טיוליםמבזקיםפנאי

מדהים: במיוחד ליום הבחירות – זיכרונות ממשלתיים

רגעים בחיי 9 ראשי ממשלה מבעד לעדשה. מארכיון צלם לשכת העיתונות הממשלתית משה מילנר. התערוכה נפתחה היום יום הבחירות 17/9/2019 ותוצג עד ספטמבר 2020.

המוזיאון הפתוח בתפן

עם גולדה מאיר הוא עישן סיגריות בהפסקות שבין האירועים וגם נכח במפגש בו סירבה להאמין, כי תפרוץ מלחמה, מנחם בגין אפשר לו לצלמו גם בפיג'מה, אהוד אולמרט תמיד היה לבבי והכיר כל אחד בשמו, שמעון פרס זכה להערצה בכל העולם, אריאל שרון היה מארח בחווה, אהוד ברק ובנימין נתניהו היו מעבירים כל צילום לאישור אנשי הצוות שלהם, כך מספר משה מילנר, צלם לשכת העיתונות, בתערוכת צילומים מקיפה וייחודית שתוצג לקראת יום הבחירות, במוזאון הפתוח בגן התעשייה תפן, בה מונצחים תשעה ראשי ממשלת ישראל, מלוי אשכול ועד בנימין נתניהו ושמעון פרס כנשיא, בתחנות מרכזיות בחייהם האישיים ובתולדות מדינת ישראל.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
צילום: משה מילנר, לשכת העיתונות הממשלתית
צילום: משה מילנר, לשכת העיתונות הממשלתית

התערוכה מציגה צילומים נבחרים, של רגעים ציבוריים ואישיים ומאפשרת לקהל לראות מקרוב ללא איפור ותפאורה את המנהיגים כמות שהם במבט קרוב שהתאפשר למילנר כצלמם הרשמי והאישי.

הקריירה של מילנר כצלם ביחידת דובר צה"ל החלה ב- 1965. באותה תקופה כיהן רא"ל יצחק רבין כרמטכ"ל מילנר נזכר: "במשמר הכבוד, לאחר שרבין היה עובר וצילמתי אותו, הייתי מבקש ממנו לחזור ולעבור שוב בכדי להספיק גם להסריט".ראש הממשלה ושר הביטחון באותה תקופה היה לוי אשכול ומילנר הנציח את סיוריו הביטחוניים "איש חביב שדיבר הרבה יידיש" אמר מילנר.

צילום: משה מילנר, לשכת העיתונות הממשלתית

לאחר מלחמת ששת הימים השתחרר מילנר מצה"ל והצטרף ללשכת העיתונות הממשלתית כצלם. הוא התלווה גם לגולדה מאיר "היא הייתה יותר גבר מהרבה גברים אחרים" מציין מילנר. בשנת 1973 הצטרף לנסיעה לווינה אוסטריה. "שלושה ימים לפני פרוץ מלחמת יום הכיפורים מגיעה גולדה מאיר לפגישה עם קנצלר אוסטריה ברונו קרייסקי, שמזהיר אותה מפריצת מלחמה קרובה ביותר והיא מתעלמת מכך" מספר מילנר שהיה נוכח בחדר. "הקשר עם גולדה היה טוב. באותה התקופה שנינו עישנו את אותן סיגריות וירג'יניה והיינו עושים יחדיו הפסקות עישון בין האירועים". בשנת 1974 היה צלם של יצחק רבין כראש הממשלה בקדנציה הראשונה, ליווה את רבין כשהגיע מטוס ה-F-15 הראשון מארה"ב בשנת 1976 "המטוס הגיע בצהרי יום שישי ובגלל שעת ההגעה, לדעת שותפי הקואליציה, חוללה השבת ולכן הפילו את ממשלת רבין" מספר מילנר. ב-1977, צילם את חילופי ראשי הממשלה יצחק רבין ומנחם בגין. הייתי מצלם את בגין בכל מקום, גם בבית עם הפיג'מה, גם ברחוב וכד'. הוא לא התערב בצילומים ונתן יד חופשית לגמרי" מספר מילנר.

צילום: משה מילנר, לשכת העיתונות הממשלתית
צילום: משה מילנר, לשכת העיתונות הממשלתית

ב- 19 בנובמבר 1977, הגיע נשיא מצרים אנואר סאדאת לישראל ומילנר זכה להיות הראשון שצילם את לחיצת היד של בגין וסאדאת שהובילה לחתימת הסכם השלום הראשון בין ישראל למדינה ערבית אויבת. מילנר התלווה גם למשלחת ישראל לקמפ דיוויד בארה"ב. הוא צילם את ראש הממשלה יצחק רבין עד הירצחו ב- 4.11.95. ביום הרצח, לא עבד מילנר, כי חגג את יום הולדתו. למחרת הרצח, מזכירתו של רבין העבירה למילנר מכתב אישי שכתב לו רבין לכבוד יום הולדתו. צילומי נשיא המדינה שמעון פרס, מלווים בחוויות מרגשות, בכל מקום היה נערץ.

צילום: משה מילנר, לשכת העיתונות הממשלתית

בקדנציה הראשונה של בנימין נתניהו, כראש ממשלה, נזכר מילנר שבמסוק לכיוון רצועת עזה אמר לו נתניהו: "אתה לא מצלם אותי עם ערפאת". מילנר סבר, כי ראש הממשלה עושה שגיאה ואמר לו: "לי אין בעיה לא לצלם אותך עם ערפאת, אבל קח בחשבון שערפאת בעצמו יביא צלם". נתניהו, מספר מילנר, התרכך ואמר: 'אם הוא יביא צלם אז גם אתה תצלם'. ערפאת הגיע עם צלם ואני צילמתי אותם לוחצים ידיים. אל בקדנציה השנייה כבר הייתי צריך לקבל אישור מיועציו על כל תמונה שאני מצלם" מספר מילנר. כך גם בקדנציה של אהוד ברק, התמונות לא יוצאות מבלי שעברו אישור.

צילום: משה מילנר, לשכת העיתונות הממשלתית
צילום: משה מילנר, לשכת העיתונות הממשלתית

את אריאל שרון זוכר מילנר עוד מהתקופה בה שירת כחובש במילואים תחת פיקודו במלחמת יום הכיפורים. בשנת 1979 התלווה מילנר לטיול בו שרון כשר חקלאות התרגש מכך שהוא עומד בצד המערבי של תעלת סואץ כשר החקלאות ולא כאיש צבא.

צילום: משה מילנר, לשכת העיתונות הממשלתית

את רוב הקריירה שלו . 35 שנים, העביר מילנר כצלם רשמי של לשכת העיתונות הממשלתית וליווה תשעה ראשי ממשלה מבין התריסר שעמדו בראשה של מדינת ישראל. "אתה מלווה אותם ברגעים הכי קשים, במלחמות, ברגעי לחץ, במשברים, בקבלת החלטות וגם ברגעים אופטימיים של שלום וכד'".

נעילת התערוכה : 30/9/2020

במוזיאון מוצגות מספר תערוכות :

"פסלים"- בועז ועדיה, תערוכתו הראשונה של האמן בישראל, תערוכה מקיפה הכוללת 25 פסלים בגדלים שונים מאבן צפחה ועבודות התבליט האחרונות שיצר בסטודיו בניו יורק והובאו במיוחד לתערוכה.

"ייקה בול"- תערוכת עיצוב בולים מהסקיצות ועד הבול האמיתי. מוצגים בולים שנושאיהם מגוונים: אדריכלות, אמנות, מוזיקה, תיאטרון, היסטוריה, פוליטיקה, אמנויות הבמה ועוד. התערוכה מציגה את התרומה של יהדות דוברת גרמנית למפעל הציוני, כפי שהיא מתבטאת בעיצובם של בולים.

תערוכת מכוניות קלאסיות עשרות מכוניות קלאסיות מדהימות ביופיין, שנסעו על כבישי הארץ.

במוזיאון גם גן פסלים של מיטב אמני ישראל, המוצגים על פני המדשאות.

משחקיה לילדים מגיל 3 ומעלה.

שעות פתיחת המוזיאון היום יום הבחירות: 11:00-16:00

שעות הפעילות: 11:30-14:30

Back to top button