מבזקיםפוליטי / מדיני

"הממשלה הבאה תתמודד באופן אפקטיבי עם האיום האיראני"

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין קיבל לידיו היום (שני) את ההערכה האסטרטגית של המכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS) לשנת 2020, על ידי ראש המכון אלוף (במיל') עמוס ידלין. חוקרות וחוקרי המכון הציגו במפגש את הסוגיות הביטחוניות והמדיניות המהותיות לישראל להערכתם לקראת 2020.

"הדו"ח השנתי של ה-INSS נע במעגלים. במעגל הראשון, יש לנו סקירה אסטרטגית גלובלית. במעגל השני יש לנו סקירה רחבה ומעמיקה של השכונה שלנו, המזרח התיכון, ובתוך כך, התמקדות בישראל ושכונותיה. המעגל השלישי נוגע כבר בחברה הישראלית," אמר הנשיא בפתח דבריו והמשיך: "ציר השבר המרכזי של המערכת הבינלאומית, והציר המקשר את כלל המעגלים יחד, הוא המשבר בחברות הדמוקרטיות-ליברליות. אמנם לרעיון הדמוקרטי-ליברלי אין רעיון מתחרה גלובלי, אבל כפי שאתם כותבים ואומרים הוא מותקף ומאוים מבפנים על ידי סדר לא ליברלי, ויהיו שיגידו בין סדר יום ליברלי לסדר יום אנטי-ליברלי."

נשיא המדינה התייחס לפעילות האמריקאית במזרח התיכון בסוף השבוע האחרון ואמר: "ארצות הברית, ידידתנו הגדולה, הוכיחה פעם נוספת שלא תשב בחיבוק ידיים נוכח התוקפנות האיראנית נגד אזרחיה וניסיונותיה לערער את יציבותו של המזרח התיכון. עם זאת, חשוב לומר שחזית בינלאומית מאוחדת נגד איראן עדיין איננה בנמצא. בפער הזה, ברווח שבין מדינות המערב לבין עצמן, איראן נכנסת באגרסיביות בדרכה לפיתוח נשק גרעיני. מצד אחד היא מפרה את הסכם הגרעין, ומצד שני הקהילייה הבינלאומית לא מציגה קו מדיני ברור ואחיד דיו במטרה לרסן את צעדיה המסוכנים. הלחץ הכלכלי על איראן, הסנקציות, עושות את שלהן, אך האיראנים ממשיכים להתריס ולפעול במרחב בתעוזה גוברת."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

"השיתוק הפוליטי בישראל מגיע בנקודת זמן גרועה במיוחד," אמר הנשיא והדגיש: "ישראל תמיד הושפעה מהנעשה במערב, ובמיוחד בארצות הברית. וגם כיום הוויכוח הפוליטי הקורע את המערב מערער את שלום הבית שלנו כאן מבפנים. במקום לשלב ידיים ולהתייצב יחדיו מול האיום האיראני, נכנסנו לסחרור פנימי בעייתי מאוד. אזרחי ישראל לא תמיד חשופים למידע ולמשמעויות של פרויקט הדיוק של חיזבאללה, ושל התשתיות שפורסת איראן ברחבי המזרח התיכון. באופן טבעי הם עסוקים, בעיקר, באיומים המיידים, ובוויכוח הפוליטי החריף, הנוקב, והמסובך."

הנשיא חתם את דבריו ואמר: "לצערי, השחקנים הפוליטיים המרכזיים מודעים היטב לסכנה, אך נמנעים מלשלב ידיים ולנסות לצמצם את הפערים ביניהם. אינני יודע מה ילד יום, ומה תהיינה תוצאות הבחירות השלישיות. אבל יהיו התוצאות אשר יהיו, ובהנחה שתקום ממשלה בישראל, ולא נגרר לבחירות רביעיות, על ממשלה זו תוטל המשימה גם להתמודד באופן אפקטיבי עם האיום האיראני וגם להתמודד באופן מהותי עם הקיטוב הפוליטי המחריף, קיטוב המערער את החוסן הלאומי שלנו."

צילום: מארק ניימן /לע"מ

תגובה אחת

  1. אנחנו מתמודדים מצויין עד כה, אז בלי בלבולי מח. אם אין לך מה להגיד, אז שתוק

Back to top button