מבזקיםמשפטי/פליליתאונות עבודה

אישום: קרשים נפלו במהלך עבודת טפסנות וגרמו למותו של צעיר

פרקליטות מחוז תל אביב הגישה היום (רביעי) לבית משפט השלום בעיר כתב אישום נגד חברת בלאור בע"מ, חברת ג'יפ עבודות פיתוח ובניין בע"מ ו- 6 נאשמים בגין גרימת מותו ברשלנות של מאיר פלשתייב, בן 21 במותו.

חברת בלאור הינה חברה קבלנית העוסקת בעבודות בניה ובכלל זה בפרויקטים של תמ"א 38. הנאשמים מיכאל אולוביץ (69) ודימיטרי בלכבסקי (71) הינם בעליה של חברת בלאור. הנאשם מיכאל גלוזמן (55) משמש כמנהל בחברת בלאור. חברת ג'יפ הינה חברה קבלנית העוסקת בעבודות בניה שונות והנאשם גרגורי פולישצ'וק (58) הינו בעליה. הנאשמים טלעת קאמש (40) ומחמד דראמנה (51) עבדו, יחד עם אחרים, כפועלים באתר מטעמם של חברת ג'יפ ופולישצ'וק.

על פי עובדות כתב האישום, שהוגש על ידי עו"ד ניר ביטון, נציגי וועד הבית של בנין מגורים בחולון חתמו עם גלוזמן וחברת בלאור, על הסכם לבניית מרפסות במסגרת פרויקט תמ"א 38 המתבצע בבניין. במסגרת ההסכם סוכם בין היתר כי סידורי הבטיחות באתר יבוצעו על-ידי הקבלן ועל חשבונו; העבודות תנוהלנה על-ידי מנהל עבודה מוסמך ואחראי בטיחות מאושר בדין מטעם הקבלן ועל-ידי בעלי מקצוע מיומנים למלאכות השונות; הקבלן מתחייב לספק על חשבונו גידור שילוט ושאר מצעי בטיחות באתר; לצורך ביצוע העבודות הקבלן רואה את עצמו בלבד כמבצע הבניה ומנהל העבודה ונוטל על עצמו את כל החובות המוטלות על מבצע הבניה ומנהל העבודה לפי התקנות והפקודות הנ"ל בנוסף, מתחייב בזאת הקבלן להעסיק על חשבונו הוא לכל אורך תקופת הביצוע מנהל עבודה אחראי בטיחות אשר נושא תעודה מטעם משרד הכלכלה המעידה על היותו "מוסמך בטיחות". בנוסף, בתנאי ההיתר שניתן לגלוזמן על ידי הוועדה המקומית לתכנון ובניה בחולון לביצוע תוספות המרפסות צוין בין היתר, כי על הקבלן להקים גדר בטיחות לפני תחילת העבודה באתר וכי בנוסף, יבנה גגון סוכך מעל מעברי הולכי רגל במידת הצורך. גלוזמן הצהיר בפני הוועדה המקומית כי הוא ממנה את חברת בלאור לשמש כקבלן המבצע ואילו זו התחייבה לבצע את עבודות הבניה על-פי ההיתר ועל פי דין. בהמשך חתמו חברת בלאור וחברת ג'יפ על "הסכם לביצוע עבודה בקבלנות משנה" ולפיו חברת בלאור שוכרת את שירותיה של חברת ג'יפ לביצוע כלל העבודות הנדרשות בהסכם. במסגרת ההסכם סוכם , בין היתר כי חברת ג'יפ תבצע את עבודות השיפוצים בהתאם ובכפוף לדיני בטיחות שונים. כפועל יוצא מכך, שימשה חברת בלאור כמבצעת הבניה באתר כהגדרתה בתקנות הבטיחות בעבודה.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בתקופה הרלוונטית לכתב האישום ובהתאם להסכמים, ביצעו חברת בלאור וחברת ג'יפ, את עבודות בניית המרפסות, בשתי חזיתות באתר, והיו בעלות השליטה בפועל על הנעשה באתר. החברות, אולוביץ, בלכסקי, גלוזמן ופולישצ'וק לא מינו מנהלי עבודה באתר, כמתחייב מהם על פי התקנות ועל פי החוזה.

בתאריך 4.7.2018 סמוך לשעה 10:18, עסקו אבו קאמש ודראמנה בפירוק טפסה של מרפסת בקומה 8 באתר. עבודת פירוק הטפסה באתר התבצעה, מבלי שנעשה שימוש ברשתות למניעת נפילת חפצים או באמצעים אחרים למניעת התמוטטות מקרית של חלקי הטפסות, מבלי שנקטו בזהירות הנדרשת כדי למנוע נפילת קרשים. במהלך עבודת הטפסנות נפלו קרשים אשר שימשו חלק מהטפסה, מקומה 8 אל תחתית הבניין. באותה שעה רכב על אופניו במדרכה הסמוכה לאתר, מאיר פלשתייב יליד 1997 ז"ל. אחד הקרשים, שנפלו מהטפסה פגע בראשו של המנוח, הוא פונה לבית החולים כשהוא פצוע באורח אנוש ומותו נקבע בסמוך לאחר מכן.

התאונה ומותו של המנוח נגרמו כתוצאה ממעשיהם וממחדליהם של הנאשמים כמפורט להלן: חברת בלאור, אורלוביץ ובלכבסקי לא מינו מנהל עבודה בהתאם לדרישות תקנות הבטיחות בעבודה ובניגוד להסכמים ולא פיקחו בעצמם על עבודות הבניה כמתחייב מהם, כל הנאשמים לא נקטו מידה סבירה של זהירות וקפידה למניעת הסכנה הנשקפת מנפילת קרשים ולא דאגו לפרק כל קרש בנפרד, כך שהיתה נמנעת נפילת הקרש מחוץ למרפסות וכן התרשלו בכך שלא השתמשו ברשתות למניעת נפילת חפצים ולא נקטו באמצעים אחרים למניעת התמוטטות מקרית של חלקי הטפסות. בנוסף, החברות, אורלוביץ, בלכבסקי, גלוזמן ופולישצ'וק לא נקטו באמצעים למניעת נפילת חפצים, לא וידאו שלא יושלכו חומרים מגובה ולא בנו גגון סוכך מעל מעבר הולכי רגל וזאת בניגוד למתחייב מהם על פי היתר הבניה. אורלוביץ, בלכבסקי, גלוזמן ופולישצ'וק לא הדריכו כיאות את העובדים בכלל ואת אבו קאמש ודראמנה בפרט בנוגע לסיכונים באתר בניגוד לתקנות ארגון הפיקוח על העבודה.

Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab

Back to top button