מבזקיםצבא וביטחון

הרמטכ"ל: "במלחמה הבאה נתקוף בעוצמה, גם במרחב האורבני"

הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי, נשא הבוקר (רביעי) דברים במרכז הבינתחומי בהרצליה בכנס "צה״ל והחברה הישראלית" לזכרו של הרמטכ"ל ה-15, אמנון ליפקין-שחק ז"ל.

הרמטכ"ל פתח את נאומו בדברים על אמנון ליפקין-שחק ז"ל ואמר כי "כמו לרבים, אמנון היה גם עבורי דמות מופת. הכרתי אותו היטב, הייתה לו יכולת אמת בלי רגילה, לנתח מצבים ולזקק אותם במדויק".

בהמשך אמר הרמטכ"ל רא"ל כוכבי כי "התפקיד של צהל, הוא כמובן בראש ובראשונה להגן על כל מה שהושג, עלינו כצה״ל ועלי כמי שעומד בראש הארגון, לספק הגנה וביטחון. אבל המושג של הגנה וביטחון צריך לקבל משמעות רחבה יותר, העניין הוא לא רק לספק בטחון במובן הצר, אלא גם לייצר תקופות, פרקי זמן, שבהן יש בטחון ועוצמה גבוהה."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

"אנחנו צריכים לנהל את ההגנה ואת הבטחון באופן כזה שלא מעמיד את המדינה בפני אתגרים כל שנתיים-שלוש." הוסיף הרמטכ"ל והדגיש כי "נעשה זאת ע״י כח צבאי מרתיע ומהצד השני שמלחמה מתרחשת התוצאה צריכה להיות מובהקת. לכן היעד המרכזי של צבא הוא לעסוק מבוקר ועד ערב בשיטות שמשכללות את היכולת להשיג את הניצחון ובפרק זמן קצר יותר. יעד העל הוא להוכיח פעם אחר פעם לאויבינו שאין תוחלת לפעולתם"

הרמטכ״ל הבהיר כי "מלחמה היא לעולם המוצא האחרון, אבל במקרים שמוצו כל הדרכים היא פתרון. מרגע שנאלץ, נפעיל את כל עוצמתו של צה״ל. כשנפעל נעשה זאת מתוך צדקת הדרך והמוסר. צה"ל צבא ההגנה בייעודו והתקפי באופיו".

רא״ל כוכבי הוסיף כי "מתחולל באזור שינוי עמוק ויש החרפה באיומים. יותר אויבים, יותר זירות וכולן פעילות. אנחנו עושים מאמץ גדול, גלוי וסמוי, לא לאפשר לאויבינו להצטייד בנשק מדויק, גם במחיר עימות. איראן ממשיכה, לצד המגבלות על תכנית הגרעין, לייצר טילים המגיעים לשטחנו והכפילה את כמות האורניום המועשר שברשותה"

הרמטכ"ל המשיך כי "איראן מתקדמת עם תוכנית הגרעין. הכפילה את כמות החומר המועשר שמותר לה וככל שאין תגובה על התקדמות מול הנשק הגרעין, מתישהו זה עתיד לעבור ממרחב דיאלוגי ליכולת ממשית. איראן משנה את המדיניות שלה בשנה האחרונה. אנחנו מבינים כי בשינוי המדיניות האיראנית וכשבא חונן העצמי הולך ומזדקף האפשרות לעימות מוגבר עם איראן היא לא בלתי סבירה."

הרמטכ"ל ציין כי "במלחמה הבאה אנחנו נתקוף בעוצמה את המרחב האורבני, האויב הוא שבחר להתמקם ולירות משם אלפי טילים ורקטות." הוא הדגיש כי "ההבדל בינינו לבין אויבנו, שלא חס על אזרחיו, שאנחנו נתקוף בעוצמה באופן מבוסס מודיעין. נתקוף כל מה שתומך טרור. אנחנו נזהיר את האוכלוסיה בצד השני וניתן לה להתפנות. אנחנו נתקוף גם את התשתיות של המדינה המאפשרת, כך שתדע המדינה המארחת את ארגון הטרור, שהיא נושאת באחריות."

עוד אמר הרמטכ"ל כי "יכולות לקרות טעויות כפי שקרה לצערנו ב"חגורה שחורה" כשבאחת התקיפות נהרגו אזרחים רבים. תחקרנו אירוע זה במשך עשרות שעות, זו התהום הפעורה בנינו לבין אויבנו שאנחנו תחקרנו שעות למה פגענו באזרחים והם תחקרו שעות למה הם לא פגעו באזרחים."

"צה"ל יודע לעמוד במשימותיו בכל מקרה ובכל מצב. מנגד עלינו לפעול להגדלת היתרון של צה״ל, התוצאה צריכה להיות מובהקת, כזאת שתדחה את המלחמה או העימות הבא" אמר, ובסיום נאומו, הדגיש הרמטכ"ל את חשיבות כוח האדם בצה"ל "האנשים הם הדבר החשוב ביותר שיש. אני גאה מאוד באנשים וביחידות. רמטכ״לים מכל העולם באים ללמוד מאיתנו. העיקרון הבסיסי שחרטנו על דגלנו הוא שהאדם יקר. חייבים שהטובים ביותר יישארו אצלנו – המפתח הוא מנהיגות, יצירת משמעות, עניין ומקום לביטוי. איכות האנשים בצה״ל היא עניין לאומי"

Back to top button