מבזקיםפוליטי / מדיני

מה עומד מאחורי מיניו של נפתלי בנט לשר ביטחון?

על המהלך הפוליטי של נתניהו, רגע לפני כניסת השבת עוד ידובר רבות. במשחקי פוליטיקה אין ספק כי ביבי הוא המאסטר ולשאר השחקנים על מגרש עוד תהיה דרך ארוכה כדי ללמוד את רזי המקצוע. יש שיאמרו שמדובר במשחק "מלוכלך" אבל בסוף כנראה חשובה התוצאה. והתוצאה היא כרגע שהמהלכים שעושה נתניהו במגרש הפוליטי משאירים את שאר המפלגות מסונדלות בדיוק על פי רצונו. אצל ביבי כנראה אם זה לא כפי שהוא מתכנן ורוצה זה פשוט לא יקרה.

צילום: אתר הכנסת

ממש לקראת כניסת השבת הוציאה מפלגת הליכוד את ההודעה הדרמטית הבאה: "ראש הממשלה נתניהו ויו״ר הימין החדש נפתלי בנט נפגשו הבוקר במשרד ראש הממשלה. ראש הממשלה הציע לבנט למנותו לשר ביטחון, ונפתלי בנט קיבל את ההצעה. המינוי יובא לאישור הממשלה בישיבת הממשלה הקרובה.

בנט הסכים שבמידה ותוקם ממשלה חדשה כגון, ממשלת אחדות רחבה או ממשלה צרה, ימונה אדם אחר לתפקיד שר הביטחון.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

השניים גם סיכמו שמפלגות הליכוד והימין החדש יקימו באופן מיידי סיעה משותפת בכנסת ה-22 (לפי המודל של הליכוד-ישראל ביתנו בכנסת ה 19) ומתחייבים לפעול ביחד כסיעה משותפת לאורך כהונת הכנסת הנוכחית."

אין ספק שאכן מדובר בהודעה דרמטית שלמעשה נולדה מתוך צורך פוליטי דחוף של נתניהו לתקוע טריז בין נפתלי בנט לכחול לבן. בימים האחרונים החלו להתפרסם דיווחים שונים על התקרבות של בנט ושקד לכחול לבן. ונראה כי מתחת לפני השטח תכנן בני גנץ להכניס את הימין החדש לממשלה בראשות כחול לבן, יחד עם ישראל ביתנו ומפלגת העבודה. נתניהו שצפה מהצד על הניסיונות של גנץ לחבר אליו מפלגות מהימין על מנת להקים את ממשלתו החליט לעשות מעשה ולסכל זאת.

צילום: אתר הכנסת

בנט אומנם מספר שנים בפוליטיקה אבל עם הסכמתו למהלך זה ניתן להתרשם שהוא שחקן די בינוני על המגרש הפוליטי. מינויו כשר ביטחון בממשלת מעבר ועוד תחת נתניהו כראש ממשלת מעבר הוא חסר משמעות לחלוטין (שישאל את ליברמן על תקופתו כשר ביטחון תחת נתניהו ולא בממשלת מעבר). מדובר בכהונה קצרה מאוד של, אולי כמה חודשים בודדים ואחר כך אם יהיו בחירות, ודי נראה שהמהלך של נתניהו מקרב אותנו לשם, בנט ושקד יצטרפו לסיעה משותפת עם הליכוד, כפי שנמסר בהודעה, ללא הבטחה למקום ראלי ברשימה מה שבסופו של דבר עלול לעלות לבנט ושקד ביוקר כשהם צפויים למצוא עצמם גם ללא מפלגה.

נפתלי בנט ואיילת שקד. צילום: אתר הכנסת

מוקדם יותר היום, לפני הודעת הליכוד על מיניו של בנט כשר ביטחון בממשלת המעבר, אמר יו"ר כחול לבן, רא"ל (מיל') בני גנץ כי חלפו כשבועיים מאז הפקיד בידיו נשיא המדינה את המנדט להקמת ממשלה. לדבריו, "המשימה הראשית הייתה ונותרה – הקמת ממשלת אחדות רחבה וליברלית. במקביל, אנו בוחנים חלופות נוספות להקמת ממשלה במידה והמשא ומתן מול הליכוד לא יבשיל. מטבע הדברים, יש דברים שנעשים בחדרי חדרים ואין באפשרותי להרחיב על כך בשלב זה, אך נעשה הכל בכדי להרכיב ממשלה ולמנוע בחירות נוספות, יקרות ומיותרות."

לגבי הליכוד אמר גנץ כי "צוותי המשא ומתן שלנו נפגשו מספר פעמים עם הצוותים שלהם. אני באופן אישי נועדתי עם נתניהו פעמיים. לצערי הרב, אני חושש שבליכוד לא מעוניינים להגיע להסכם אמיתי כפי שמתחייב מתוצאות הבחירות.

המשמעות של ממשלת אחדות היא לא ממשלת הבלוק עם כחול לבן, אלא ממשלה שמורכבת משתי המפלגות הגדולות שנבחרו על ידי הציבור להוביל את המדינה ואליהן יצטרפו מפלגות נוספות על פי קווי היסוד שיקבעו בין כחול לבן לליכוד.

מי שלא מוכן לוותר על הבלוק המסנדל והמחשק, ולא מוכן לדון לעומק בקווי יסוד של הממשלה העתידית – לא מעוניין באמת להקים ממשלה. כנראה שיו"ר הליכוד נתניהו, החליט לגרור את ישראל למערכת בחירות בפעם השלישית. זה אסון למדינה ואיני מבין איך נתניהו, שמבין את ההשלכות החמורות של מהלך כזה, מסוגל לעשות זאת. בכל מקרה, בשבילי ישראל לפני הכל ואני מתחייב שאעשה הכל כדי למנוע זאת."

לאחר הודעת הליכוד גנץ כבר נשמע פחות אופטימי ותקף את נתניהו על החלטתו למינויו של נפתלי בנט, "במקום לקדם את הממשלה שהעם בחר ורוצה נתניהו ממשיך לבצר את בלוק החסינות ולהתבצר בו. מינוי "חניך תורן" לתפקיד שר הביטחון הוא מעשה לא ראוי למערכת הכי רגישה במדינה ולמדינת ישראל. אבל כרגיל אצל נתניהו המינוי הציני של בנט נעשה מתוך אינטרס פוליטי צר ואישי ולא מתוך הסתכלות על טובת מערכת הביטחון ומדינת ישראל. למדינה מגיע ראש ממשלה ששם את ישראל לפני הכל. כחול לבן תמשיך לחתור להקמת ממשלה בכלל וממשלת אחדות בפרט."

בכחול לבן ציינו כי דווקא עם המפלגות ישראל ביתנו, העבודה-גשר והמחנה הדמוקרטי ישנה התקדמות בלא מעט סוגיות. "הגענו לסיכום עם ישראל ביתנו בנוגע לסוגיות תקציביות משמעותיות: בתקציב הקרוב תבוצע העלאת הקצבה לקשיש לגובה של 70% משכר המינימום ולא תהיה פגיעה במתווה העלאת קצבאות הנכים. זהו חלק מתפיסת עולמנו של אחריות כלכלית לצד שינוי סדרי העדיפויות. גם עם מפלגת העבודה חלה התקדמות."

גנץ ציין כי בשבוע הבא ימשכו המאמצים של כחול לבן להקים ממשלה.

6 תגובות

  1. כאשר האחריות בריצפה ואין ממש מה לומר, אזי מתדרדרים לציניות זחוחה ושחורה. ברוח עלובה מצדיקים סרוב לממשלת אחדות כדי לתת תשובה למצב חרום.

  2. איך יתנו לו, חייב לחנוך את המטוס החדש אחרי שהושקעו מיליונים בבית הנוסף המרחף, השליטה היא באוויר ,ים, ויבשה, לאן הגענו, ולקשישים, נכים,ושאר עמך אין, איך ינטשו את העם והמדינה שהייתה, מפגרת כמו מדינות עולם שלישי לאחר שבזכות המוח המייצר ,והמבריק של משפחת נתניהו יסדו ובנו את המדינה והים מאפס, קשה, קשה, קשה,

  3. אני מזהה חוסר אחריות של גנץ. לפיד מנענע את גנץ בזנבו. אמירות צבועות בצבעים רבים מלבד כחול לבן לא מצליחות להסתיר את החתירה הבזויה של גנץ לפיד לבחירות חוזרות. הכרה בנתניהו כראש ממשלה ראשון תפטור את גנץ ולפיד מן השבי המילולי שהיכניסו את עצמם ויפה שעה אחת קודם.

  4. אחרי עידן נתניהו, דבר ראשון שישראל תצטרך לעשות זה לחשוב איך מדינת ישראל לעולם לא תגיע למצב כזה שאדם אחד (ובכלל לא משנה מי זה – מימין או משמאל) לוקח בשבי מדינה שלמה כבת ערובה. יש אדם אחד ויחיד שאם הוא לא היה היום בפוליטיקה היתה כבר ממשלה מתפקדת – כרגע לאדם הזה קוראים ביבי נתניהו. הזוי!

  5. נותרה לגנץ אפשרות אחת. להקים ממשלת מיעוט של כחול-לבן, עבודה וישראל ביתנו עם תמיכה מבחוץ של מרץ והמשותפת. להודיע שהוא מזמין את הליכוד להצטרף לממשלה הזו, על בסיס קווי היסוד שנקבעו, תוך חודש מהקמתה. באם הליכוד לא תצטרף, לפזר את הכנסת וללכת לבחירות כשגנץ ראש צמשלץ מעבר.

Back to top button