מבזקיםצבא וביטחון

הרמטכ"ל הנחה להמשיך בבחינת שילוב נשים בטנקים

הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי הנחה על המשך בחינת שילוב נשים בטנקים במשימת הגנת הגבולות, זאת לאחר שקיים בשבועות האחרונים סדרת דיונים בפורום נרחב, שכלל חברים במטה הכללי וקצינים בכירים בחיל השריון.

הדיונים כללו בירור יסודי של ההישגים ותוצאות הפיילוט, העמקה בתובנות הפיילוט, ניתוח נתונים רפואיים ותובנות ממערכים אחרים של נשים לוחמות בצה"ל. היום סיכם הרמטכ"ל כי הפיילוט הצביע על פוטנציאל לשילוב נשים בטנקים במשימת הגנת הגבולות, אך גם הצביע על פערים בעמידה בכשירויות הנדרשות. על מנת להשלים את כלל הנתונים הנדרשים לקבלת החלטה, קבע כאמור הרמטכ"ל כי נכון יהיה להמשיך ולהתקדם לשלב הבא בתהליך בחינת שילוב נשים בטנקים במשימת הגנת הגבולות.

דובר צה"ל, תא"ל הדי זילברמן כי "ההחלטות שלנו התקבלו לאור שלושה קריטריונים מרכזיים – האפקטיביות המבצעית של הצבא, שוויון הזדמנויות ובריאות הנשים. לאחר שניתחנו את התובנות מהפיילוט הקודם עלו מספר פערים – היקף הנשים שהיו בפיילוט והעובדה כי רק שני שלישים מהנשים הוסמכו, משך ההכשרה, פערים מקצועיים במהלך ההכשרה, סוגיית הדימוי של המציאות המבצעית במשך הזמן המוגבל שבו בוצעה פעילות מבצעית (ארבעה חודשים).

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

תא"ל זילברמן ציין כי "ניתן דגש רב גם על נושא בריאות הלוחמות: "הבריאות של הלוחמות לא תיפגע, הן תסיימנה את שירותן בתנאים בריאותיים טובים לפחות כמו שנכנסו לצה"ל. למדנו הרבה מהפיילוט בנושא הזה ואנחנו לוקחים את זה בחשבון".

צילום: דובר צה"ל

השלב הבא של הבחינה יתבסס על העקרונות הבאים:

א. קביעת פרמטרים רלוונטיים למיון בהתבסס על תובנות הפיילוט בהיבטי גובה ומשקל.

ב. הרחבת היקף הלוחמות המשתתפות בפיילוט שעל פי הערכה יהיה כפול מהפיילוט הקודם, והרחבת פרק ההתנסות המבצעית באופן שיעלה על פרק זמן של ארבעה חודשים כפי שהיה בקודם.

ג. הכשרה מותאמת לנשים בהיבטי הרפואה, התזונה והאימון הגופני.

ד. טנקים מגדריים (קרי צוות הטנק יהיה במגדר זהה, כולל מפקדת הטנק).

ה. בשלב הפעילות המבצעית השייכות הארגונית תהיה למערך הגנת הגבולות באוגדה 80. ההכשרה תתקיים בבסיס שיזפון.

ו. השלב הבא יחל כבר במהלך שנת העבודה הנוכחית.

דובר צה"ל הבהיר כי "בתום תקופת ההכשרה והפעילות המבצעית תבוצע הערכת מצב ויתקבלו החלטות להמשך. "כל ההחלטות יתקבלו לאור שיקולים מקצועיים ומבצעיים בלבד ובהתאם לצורכי הצבא. אצטט את הרמטכ"ל, כפי שאמר בנאומו בבית הספר לקצינים – 'רק המפקדים ייקבעו', ועם האמירות האלו נמשיך ונקבל את כלל ההחלטות".

תא"ל זילברמן סיכם כי "תרומתן של הנשים בצה״ל אדירה בכל החתכים ותמשיך להיות משמעותית ביותר. שילוב נשים בצה"ל בכלל, לרבות בפעילות מבצעית, הוא חשוב ומתבקש, זאת לצד ההכרח בשמירה על הדרישות המקצועיות לכל תפקיד".

ח"כ איציק שמולי (העבודה-גשר) אמר באשר להחלטת הרמטכ"ל: "אני מברך את הרמטכ"ל כוכבי על החלטתו הערכית, האמיצה והנכונה להמשיך את המהלך לשילוב הנשים כלוחמות בשריון. אחרי שנפתחו בפניהן בצה"ל השמיים בקורס טיס, אין סיבה להותיר את מדפי הטנק סגורים. השילוב צריך להיקבע לפי הצורך המבצעי ובהתאם ליכולתן, ולא לפי מה שגורמים שמרניים מנסים להחליט עבורן. אני גאה בהחלטה כאזרח וכמחוקק ומצדיע לה כשריונר".

מהמחנה הדמוקרטי נמסר בתגובה להחלטת הרמטכל על שילוב נשים בשיריון: "אנחנו מחזקים את הרמטכל בהחלטתו לשילוב נשים בשיריון וקוראים לו להמשיך ולפעול לשילוב נשים ולקידום שוויון בצהל. את צהל צריכים לנהל ערכים של שוויון ומוסר ולא מפלגות הימין שדורשות ערכים של גזענות וכהניזם".

Back to top button