מבזקיםצבא וביטחון

מפקד כוח קודס קאסם סולימאני חוסל, דריכות שיא במערכת הביטחונית

הלילה (שישי) חוסלו בתקיפה אמריקנית מהאוויר, באמצעות מסוקי קרב, מפקד כוס קודס של משמרות המהפכה האיראניים, הגנרל קאסם סולימאני וסגן מפקד המיליציה השיעית הפרו-איראנית "אל-חשד א-שעבי", ג'מאל ג'עפר הידוע בכינוי "אבו מהדי אל-מוהנדס".

על פי הדיווחים שזרמו במהלך הלילה בכלי התקשורת וברשתות החברתיות, השניים נסעו במכוניות נפרדות. גורם עיראקי סיפר כי החיסול האמריקני בוצע כאשר קאסם סולימאני נחת בשדה התעופה בבגדאד בטיסה שהגיעה מביירות ואל-מוהנדס הגיע לשדה התעופה בשיירה על מנת לקבל את פניו. דובר המיליציות השיעיות הגיב לחיסול והטיל את האחריות על ארה"ב וישראל.

קאסם סולימאני ואבו מהדי אל-מוהנדס
מוחמד רזא אל ג'עברי, בכיר במיליציות השיעיות שחוסל הלילה

מספר שעות בודדות מרגע החיסול שאירע ככל הנראה בסביבות השעה 01:00 הוציא הפנטגון הודעה רשמית ובה מסר כי "בהוראת הנשיא, צבא ארה"ב חיסל את קאסם סולימאני, מפקד כוח 'קודס' של משמרות המהפכה, המוגדר על ידי ארה"ב כארגון טרור. הגנרל סולימאני פעל באופן אקטיבי לפיתוח תוכניות לתקיפת דיפלומטים אמריקנים ואנשי שירות בעיראק ובאזור. גנרל סולימאני וכוח קודס אחראים למותם של מאות אמריקנים ואנשי השירות של הקואליציה ולפציעתם של עוד אלפים. הוא פיקד על התקיפות בבסיסי הקואליציה בעיראק בחודשים האחרונים – שהגיעו לשיאן ב-27 בדצמבר, כשאמריקני נהרג וכוחות אמריקנים ועיראקים נפצעו. הגנרל סולימאני אף אישר לתקוף את שגרירות ארצות הברית בבגדאד בשבוע האחרון.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

התקיפה נועדה להרתיע את איראן להמשיך בתוכניות ההתקפיות שלה נגדנו. ארצות הברית תמשיך לנקוט בכל הפעולות הדרושות כדי להגן על אנשיה והאינטרסים שלה בכל מקום ברחבי העולם".

הודעה דומה לזו של הפנטגון פרסם גם משרד ההגנה האמריקני.

מזירת האירוע
מזירת האירוע
מזירת האירוע

אין ספק שמדובר בחיסול דרמטי שלא היה יכול לצאת אל הפועל ללא מודיעין איכותי ומדויק. לאיראן יהיה קשה מאוד להבליג על חיסולו של קאסם חוסלימאני בן ה-62, שהיה המוח, שמתכנן ומפעיל את כוחות הפרוקסי של איראן במזרח התיכון. הוא זה שפיתח את הקשרים עם עזה באמצעות ארגון הטרור הג'יהאד האסלאמי בעיקר, אך יש פלגים נוספים שזכו למימון איראני ולהכשרה מצידו וכן ארגון הטרור הגדול מצפון חיזבאללה שפעל באופן ישיר מול חסן נסראללה מזכ"ל הארגון.

שרי הקבינט הונחו של להתראיין ולהגיב בנושא החיסול בכלי התקשורת וישראל מנסה להישאר מתחת לרדאר. אך ברור שאיראן רואה בישראל שותפה מלאה לחיסול הזה שבוצע הלילה על ידי ארה"ב וכעת נערכת להגיב.

בצה"ל הודיעו הבוקר כי "לאור הערכת המצב הוחלט כי אתר החרמון לא ייפתח היום (ו') למבקרים. אין הנחיות נוספות לתושבי הגולן והאזור והשגרה נמשכת." הודעה דומה פורסמה בלילה מאתר החרמון ובה נמסר כי "היום אתר החרמון יהיה סגור למבקרים. הציבור מתבקש שלא להגיע לאזור".

כמו כן בעקבות האירועים – שר הביטחון, נפתלי בנט, קיים הבוקר הערכת מצב בקריה שבתל אביב בהשתתפות הרמטכ"ל ובכירי מערכת הביטחון. הכוננות בצה"ל הועלתה והדריכות הביטחונית נמצאת בשיאה.

צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון
צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

באיראן התקשו לקבל את הבשורה הקשה על מותו של מפקד כוח קודס, הגנרל קאסם סולימאני ובטלוויזיה האיראנית בכיר במשמרות המהפכה לא הצליח להתאפק ופרץ בבכי בשידור חי מול המצלמות.

‏משרד החוץ הרוסי התייחס לחיסול הלילה ואמר כי "חיסול סולימאני יגרום להגברת המתיחות במזרח התיכון", כך דיווחה סוכנות הידיעות הרוסית RIA.

יו"ר ועדת החוץ של הפרלמנט הרוסי קונסטנטין קוסצ'וב אמר מוקדם יותר כי "רצח סולימאני הוא חדשות קשות. התסריט הרע ביותר להתפתחות הדברים. זה מבשר על התנגשויות קרובות בין אמריקנים לכוחות שיעיים".

גדודי עז א-דין אל-קסאם, הזרוע הצבאית של חמאס התייחסה לחיסולו של קאסם סולימאני ואמרה "לקאסם סולימאני, מפקד כוח קודס היה תפקיד גדול ורחב בעניין הפלסטיני ותמיכתו בהתנגדות. אין ספק שהוא מיקד חלק ניכר מהמאמץ שלו למען חיסול הישות הציונית. הוא פעל בצורות רבות כדי לתמוך בהתנגדות מול האויב הציוני וברור שתפקידו הגדול הזה הפך אותו למטרה עבור אמריקה והאויב הציוני. איבדנו מנהיג גדול ואנו מבטיחים לארצות הערביות והאסלאמיות שההתנגדות הפלסטינית תמשיך את דרכו בעימותים עם האויב הציוני שהוא מקור הרוע באזור כולו. אנו בטוחים שדמו של קאסם סולימאני יהיה קללה על הרוצחים והכיבוש הציוני", נמסר בהודעה הרשמית של הארגון.

Back to top button