איראןמבזקים

התכנון מאחורי הקלעים לחיסול קאסם סולמאני – פרשנות

מאז שנבחר דונלד טראמפ לנשיא ארצות הברית הוא פעל בדרכים רבות ומגוונות על מת לגרום לאיראן לשנות את הסכם הגרעין שנחתם עמה בינה ולבין המעצמות בשנת 2015. כל הניסיונות שלו עלו בתוהו והוא נתקל במשטר נחוש, קשוח ובעיקר עקשן ובעל תעוזה.

החרפת הסנקציות שהטילה ארצות הברית על איראן ואף הניסיונות החוזרים ונשנים מול כל המעצמות, שאף כללו איומים מצידו של טראמפ כדי לגרום לבידודה של איראן בעולם, הביאו אותה אמנם למצב הכלכלי הקשה ביותר שידעה, אך למרות כל זה לא רק שהמשטר באיראן לא זנח את תוכנית הגרעין אלא הפר את ההסכם שוב ושוב ועכשיו לאחר חיסולו של מפקד כוח קודס קאסם סולימנאני, הודיעו באופן רשמי כי ההסכם מבחינתם כבר איננו בתוקף ויעשירו אורניום בכל רמה שבה יחפצו.

איראן. קרדיט: pixabay

טראמפ, הבין שאיראן לא הולך לשנות כיוון וממשיכה להתקדם בצעדי ענק לעבר השגת יכולת גרעינית, דבר שלא ארצות הברית ובטח שלא ישראל יכולים לאפשר לו לקרות. להערכתי, בדיונים האחרונים שקיים ראש הממשלה בנימין נתניהו עם מזכיר המדינה האמריקני, מייק פומפיאו ובישיבות הקבינט המדיני-ביטחוני שהתקיימו בשבועות שלפני החיסול של קאסם סולימאני, כל ראשי מערכות הביטחון והמודיעין בישראל ובארצות הברית דנו בדרכי הפעולה לעצירת איראן בהמשך דרכה לעבר הגרעין ותוכנית ההשתלטות שלה הצבאית על המזרח התיכון כולו.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
ממתינים לתגובה האיראנים | נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ
קברו של קאסם סולמאני בכרמאן

הרי ברור שסתם כך לפתוח במלחמה ביום בהיר ובאופן יזום מול איראן, זהו מהלך שהעולם לא היה מקבל, או פחות מקבל בהבנה. ולכן הוחלט על צעד טקטי, יש לומר חכם מאוד ומחושב, וזהו חיסול המוח ומי שמוביל את ציר הרשע במזרח התיכון, בסוריה, לבנון, עיראק, רצועת עזה, תימן, סודאן, אפגניסטן ופקיסטן – הלוא הוא ראש התמנון הגנרל קאסם סולימאני. למעשה בחיסולו, השיגו ארצות הברית וישראל שתי מטרות (כרגע הושגה מטרה אחת והשנייה להערכתי תושג בקרוב). המטרה הראשונה היא נטרול המוח שעמד מאחורי התוכנית ויש האומרים כי מבחינה מחשבתית ויכולות פיקוד סולימאני היה חד מאוד וספק אם מחליפו יוכל להיכנס לנעליו והמטרה השנייה היא לגרור את איראן להגיב כדי שתהיה "עילה" או גיבוי לארצות הברית (כרגע לא ברור אך ייתכן שגם ישראל) להשיב מלחמה שתביא לסופה של תוכנית הגרעין האיראנית.

צילום: אבי אוחיון, לע"מ
צילום: אבי אוחיון, לע"מ

מספיק לשמוע את הרמז העבה ששיגר רק לפני יומיים נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ כשאמר "שאם איראן תפגע באמריקנים או תתקוף נכסים אמריקנים, יש לנו 52 אתרים איראניים (המייצגים את 52 בני הערובה האמריקניים שנלקחו על ידי איראן לפני שנים רבות), חלקם ברמה אסטרטגית גבוהה מאוד וחשובים לאיראן ולתרבות האיראנית, והמטרות הללו ואיראן עצמה ייפגעו מהר מאוד ובצורה קשה מאוד. ארצות הברית לא תסבול עוד איומים!".

כעת להערכתי ממתינים בארה"ב ובישראל בקוצר רוח לתגובה האיראנית, שזו למעשה תהיה "אות הפתיחה" לחיסול תוכנית הגרעין האיראנית.

נשיא איראן חסן רוחאני נואם בסמוך למתקן הגרעיני בבושהר ולצידו ראש הארגון לאנרגיה אטומית של איראן עלי אכבר סאלחי

תגובה אחת

  1. צודק 100%!
    צריך תירוץ להכנס לסבב אלים שיביא השמדת התשתית הגרעינית ובתי הזיקוק של איראן. הגיע זמן!

Back to top button