מבזקיםפוליטי / מדיני

גנץ: נתניהו מאדיר את שמו באופן מוגזם, 60 פעמים בנאומו אמר "אני"

יו"ר כחול לבן, רא"ל (מיל') בני גנץ נשא הערב (ראשון) דברים בכנס מקור ראשון והתייחס למשבר הפוליטי, רגע לפני שמדינת ישראל הולכת לבחירות בפעם השלישית בתוך שנה. אך קודם לכן בחר גנץ להתחיל ב"עקיצה" על נאומו של ראש הממשלה נתניהו הבוקר ואמר, "מישהו אמר לי יותר מוקדם שהוא ספר היום בבוקר ונתניהו הזכיר כמעט 60 פעמים בנאומו את המילה אני. אז תסלחו לי, אבל בואו נתחיל דווקא מאנחנו. כי קודם כל צריך לדבר על המחבר ביננו ועל השליחות המשותפת שלנו. אחר כך נדבר גם פוליטיקה."

גנץ ציין כי "רובנו מסכימים, למשל, שגם כלכלה חופשית צריכה לדאוג לחוליה החלשה בשרשרת החברתית שלנו. רובנו מסכימים שלא משנה איפה אדם גר- בצפון או בדרום, ביהודה ושומרון או בתל-אביב- המדינה חייבת לספק לו שירותים בסיסיים ותשתיות הולמות. רובנו מסכימים שיום השבת חייב להיות יום המנוחה הלאומי ויום בעל משמעות ייחודית בישראל, אבל גם שלא צריך למנוע מהאחר לחיות לפי אורח חייו שלו. רובנו מסכימים שצריך להשקיע יותר בחיזוק מערכת הבריאות הציבורית ופחות בכספים פוליטיים. רובנו מסכימים שצריך לחזק את המשילות בכל רחבי הארץ, בייחוד בנגב ובגליל, תוך התמודדות עם הפשיעה, האלימות והנשק הבלתי חוקי במגזר הערבי. רובנו מסכימים שצריך להעביר את החינוך לגיל הרך לאחריות משרד החינוך. וכולנו, בלי יוצא מן הכלל, כולנו רוצים מדינה בטוחה, חזקה ומאוחדת מול האויבים שמקיפים אותנו" אמר גנץ וסיפר, "בלשכה שלי ובבית שלי תלויה תמונה של חצי כוס יין שצולמה במקור ליד מיטת אמי, עת החלימה מניתוח. התמונה שהזכירה לה שגם בהיותה נערה במחנה הריכוז ברגן בלזן, הקפידה לראות ולהראות את חצי הכוס המלאה. על תפיסה זו חונכתי ולפיה נהגתי לאורך 38 שנות שירותי בצה"ל. כך אני מגדל את ילדיי. זו אמונתי. לפני שנה נכנסתי לפוליטיקה- מתוך זיהוי שבמקום להסתכל בחצי הכוס המלאה, באותם 80% שרובנו יכולים להסכים עליהם, אנחנו תקועים ב-20% שעליהם אפשר להתווכח." לדבריו, "את זה צריך לשנות. צריך לחבר את החברה הישראלית."

צילום: אבישג שאר-ישוב

גנץ הוסיף בהמשך כי "לא ניתן להתעלם מהגירעון העמוק אליו הגענו כתוצאה ממדיניות לא אחראית- גירעון נוסף שכולנו נשלם עליו כ-20 מיליארד שקלים בשנים הקרובות. לא ניתן להשלים עם המציאות שגם בשנת 2019 גורלו של ילד תלוי במקום בו הוא נולד. העובדה שאין לכל ילד בישראל הזדמנות להצליח פוגעת גם בנו כחברה וגם ביכולתנו להתפתח ולהגדיל את הפריון, שעומד לפי בנק ישראל על 24% פחות מהממוצע ב-OECD. נתון שלא השתנה משמעותית בעשור האחרון.
רק לפני שבוע התפרסם דו"ח פיז"ה שהצביע שישראל מובילה ב-OECD בפערים בחינוך."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

עוד אמר כי "בשלוש השנים האחרונות, אנחנו במגמת ירידה. תלמידי ישראל חלשים יותר במדעים מאשר תלמידי טורקיה ובלרוס. ובמתמטיקה אנו מתחת למלטה וקרואטיה. לא רחוקים ממדינות כמו מלזיה ואיחוד האמירויות. דו"ח אחר שפרסם משרד הבריאות לפני שבוע הראה שבצפון ובדרום מגיעים יותר לחדרי מיון- כי אין להם שירותי רפואה זמינים. אז נכון, טוב לחיות במדינת ישראל, בארץ ישראל שלנו וחשוב לעשות זאת- אך לא לעולם חוסן."

צילום: אבישג שאר-ישוב

"המספרים האלו מראים שלא מדובר רק במדיניות אלא בבעיה עמוקה יותר. מדובר בכרסום עמוק ביסוד היהודי של הערבות ההדדית. כנגד הטוב המשותף והרחב אנו מוצאים כיום, לצערי, מנהיגות המבקשת להדגיש את נקודות המחלוקת ולשסע בין השבטים השונים. נתניהו אמר הבוקר שהדבר החשוב ביותר במדיניות החוץ שלנו הוא להבין את דעת הקהל- אבל אני טוען שתחושת הקהל בבית פנימה חשובה לא פחות לחוסנה וחוזקה של ישראל. לפי נתוני המכון הישראלי לדמוקרטיה- בשנת 2003 מעל 50% מהישראלים נתנו אמון בכנסת- היום רק 27%. 45% נתנו אמון בממשלה, היום פחות משליש." ציין גנץ והוסיף, "דעת הקהל הישראלי על מוסדות המדינה, כן גם על מערכת המשפט, מסכנת ומטרידה אותי הרבה יותר מדעת הקהל בארצות הברית. היא נובעת בין השאר, מכך- שקיצוניים תוקפים קיצוניים ואלה קובעים את האקלים הציבורי. לצערי, מנהיגים משני הצדדים לא מעמידים מולם קול מספיק בהיר ונחוש. נחוץ כאן קול תקיף וחד דווקא במתינות ובממלכתיות שלו."

הוא ציין כי "בהובלת נתניהו- עמדות לגיטימיות של ביקורת, למשל על מערכת המשפט ואכיפת החוק, מערכות שיש גם בהן מה לתקן כמו בכל מערכת, הופכות למתקפות שלוחות רסן על אנשים טובים וישרים המבצעים את תפקידם. וזכות ההפגנה והשמעת המחאה גם היא הופכת מושא לביקורת. כאשר היא מגיעה מימין היא זוכה בקלות רבה מדי לכינוי "הסתה" וכשהיא מושמעת משמאל בקלות תוגדר כבגידה."

גנץ המשיך בדבריו ואמר כי "לפני מספר חודשים ביקרתי בבקעת הירדן ביחד עם ראש המועצה דוד אלחיאני ושותפים נוספים בכחול לבן. פגשנו חקלאים רבים, וביניהם את יאיר אזולאי, חקלאי שמגדל אננס. הוא סיפר לי שהממשלה מייבשת את החקלאות. שהבנים שוקלים לעזוב. הסבירו לי שהתוכניות לפיתוח הבקעה תקועות ושהתושבים מסכנים את חייהם על הכבישים ביטחונית ובטיחותית כאחד. "אנחנו מרגישים נטושים" אמרו לי. מרוב שנתניהו מדבר על הבקעה- הוא שכח שצריך לעשות.
לפני דיבורי סרק על סיפוח, יש לעסוק בפיתוח. אנחנו לא נדבר אלא נעשה- נטפל בתשתיות, בכבישים ובחקלאות. קבענו כבר, שבקעת הירדן היא חומת המגן המזרחית של מדינת ישראל וכך תישאר לנצח נצחים. זה עניין ביטחוני ואסטרטגי- ולא רק עניין לקמפיין בחירות."

צילום: אבישג שאר-ישוב

"כך גם סוגיית ברית ההגנה עם ארצות הברית" אמר גנץ והוסיף, "נתניהו יודע היטב שכל המערכת הביטחונית לאורך שנים התנגדה לברית הגנה שיש בה כדי להכביד תגביל אותנו. לא סתם הסוגייה הזו לא הועלתה במשך שנים ארוכות גם כשהיו הזדמנויות. אני רואה בחומרה את הניסיון לגרור סוגיות ביטחוניות אסטרטגיות לתוך מהלכים של קמפיין בחירות- זה לא ראוי וזה לא נכון. לא אתן לזה לקרות. כחול לבן בראשותי תתמוך בכל מהלך ביטחוני נכון, בכל עת, ומכל פוזיציה. גם בהשבת ההרתעה הנדרשת בעזה, הרתעה שנתניהו שחק במו ידיו, כשלא עשה מספיק אחרי צוק איתן שהביא ל-3 וחצי שנים של שקט. אני מבין לחלוטין את מחאת התושבים וראשי הרשויות שם, ונעשה הכל כדי לסייע להם גם בתקופה הפוליטית הזו שנכפתה עלינו."

גנץ התייחס לימים האחרונים שנותרו לפני שהכנסת מתפזרת והולכים לבחירות ואמר כי "בשלושת הימים שנותרו, עדיין יש תקווה שנצליח למנוע בחירות מיותרות- לא בספינים של שינוי שיטה שיחזירו אותנו לאותו הפלונטר. יש למנוע בחירות מתוך תפיסת אחריות. ולכן אעשה כל מאמץ במסגרת הערכים המובילים אותי ומבלי לוותר על עקרונות היסוד שלי בכדי למנוע בחירות שכאלו. אני מתייעץ עם שותפיי ועם אנשים נוספים ומקבל החלטות. אני ולא אף אחד אחר."

"אני מזהה בתקופה האחרונה רבים שסבורים שניתן לסלוח על מעשי שחיתות, בשל הזדמנויות פוליטיות כאלו ואחרות. התמיכה בדרך מדינית ופוליטית גורמת לעיוורון אצל חלק מהאנשים המבקשים "לאתרג" את ראש הממשלה." אמר גנץ והוסיף, "אסור להסכים לכך. זה לא היה נכון בתקופות אחרות וזה גם לא נכון בימים אלו.
חלק מתפיסת השותפות העמוקה בין המחנות בישראל צריכה להיות שההתנגדות לכל מעשה שחיתות אינה שייכת לצד מסוים. העמידה מול מנהיגות שנוהגת בדרכים לא ראויות, אסור לה לנבוע מתוך פוזיציה פוליטית. הדרישה למנהיגות נקיית כפיים חייבת להיות חלק מהסיפור המשותף של כולנו."

צילום: אבישג שאר-ישוב

גנץ הדגיש, "אין בי טיפת שמחה לאיד למצבו המשפטי של נתניהו. עבדתי איתו כרמטכ"ל, ומאות פעמים הסתכלנו זה לזה בעיניים, וידענו לקבל החלטות קשות למען ביטחון מדינת ישראל. אני מזכיר לנתניהו שלמרות זכויותיו, והן רבות, גם לפניו מדינת ישראל הייתה חזקה- פנימית וחיצונית. אני מסתייג עמוקות ממנהיג שמאדיר את שמו באופן מוגזם ומקטין את מי שהיה לפניו או את מי שיבוא אחריו. מנהיגות צריכה לדעת לכבד את מי שהיה לפניה וגם לטפח ולסמוך על אלה שיבואו אחרינו. לא נתניהו לפני הכל. ישראל לפני הכל. יצחק רבין ולוי אשכול הובילו אותנו לניצחון המהדהד במלחמת ששת הימים שבו שחררנו את ירושלים. מנחם בגין הביא לנו את השלום ההיסטורי והאסטרטגי עם מצרים. שמיר ופרס הוציאו אותנו מהמשבר הכלכלי של שנות השמונים בכוחות משותפים. ואריאל שרון ושאול מופז כרמטכ"ל ניקו את קיני המחבלים במבצע "חומת מגן" והשיבו את השקט היחסי, יש לומר, ביהודה ושומרון ובעזה. "לא אלמן ישראל"."

לסיכום אמר גנץ, "כשניפטר מהשחיתות וניגמל מהפילוג, נוכל לשוב לדבר עניינית על ה-80% המשותפים. לתקן את הדרוש תיקון; להתמודד בהצלחה עם אתגרי הביטחון. לפעול יחד, למען המטרה הגדולה – מדינת ישראל, ואזרחיה. אמרו לי לפני שהסכמתי להגיע שאעמוד כאן מול קהל שאיננו קהל ביתי. בחלוקה המלאכותית מקובל להגיד שאני לא מול השבט שלי: חברים יקרים, אני כופר בזה. אני נמצא פה עם האחים שלי. האחים עימם שירתתי, האחים שאת המצויינים שבהם שלחתי למשימות עלומות בעומק האויב, האחים עימם אני מתפלל בבית הכנסת בכפר אחים במקום בו ישב אבא שלי, ואני עושה זאת בלי שום קשר לשאלה למי הצבעתם ולמי תצביעו ומעבר לכל מחלוקת. אחים אנחנו. אני מבקש את תמיכת הציבור להנהיג ברוח דבריו של דוד המלך: "לְמַעַן אַחַי וְרֵעָי אֲדַבְּרָה נָּא שָׁלוֹם בָּך". חשוב לי שנדע להסכים על מה שאפשר וגם להתווכח על מה שצריך- בנועם, מתוך כבוד ומתוך ממלכתיות."

תגובה אחת

Back to top button