חדשות הארץמבזקים

'אם היה כתב אישום נגד מנהל בחברה שלי, הוא היה עף במהירות האור'

אתמול (רביעי, ה-04.12.19) בערב התקיים כינוס "עסקים למען שלטון החוק" בפקולטה למשפטים של אוניברסיטת תל אביב. הכינוס הוא פרי יוזמה של "נבחרת המנהלים והמנהלות לאחריות חברתית", ההתארגנות שעמדה גם מאחורי גילוי הדעת שנשלח לאחרונה לח"כים ובו ביטאו קולות מובילים במגזר העסקי קריאה לשלטון נקי משחיתות.

בין הדוברים בכינוס: פרופ' שרון חנס, דקאן הפקולטה; שר המשפטים לשעבר, פרופ' דניאל פרידמן; פאנל אנשי ונשות עסקים – אברהם ביגר, יהודית (דיתה) ברוניצקי, דב מורן, צבי סטפק, דן פרופר, טל קאופמן. בין המשתתפים הבולטים בכינוס: מיכאל שטראוס, אבנר שחם ואבי אוסטפלד.

יו"ר פז אברהם ביגר אמר: "אני חושש לכל מערכת האיזונים והבלמים. אני חושב שהגענו לאן שהגענו – כשגם בעבר לא הכל היה מושלם, אבל המערכת כולה התנהלה באיזון בין הגורמים השונים, והאיזונים הופרו. מפחיד אותי ההשלכות של הפרת האיזון, זה זולג גם למקומות אחרים כמו תחום החינוך. לכן אנחנו כאן."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
צילום: יעל צור

היזם דב מורן אמר: "אני פה כי אני פחדן, אין פה שום אומץ. אני מסתכל מסביב ואני אומר: לאן זה הולך? אני מסתכל על ונצואלה ועל טורקיה ותוהה אם לא נגיע למצבן עוד עשר שנים. התהליכים הללו מתרחשים לאט לאט. אם תשוו אותנו כיום לאמת המידה השלטונית לפני עשר או עשרים שנה, אנחנו במדרון."

הוא הדגיש כי "היעדר ממשלה זה גם שיתוק. כאיש הייטק אני יכול לומר שבשלושת החודשים האחרונים לא מועברים כספי רשות החדשנות לחברות הייטק. החברות בנו על הכסף הזה והן סובלות, אולי נסגרות. ייתכן שהמוביליי הבאה תיסגר כי לא היה פה תקציב. אפשר לומר טוב זה רק סטארטאפים, אבל זה הקטר שמוביל קדימה."

איש העסקים דן פרופר אמר: "אני כאן בשביל הנכדים שלי – שתיהיה להם ארץ שהם יוכלו לחיות בה. אני אפילו לא מדבר על השחיתות – עליה אדבר כשייצא פסק דין אם ייצא פסק דין מרשיע – אני מדבר על ההסתה, הפילוג, הרס מוסדות הדמוקרטיה, התקפה על מוסדות החוק והסדר, הסתה אישית קשה כאילו שכחנו שהסתה כזו כבר הובילה לרצח ראש ממשלה."

פרופר הוסיף ואמר: "אני לא איש פוליטי, לא תדעו אף פעם איזה פתק אני שם בקלפי, אני מדבר כאזרח שכל חייו חלם לבנות מדינה יותר טובה. אני חושב שאנחנו נמצאים במורד וצריכים לתקן את המעצורים לפני שנדרדר במהירות במדרון תלול. אני מאמין שאנחנו מדברים בשם הרבה יותר אנשים ששותקים. אני מדבר פה כי אני שם מעל לכל דבר אחר- כולל העסק שאני עומד בראשו – את עתיד נכדי במדינה הזו. אם נגד מנהל בחברה שלי היה מוגש כתב אישום, הוא היה עף במהירות האור."

צילום: יעל צור

טל קאופמן, תעשיינית וחברה בהתאחדות התעשיינים אמרה כי "אנחנו, התעשיינים, מרגישים תחושה של שיתוק ברגע שאין לנו ממשלה מסודרת, קשה לנו לקדם דברים שאנחנו רוצים לקדם."

פרופ' רונן אברהם, הפקולטה למשפטים, חבר בצוות ההובלה של היוזמה, אמר כי "בעבר היה נהוג להאשים את המגזר העסקי שהוא עושה לביתו ושותק. כיום יש לנו נבחרת רחבה של אנשי עסקים שפועלים משום שעתידה של מדינת ישראל חשוב להם. אנחנו באקדמיה מבקרים את מערכת המשפט, כל הזמן. אם תרצו, אנחנו יורים בתוך הנגמ"ש, אבל אנחנו יורים באקדח סיכות, כדי להעיר את הנהג שייסע לדרך הישר. אנחנו לא מטילים פצצת מצרר על כל הנגמ"ש, ולא שולחים טיל מונחה אל עבר מפקד הנגמ"ש."

צילום: יעל צור

שר המשפטים לשעבר, פרופ' דניאל פרידמן: "יש בעיה גם עם המערכת המשפטית. מי שחושב ששם הכל בסדר, ושהתשובה היא בידי היועמ"ש, טועה, התשובה היא בידי הנשיא, יש לפנות אליו כדי שיביא בחשבון בהקשר הנוכחי את כתב האישום שעה שהוא שוקל על מי להטיל את הקמת הממשלה. גם אם החוק מותיר לרוה"מ להמשיך לכהן, מבחינה ציבורית ראוי היה שיפרוש."

3 תגובות

  1. לא יפרוש ולא יפרוש, הוא האדם המתאים ביותר מכל הגלריה שמוצעת. מנהיג למופת, עם כוחות מיוחדים נירדף. זה שהוא נירדף מוכיח ביותר שהוא הראוי ביותר…

  2. הם בבעיה קשה הם עדיין חושבים שדעתם נחשבת אפוא הם היו שתפרו תיקים לראש הממשלה. הם עדיין שבוים באגנדה של מרץ והשמאל

  3. רק אמרתם בכותרת שכל אדם אשם בישראל, עד שלא הוכחה חפותו, שזה ההיפך מחוקי או מוסרי, פרופסורים לשחיתות מודרנית.
    עם עיוות חוק שכזה ודעה קדומה, מי יעבוד אצלך יא שחצן? עוד מעט אלוהים יעניש אותך על הרמת האף, בן זונה גאוותן.

Back to top button