מבזקיםפוליטי / מדיני

חילופי האשמות בין נתניהו לגנץ בישיבת המליאה לזכרו של יצחק רבין

חילופי האשמות נרשמו בין ראש הממשלה נתניהו לח"כ גנץ בישיבת המליאה לזכרו של יצחק רבין. נתניהו: "היו מי שהחליטו לנצל את האזכרה הממלכתית להשתלחות פוליטית בוטה ומבישה" ח"כ גנץ: "מדינת ישראל משותקת לא בשל "פלונטר פוליטי", אלא בשל תהליך משפטי, בימים האלו חלק ממנהיגי הציבור מובילים מסעות דה-לגיטימציה, השיקולים הפוליטיים והאישיים מכתיבים את שיקולי הביטחון". נתניהו שב לדוכן והגיב: " השיקולים שמנחים אותנו נקיים משיקולים פוליטיים – זו פשוט עלילה".

מליאת הכנסת קיימה היום (ראשון) ישיבה מיוחדת לזכרו של ראש הממשלה ושר הביטחון יצחק רבין ז"ל, במלאת 24 שנים להירצחו. הישיבה, שנפתחה בדקת דומייה, התקיימה במעמד נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין, נשיאת בית המשפט העליון השופטת אסתר חיות ובני משפחת רבין. במהלך הישיבה נרשמו חילופי האשמות בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לבין חברי הכנסת בני גנץ ועמיר פרץ. הדברים גרמו לנתניהו לשוב לדוכן הנואמים ולהגיב לדברים ובעקבותיו שב לדוכן גם ח"כ בני גנץ.

ראש הממשלה בנימין נתניהו, הגיב לדבריו של יונתן בן ארצי נכדו של רבין במהלך טקס האזכרה בהר הרצל ואמר: "כולנו חייבים לסלק מרקמת הדמוקרטיה שלנו גידולים ממאירים של תרבות אלימה שמצדיקה הסתה לפגיעה פיזית. ועם זאת אני רוצה לומר שבדמוקרטיה הישראלית התוססת עלינו לשמור מכל משמר על חירויות המחשבה והביטוי, ועל זכות הוויכוח החופשי, נוקב ככל שיהיה.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

כראש האופוזיציה לפני 24 שנים היה לחלק גדול מאוד בעם שייצגתי, ויכוח יסודי עם המדיניות של ממשלתו של יצחק רבין. בכל מהלך הוויכוח הזה אני לא פקפקתי אפילו לא לרגע אחד בטוהר כוונותיו של יצחק רבין. הוא ביקש לפעול על-פי אמונתו לטובת המדינה, כך עשיתי גם אני, פעלתי מתוך אמונה עמוקה בצדקת דרכי. מול הקריאות רבין בוגד אמרתי פעם אחר פעם ואני חוזר על-כך גם פה היום בכנסת כי צריך, שקר שלא מפוגגים אותו שלא מפוצצים אותו הופך לנחלת אמת אז הגיע הזמן לשים את האמת על השולחן. אמרתי לא, הוא לא בוגד, הוא טועה יש לנו עסק עם יריבים פוליטיים לא עם אויבים בני עם אחד אנחנו. אמרתי את זה בחוץ, אמרתי את זה בפנים גם פה על הבמה הזאת פה בדוכן הזה.

בדמוקרטיה אסור בניהול הוויכוח לחצות את הקו המפריד בין פולמוס לאלימות, ואסור גם לשייך לציבור שלם את המעשים של קומץ קיצוני וסהרורי או כל קבוצה קיצונית וסהרורית, אבל אחרי הרצח היו מי שהתגייסו לה להדביק למחצית העם אחריות גורפת לפעולה הנפשעת, וזה דבר מקומם מאין כמוהו".

נתניהו ציטט דברים שאמר השר לשעבר טומי לפיד לפני כעשרים שנה ואמר: "חשבתי כשהכנתי את דבריי שאין לי מה להוסיף עליהם עד שהגעתי היום למה שאמורה הייתה להיות אזכרה ממלכתית בהר הרצל. לצערי גם השנה היו מי שהחליטו לנצל את האזכרה הממלכתית להשתלחות פוליטית בוטה ומבישה שפוגעת יותר מכל בזכרו של יצחק רבין. זה קרה אחרי שעצרת בכיכר רבין הפכה השנה למפגן פוליטי של כחול-לבן."

ראש הממשלה בנימין נתניהו. צילום: אתר הכנסת

יו"ר כחול לבן ח"כ בני גנץ אמר: "מדינת ישראל משותקת, משום שהוחלט להקדים את הבחירות לכנסת ה-21 מסיבות אישיות, ורגע אחרי השבעתה, לפזרה שוב באותן הנסיבות ולגרור אותנו לסיבוב נוסף. מדינת ישראל משותקת לא בשל "פלונטר פוליטי", אלא בשל תהליך משפטי. השיתוק שבו אנו נמצאים, הוא כר פורה להעמקת השסעים והמחלוקות. שלא כמו בימים שטרם הרצח, מקורם כיום לא רק במתנגדי השלטון, אלא גם ברבים מתומכיו ובו עצמו. את השלטים בכיכרות אמנם החליפו ביריוני מקלדת אך את החתירה כנגד מוסדות ממלכתיים מובילים שרים בממשלה; האווירה דומה, והסכנה המרחפת לחברה הישראלית היא הגדולה ביותר מאז ימי טרום הרצח.

בימים האלו חלק ממנהיגי הציבור לא מעבירים ביקורת או מנהלים ויכוח לגיטימי, אלא מובילים מסעות דה-לגיטימציה שמטרתם ואולי גם תוצאתם הנוראית האפשרות- היא התפוררות החברה הישראלית. ימים שבהם חותרים נגד המשטרה, צה"ל ומערכת המשפט בשל מניעים אישיים ופוליטיים – הם ימים נוראיים לחברה הישראלית והם מקרינים לרחוב. על כולנו מימין ומשאל להילחם כנגד התופעה הזו, אם לא ניזהר בלשוננו אחרים שבעתיים יכשלו בלשונם. במקום ששיקולי הביטחון יכתיבו את ההתנהלות הפוליטית, השיקולים הפוליטיים והאישיים מכתיבים את שיקולי הביטחון".

בני גנץ. צילום: רפי קוץ, דוברות הכנסת

ח"כ עמיר פרץ הוסיף: "המאבק בשומרי הסף, הפרקליטות, המשטרה, בתי המשפט – מחריש אוזניים, עד שאזרחנו לא יודעים למי להאמין. ההסתה שוב מרימה ראשה. קולות שנאה ופילוג מכל עבר, החל מהרשתות החברתיות עד לכיכר גורן, שמזכירה את כיכר ציון לפני הרצח. האם הלקח נלמד?"

נתניהו כאמור שב לדוכן והגיב לדברים: "מה ששמענו כאן לצערי וקודם לכן גם בהר הרצל זה בעצם פריצת הממלכתיות והפיכת יום זיכרון, ישיבת זיכרון, לישיבה פוליטית בוטה וחסרת מעצורים. ההחלטות שאנחנו מקבלים והשיקולים שמנחים אותנו הם שיקולי הביטחון והם נקיים משיקולים פוליטיים – זו פשוט עלילה ". ח"כ גנץ חזר אף הוא לדוכן ואמר: " אני לא חושב שרצח רבין כואב לצד אחד ולא כואב בצד אחר. אנחנו לא מציעים לטשטש שהנסיבות אנחנו מציעים ללמוד מהנסיבות הללו ולעשות את זה באומץ".

כמו כן, התייחסו נתניהו וגנץ לסיכויים להרכבת ממשלה. נתניהו אמר: "בימים מאתגרים כאלה אפשר וצריך למצוא את המכנה המשותף לאחדות לאומית. יצחק רבין היה אחד הצירים החשובים בממשלות האחדות ממשלות האחדות הלאומית בשנות ה-80. אני יודע שמשימת הקמתה של ממשלת אחדות איננה קלה היא דורשת גישור על פני תפיסות פוליטיות שונות, היא דורשת התפשרות אבל בשעה הזאת לאור האתגרים המיוחדים שניצבים בפני ישראל אחדות היא מכפיל."

ח"כ גנץ אמר: " הדבר האחרון שאזרחי ישראל צריכים הוא עוד מערכת בחירות שתרסק את האמון הציבורי בך בנו ובכל מי שבמערכת הפוליטית. אזרחי ישראל זקוקים כעת יותר מכל לפיוס לאומי. לממשלה רחבה שכל אזרח יוכל להרגיש ולדעת שהיא עובדת עבורו. ממשלה שכל אזרח יוכל לתת בה את אמונו, גם אם לא יסכים לכל מהלכיה. זו צריכה להיות ממשלה שתובל על ידי הרוב. כן, גם על ידי המפלגה השנייה בגודלה – הליכוד. גם לך אדוני יכול וצריך להיות בה חלק. אך ברמה המוסרית והאתית וגם ברמה הפרקטית, לא תוכל להוביל ממשלה אם וכאשר יוגש נגדך כתב אישום."

יו"ר הכנסת יולי יואל אדלשטיין אמר בפתח הדיון: "יום הזיכרון לרצח רבין, אינו היום המתאים לדון במשנתו המדינית של יצחק רבין. בשביל זה יש לנו שלוש מאות שישים וארבעה ימים אחרים במהלך השנה. באופן אישי, חלקתי על דרכו. חשבתי, ואני עדיין חושב, שחלומות השלום, כפי שנהגו בהסכמי אוסלו, הם חלומות באספמיא. אני יודע היטב שבקרב הנוכחים כאן יש כאלו שחושבים בדיוק, אבל בדיוק להיפך.

אבל לא זה היום לעורר את הויכוח, זה היום לוודא שמתחת לרגלינו עדיין יש קרקע משותפת שעליה אפשר לנהל את הויכוח. כי דמוקרטיה, קהל נכבד, יכולה לשרוד כל מחלוקת. דמוקרטיה נבנית ממחלוקות. הן נשמת אפה, גם כשהן קשות ונוקבות עד התהום. אבל דמוקרטיה לא יכולה לשרוד אם הקרקע המשותפת של המתווכחים נשמטת מתחת לרגליים. היא יכולה לשרוד גם אם כל אחד מאיתנו גר בבית אידיאולוגי אחר; גם אם לכל אחד יש פוזיציה משלו; אבל היא תקרוס אם החלונות בבתים האלו יהיו סגורים ומסוגרים. היא תתפורר אם כל מה שיהיה לנו – זו אך ורק פוזיציה.וזוהי הסכנה האמיתית לדמוקרטיה.

כי כשהחלונות סגורים צומחת קנאות ממאירה, לא מחלוקת בריאה. כשאנחנו מבוצרים בתוך עצמנו אין סיכוי לפשרה, אין ויתור, ואין שיחה. פשוט אין כלום. ביום הזיכרון לרצח יצחק רבין אנחנו לא צריכים לשאוף לאחדות שאין בה מחלוקות. אנחנו צריכים לשאוף לאחדות שמאפשרת את המחלוקות."

ארכיון. צילום: חיים צח, לע"מ

תגובה אחת

  1. הזוי לראות ולשמוע את השמאל כאילו הם השלום והשלטון הראוי וצריכים כולם לוותר. אם באמת הכל חשוב אז אחדות רחבה בלי לפסול שום ציבור

Back to top button