צרכנות

מהי הוראה מתקנת?

הוראה מתקנת (הוראה מותאמת) היא הוראה שמטפלת בבעיות למידה באמצעות טכניקות ושיטות שמותאמות אישית לתלמיד. הוראה מתקנת מיועדת לתלמידים שאינם מצליחים לתפקד בהתאם למצופה מהם ע"פ הרמה השכלית, הרגשית או התקשורתית שלהם – מה שגורם להם להישגים נמוכים ביחס לכיתתם.

המטרה בהוראה מתקנת היא לתקן תפיסות לימודיות שגויות ו/או דרכי פעולה שגויים של התלמידים (שנגרמים לרוב עקב דרכי למידה שלא הותאמו ללומד)– מה שגורם להם שלא להצליח מול אתגריים חינוכיים שונים.

לכן, מורה להוראה מתקנת הוא אחד שמתמחה בלקויות למידה. ניתן גם למצוא מורים בתחום החינוך המיוחד, מאבחנים דידקטיים ומורים פרטיים. מחקרים מראים ששימוש בטכניקות של הוראה מתקנת בגיל צעיר יכולות לעשות את ההבדל: לשפר את ההישגים האקדמיים של התלמיד עד כדי הכרעת גורלו הפדגוגי.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

 

כל תלמיד הוא עולם

הוראה מתקנת יוצאת מנקודת ההנחה שכל תלמיד זכאי לשוויון הזדמנויות, כך שיש להעניק לו את כל האמצעים שיאפשרו לו לממש את הפוטנציאל שלו – כל זאת בהתאם לסגנון הלמידה שלו: חזותי, שמיעתי, תחושתי וכו'. המשמעות היא שהוראה מתקנת מתייחסת לכל תלמיד באופן הוליסטי ובאה להועיל לו באופן שלם, כלומר לא רק לתקן את הלקות הלימודית שלו.

לכן, הוראה מתקנת עושה שימוש לא רק בשיקולים פדגוגיים/דידקטיים פיתוח מיומנויות לימודיות שונות (בין השאר באמצעות פיתוח דרכי חשיבה חדשות), אלא גם בעקרונות טיפוליים שונים: עידוד ההתנהגות החיובית של התלמיד, העלאת המוטיבציה שלו, פיתוח המודעות העצמית, הקבלה העצמית והדימוי העצמי שלו ועוד.

חשוב לזכור שהוראה מתקנת אמנם מיועדת לתלמיד היחיד וממוקדת בו באופן פרטני, אבל היא יכולה להתקיים גם במהלך למידה בקבוצת קטנות או בכיתה שלמה. כדי להתאים אותה באופן מושלם לכל תלמיד יש לבצע את השלבים הבאים:

  • איסוף של מידע – האיסוף נעשה באמצעות אבחונים, ראיונות, תצפיות וכן הערכות פסיכולוגיות וחינוכיות. כך שהמידע שנאסף מבוסס על חתך רחב ככל האפשר של כישורי התלמיד לטוב (התחומים שבהם הם חזק) ולרע (התחומים שבהם הוא חלש)
  • תוכנית עבודה תקופתית (תוכנית שנקראות גם "תכנית חינוכית יחידנית" או "תוכנית לימודים אישית")- תכנית זו מיועדת בשלב הראשון לחזק את התחומים החזקים של התלמיד, כך שהוא יקבל בטחון לקראת השלב השני כולל התמודדות עם הקשיים שלו.
  • פידבק באמצעות הערכות תקופתיות– ביצוע של בדיקות שיטתיות ותקופתיות בתחומי הלימוד השונים כדי לבדוק את התקדמות התלמיד. הוכח שבאופן הזה עולה היכולת להתאים את דרכי ההוראה והחינוך ללומד, כך שניתן להתקדם לשלבי הלימוד הבאים בהצלחה.

 

הסוגים השונים של הוראה מתקנת

מכיוון שהוראה מתקנת מותאמים באופן אישי לכל תלמיד גם הסוגים שבהם נעשה שימוש משתנים. באופן הזה מתאימים לכל לומד את דרכי הלמידה שהולמות את סגנון החשיבה שלו, כך שהוא משפר את המיומנויות הנדרשות כדי להתגבר על הקשיים הייחודיים לו.

לכן בהוראה מתקנת סוג הפעילות מותאם לא רק למטרה הספציפית של הלמידה, אלא גם למאפיינים הספציפיים של התלמיד כמו גיל, תחומי עניין, יכולת לימודית, אופי ועוד לצורך פיתוח של יכולת כללית, יכולות בתחום השפה והאוריינות ויכולות בתחום המתמטי.

למשל, בתחום היכולת הכללית נעשה בין השאר שימוש בעזרי זיכרון, בטכניקות של הכללה ובלמידת חקר. לעומת זאת בתחום השפה והאוריינות נעשה לרוב שימוש במשחקים, חידות ובשעשועי לשון לצורך פיתוח של מודעות פונולוגית, אסטרטגיות קריאה, הבנת הנקרא, הבעה בכתב ועוד.

 

מתי להתחיל בהוראה מתקנת?

נכון להיום נעשה שימוש בטכניקות של הוראה מתקנת בבתי הספר היסודיים ב-3 מקצועות בלבד (הוראה מתקנת בקריאה, הוראה מתקנת בכתיבה והוראה מתקנת בחשבון), כך שלתלמידים המתקשים בלימודיהם התיכוניים או האקדמאים נותרים ללא מענה. הפתרון הטוב ביותר עבורם הוא מורה פרטי בעל ידע וניסיון בטיפול בלקויות למידה, חינוך מיוחד, אבחון דידקטי וכו'.

בכל מקרה יש להעדיף מורה פרטי שיודע גם להתאים עצמו לתלמיד, הן מבחינת סביבת העבודה והן מבחינת טכניקת הלמידה. למשל, מורה פרטי שיודע לצמצם את הגירויים שעלולים להציף את התלמיד ולפגום בלמידה: קישוטים, רעשי רקע ועוד.

Back to top button