבחירות מתקרבות, ביבי משקר יותר" כתב לפיד וציין כי "אחד השקרים המשונים יותר שלו, היא הטענה שתמכתי בהסכם הגרעין עם איראן. למה זה משונה? מפני שכל כך קל להוכיח שזה שקר. קודם כל בואו נסיר ספק: התנגדתי להסכם הגרעין עם איראן לאורך כל הדרך. פעלתי נגדו בקונגרס, בסנאט, בבית הלבן. ניהלתי עשרות פגישות הסברה נגד ההסכם. דיברתי נגדו ללא הרף בתקשורת הבינלאומית (תציצו בסרטון המצורף, הוא מאוד ברור). בירכתי את הנשיא טראמפ כשקרע לגזרים את ההסכם הרע הזה. ההתנגדות שלי להסכם פומבית, נחרצת, עקבית וחד משמעית."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

"עכשיו בואו נעשה את הדבר שאסור לעשות שבוע לפני הבחירות: נדבר על מהות.

היו לי כמה ויכוחים עם ביבי לגבי השאלה איך נכון לפעול נגד ההסכם. חשבתי ועודי חושב שהנאום שלו בקונגרס, במרץ 2015, היה טעות חמורה. הוא הרחיק מאתנו את המפלגה הדמוקרטית – שהיתה אז בשלטון – וגרם לה להפנות עורף לישראל. מאותו רגע ואילך, הדמוקרטים סירבו להקשיב לנו. הטענה של ביבי שהנאום היה מוצלח היא לא פחות ממוזרה. הנאום נכשל. ביולי 2015 נחתם ההסכם. ביבי אמר "אסור לחתום על ההסכם", והם הלכו וחתמו על ההסכם." הזכיר לפיד.

"גם לגבי הדרך שבה בוטל ההסכם, במאי 2018, היה לנו ויכוח, אם כי בווליום נמוך יותר" הסביר לפיד והוסיף, "אני חשבתי שראוי לעשות עוד מאמץ כדי לרתום את האירופאים למהלך. ביבי חשב שצריך ללכת מיד לביטול. זוהי עמדה לגיטימית, אבל נראה לי שבמבחן העובדות צדקתי גם הפעם. שנה וחצי אחרי שהנשיא טראמפ הודיע על ביטול חד-צדדי, האירופאים ממשיכים לתדלק את הכלכלה האיראנית. אם היינו מצליחים לייצר מהלך אמריקאי-אירופי של החזרת הסנקציות, הכלכלה האיראנית היתה קורסת.

כאמור, אלו ויכוחים טכניים. שני אנשים שמתנגדים להסכם עם איראן, שתומכים בהחזרת הסנקציות על משטר האייאטולות, מנהלים ביניהם דיאלוג (לפחות בהתחלה הוא היה אפילו דיאלוג מועיל) מה הדרך הנכונה לעשות זאת. מה שפחות לגיטימי הוא שראש ממשלת ישראל חותך משפט מפה ומשפט משם, ויוצא בקמפיין שבו הוא אומר שאחד מראשי האופוזיציה תומך בהסכם הגרעין עם איראן."

"אני חוזר לכותרת? למה בכלל חשוב שתדעו שהוא משקר? לא בגלל הבחירות, אלא בגלל שהנושא עצמו חשוב מדי. יש חשיבות לכך שבזירה הבינלאומית יידעו שבנושא האיראני אין בישראל קואליציה ואופוזיציה. לכולנו ברור שאסור לתת לאיראן לפתח נשק גרעיני" מדגיש לפיד, "כולנו מאוחדים סביב הרעיון שנעשה הכל – כולל הפעלת כוח – כדי למנוע מהאיראנים נשק גרעיני. כולנו חושבים שההסכם עליו חתם ממשל אובמה היה גרוע ומזיק. ישבתי בחודשים האחרונים גם עם נשיא צרפת, עמנואל מקרון, וגם עם שרי החוץ וההגנה של יפן, שני גורמים שמנסים להחזיר לחיים את הסכם הגרעין. לשלושתם אמרתי אותו דבר: אני נגד, ביבי נגד, כל אזרחי ישראל נגד. אם יהיה לאיראן נשק גרעיני, על מי אתם חושבים שהם יכוונו אותו? על פריז? על טוקיו? ברור שלא."

ארכיון, נתניהו ולפיד. צילום: חיים צח, לע"מ

"הם הקשיבו. מדובר באנשים שמסיבות שונות, שאין טעם לפרטן כרגע, הפסיקו להקשיב לביבי כבר מזמן. בגלל זה חשוב שהם יידעו שגם האופוזיציה בישראל נגד הסכם הגרעין. אולי זה לא ישנה את המצב מיסודו, אבל ככה מנהלים קמפיין בינלאומי: עוד צעד ועוד צעד, עוד שיחה ועוד ראיון, תמיד עם מסר עקבי אחד שכולם חוזרים עליו. ביבי עשה את זה במשך שנים, ועשה את זה טוב, עד שהוא הפסיק. עד שהפוליטיקאי השתלט על המדינאי." אמר.

"בגלל זה הטענה של ביבי שאני וגנץ תמכנו בהסכם היא חסרת אחריות. מפני שהוא מעדיף את תעלולי הבחירות שלו על פני בטחון ישראל. הוא יודע שהאינטרס הלאומי שלנו הוא להציג חזית אחידה מול העולם, אבל מעדיף לשקר כדי לקושש כמה קולות של אנשים שאינם מכירים את העובדות." אמר לפיד וסיכם, "אני לעומתו אמשיך לדבר עם הקולגות שלי בעולם ועם התקשורת הבינלאומית ולהגיד, "בנושא הזה, נתניהו ואני חושבים אותו דבר. זה הסכם רע, וצריך לחזור לסנקציות." יש דברים שהם יותר חשובים מהכל. אפילו מהבחירות."

4 תגובות

  1. בורא עולם לא אמר לך לקלל..בטח לא יהודים…
    לא אמר לליצמן להגן על עברייני מין שפגעו בנערות יהודיות.
    (מלכה לייפר מקבלת ממנו הגנת ברזל ..בניגוד לתורה , לחוק ולהגיון )
    לא אמר לדרעי להתעסק עם כספים באופן פלילי.
    הוא רואה הכל ..כדאי שתשנה את דרכיך !

    תתפלל שזה לא מאוחר מדי בשביל יעקב ליצמן !

Back to top button