צרכנות

השפעת האדם על נדידת הציפורים בישראל

חגיגת נדידת הציפורים לקראת החורף חוזרת החודש כמו בכל שנה ומאפשרת לחזות בקסם המופלא של ציפורים נודדות בשמי הארץ. הציפורים הנודדות, מסיימות את המסע המפרך שלהן ממדינות אירופה לאפריקה ורבות מהן תשארנה לנוח בחורף באתרים שונים בישראל. החורף המלטף שלנו, הינו עונה אידיאלית והוא מאפשר ליהנות ממחזה נדיר של ציפורים נודדות לכל מי שמתעניין בצפרות.

ישראל היא צוואר הבקבוק של כל תופעת הנדידה שפועלת מאירופה לאפריקה. נדידת ציפורים בעונת הסתיו, מתחילה בחודש אוגוסט ומסתיימת בחודש דצמבר, וכוללת אלפי חסידות, עגורים, סוגי ברווזים, אנפות, שקנאים, כפנים ועוד מינים רבים. מעל לחצי מיליארד ציפורים תעבורנה בארבעת החודשים וחלק מהן יעדיף להישאר לזמן ממושך וליהנות מבריכות הדגים, מהשדות החקלאיים ומכל שטח פתוח שהוא לא מעובד.

צפייה בנדידה

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

על מנת שכל אחד יוכל לצפות בכל אותן ציפורים יפות, מומלץ להצטייד בעיקר במשקפת איכותית ובהרבה סבלנות. רוב הציפורים תהיינה פעילות בשעות המוקדמות של הבוקר ולקראת הערב. בעופות המים תוכלו לצפות בחודשי החורף לאורך כל היום. בכל תצפית ציפורים תוכלו לגלות דברים רבים ומעניינים אודות תופעות מעניינות של בעלי הכנף, על ההתנהגות שלהן ולהתפעל למראה הגוונים המיוחדים שצובעים את גופן.

מינים בולטים בישראל בתקופת הנדידה

מי לא מכיר את הנחליאלי? שמבקר בתחילת עונת הסתיו, אך לא כולם יודעים שהנחליאלי הלבן נשאר בישראל כל עונת החורף ומגיע בדרך כלל לאותו מקום שהיה שנה שעברה. לעומת זאת, הנחליאלי הצהוב חולף בעונת הסתיו עם להקה ענקית ורק מעטים מחליטים להישאר לחורף. עוד נזהה את העופות החורפים שהם: הברווזים, לרוב הזכריים שנצפים בבריכות שמכילות חומר אורגני ועונים לשם – השרשרים והצולל החלודי, מריול ועוד. עוד עופות נדירות בהם תוכלו לחזות הם: החסידות הלבנות, צהוב מצח, חדי זנב, טדורנות וגם אווזי בר. עוד תוכלו לזהות בעונת הנדידה מספר מינים של אנפות, כמו: אנפת הבקר, לילה, לבנית קטנה/ לבנית גדולה ואנפה אפורה.

היכן אפשר לצפות בכל הפלא הזה?

עמק אגמון החולה – הוא אתר ידוע, גדול ומרשים לצפייה בציפורים נודדות, שמכיל מדי עונה רבבות עגורים אפורים, ברווזים ממינם שונים ומגוון עופות דורסים ומיני ציפורים. חשיבותו העצומה של עמק החולה היא בהיותו תחנת מעבר משמעותית ביותר שמסייעת גם עבור "תדלוק" למיני העופות הרבים אשר נודדים מרחקים רבים ומגיעים לאזורנו.

מקור החסידה – מרכז הצפרות בקיבוץ כפר רופין. במקום יש מגוון עשיר של ציפורים ובית גידול שפתוח כל השנה. ברכות הדגים מארחות לקראת החורף את החסידות השחורות (מין נדיר), אנפות, כפנים, ברווזים ושחפים.

בית ספר שדה מעגן מיכאל – בו תוכלו ליהנות מלהקות של עופות מים: שחפים, ברווזים, אנפות ואגמיות ושילוב ייחודי עם ציפורי החוף ונופי הים והנחל.

פארק אפק – שמורת טבע עם מגוון עופות מים וסבך ובעלי חיים שונים.

התחנה לחקר ציפורי ישראל – בליבה של העיר ירושלים יש תחנה לטיבוע של ציפורי שיר ונקודת תצפית של ציפורי העונה והטבע.

קיבוץ לוטן בדרום – מרכז צפרות זה נמצא בדרום הארץ והוא מספק הדרכת צפרות מקצועית למשפחות וקבוצות, תחנת טיבוע פעילה ומגוון של ציפורים ונופים מדבריים.

השפעות שליליות על הנדידה של הציפורים

הסכנות שכרוכות במסען של הציפורים הן לא מעטות ורבות מהן מוצאות את מותן במהלך המסע. יש יותר ויותר גורמי סיכון שפוגעים בנדידה של הציפורים וברוב המקרים הגורם האחראי הוא האדם. גורדי השחקים וכל אותם בניינים גבוהים שנבנים יותר ויותר, הם גורם פוגעני בכך שחלק גדול מהציפורים מתנגשות בחלונות הגבוהים שחוסמים את מעבר התעופה שלהם. גורמים מחבלים נוספים הם: לכידה של ציפורים באמצעות רשתות שנמצאות מעל בריכת דגים, ריבוי מטוסים בשמיים מעל אזורי נדידה וקינון, הרעלות באמצעות ריסוסים ופגרים מורעלים, טורבינות שמייצרות חשמל ומסתובבות בגובה רם (חלקן ניתן לזהות באזור רמת הגולן וביעדים נוספים בארץ) טביעה בים ובמקווי המים וציד אינטנסיבי הכולל ירי לכיוונן. אלו הן רק חלק מהסכנות שאורבות לעופות הנודדים, בנוסף לגורמי סיכון שפוגעים בהן בני האדם באופן קבוע.

נציין, כי חרף כל המאבקים העיקשים של גופי טבע שונים שמנסים למזער את התופעה של הפגיעה בעופות, התקיימה בעשורים האחרונים תאוצה אינטנסיבית בענף הבנייה ומאוד לא הולמת שפגעה בצורה גסה בבתי הגידול החשובים של העופות. בנוסף, נציין גם את ההרס הרב שנגרם כתוצאה מטרקטורונים וג'יפים באזורים מבודדים, שמאוכלסים לרוב בבעלי חיים רבים.

לסיכום                                                                                                                         

ישראל היא ממלכת גן עדן למגוון עופות נודדים ולכל אותם צפרים שעוקבים אחריהם מדי שנה. החובה שלנו היא לשמור על גן העדן הזה, גם עבורנו וגם עבור העופות, הן מבחינת שמירה על הטבע שלנו, הן מבחינת היופי שהן מעניקות, השירה שלהן שמרחיבה את הלב וגם התרומה הכלכלית למדינה שלנו. עמק החולה, מאכלס מדי חורף רבבות עופות נדירים, מוצף מדי עונה בכל כך הרבה תיירים סקרניים, שהם ההוכחה לצורך בשימור הדו קיום בינינו לבין  בעופות הנודדים הללו.

 

 

 

Back to top button