איראןחדשות חוץמבזקים

דיווח: מרגלים בשדה התעופה בבגדאד סייעו לארה"ב בחיסול סולימאני

גורם ביטחוני בעיראק מסר היום (חמישי) לסוכנות הידיעות רויטרס כי מחקירה ראשונית של חיסול מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה האיראניים, הגנרגל קאסם סולימאני עולה כי רשת ריגול בתוך שדה התעופה הבינלאומי בבגדאד הייתה מעורבת בחיסולו.

על פי הדיווח, הגנרל האיראני קאסם סולימאני הגיע לשדה התעופה של דמשק ברכב עם חלונות כהים. ארבעה חיילים ממשמרות המהפכה האיראניים היו יחד איתו בתוך הרכב. הם חנו בצמוד למדרגות המובילות למטוס איירבוס מדגם A320 של חברת צ'אם-ווינגס (חברת תעופה סורית פרטית – Cham Wings Airlines), שהטיס אותם לבגדאד.

מטוס של חברת צ'אם-ווינגס

לא סולימאני ולא החיילים שהיו איתו הופיעו ברשימת הנוסעים בטיסה, כך טוענת חברת התעופה צ'אם-ווינגס שתיארה לסוכנות הידיעות רויטרס את מסלול עזיבתם מהבירה הסורית. סולימאני נמנע משימוש במטוסו הפרטי בשל חששות גוברים לביטחונו, אמר גורם ביטחוני עיראקי שהתייחס להסדרי הביטחון של סולימאני.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

טיסה זו הייתה האחרונה של סולימאני. כשעזב את שדה התעופה בבגדאד בשיירה של כלי רכב משוריינים, מל"ט אמריקני שיגר לעברם מספר רקטות שהביאו למותו. יחד איתו נהרג גם האיש שאותו פגש בשדה התעופה – אבו מהדי אל-מוהנדס, סגן מפקד המיליציה הפרו-איראנית "אל-חשד א-שעבי" (PMF) הפועלת בעיראק.

החקירה העיראקית אחר מבצע החיסול שאירע ביום שישי האחרון, ה-3 בינואר, החלה ממש דקות לאחר שהתרחשה, כך אמרו שני גורמי ביטחון עיראקים לרויטרס. סוכני הביטחון הלאומי במדינה סגרו את שדה התעופה בבגדאד ומנעו מאנשי הביטחון, כולל שוטרים, בודקים ביטחוניים וסוכני המודיעין לעזוב את המקום.

החוקרים החלו לתשאל את עובדי השדה והתמקדו בחשד למשתפי פעולה עם צבא ארה"ב בשדות התעופה בדמשק ובגדאד, שסייעו במעקב ובאיתור מיקומו של סולימאני בזמן אמת.

על פי ראיונות שקיים רויטרס עם שני גורמי ביטחון שעוסקים באופן ישיר בחקירת החיסול של סולימאני, שני עובדים בשדה התעופה בבגדאד ושני עובדים בחברת התעופה צ'אם-ווינגס איירליינס בסוריה, חשודים בשיתוף פעולה עם ארצות הברית שהביא לחיסולו.

מי שמוביל את החקירה הוא פליח אל-פיאד, המשמש כיועץ לביטחון לאומי של עיראק. חוקרי הסוכנות לביטחון לאומי ציינו כי "ישנם אינדיקציות חזקות לכך שרשת מרגלים בתוך שדה התעופה בבגדאד הייתה מעורבת בהדלפת פרטי ביטחון רגישים לארצות הברית עם הגעתו של סולימאני", אמר אחד מגורמי הביטחון העיראקיים לרויטרס.

הגורם ציין כי החשודים כוללים שני עובדי ביטחון בשדה התעופה בבגדאד ושני עובדי חברת צ'אם-ווינגס. "חוקרי הסוכנות לביטחון לאומי מאמינים כי ארבעת החשודים, שלא נעצרו, עבדו כחלק מקבוצה רחבה יותר של אנשים שסיפקו מידע לצבא ארה"ב", כך אמר אותו גורם רשמי.

Baghdad International Airport

"שני עובדי חברת Cham Wings נבדקו על ידי המודיעין הסורי" אמרו שני גורמי הביטחון העיראקיים וציינו כי "אגף המודיעין הכללי של סוריה לא הגיב לבקשת התגובה לתחקור השניים".

"בבגדאד, סוכני הביטחון הלאומי חקרו את שני עובדי הביטחון בשדה התעופה, שהם חלק משירות ההגנה על המתקנים במדינה", כך אמר אחד מגורמי הביטחון העיראקיים.

"הממצאים של צוות החקירה בבגדאד מצביעים על כך שהמידע הראשוני על סולימאני הגיע משדה התעופה בדמשק", אמר הבכיר, "תפקידו היה לאשר את הגעת היעד ופרטי השיירה שלו לשדה התעופה בבגדאד."

משרד התקשורת של סוכנות הביטחון הלאומי בעיראק לא הגיב לבקשות תגובה של סוכנות הידיעות רויטרס לדיווח זה.

משרד ההגנה האמריקני סירב אף הוא להתייחס לשאלה האם מלשינים בעיראק ובסוריה מילאו תפקיד בתקיפה לחיסול סולימאני. גורמים רשמיים בארה"ב, שדיברו באופן אנונימי אמרו לסוכנות הידיעות רויטרס כי ארה"ב עקבה מקרוב אחר תנועותיו של סולימאני במשך ימים לפני התקיפה, אך סירבו לומר כיצד הצבא הצביע על מיקומו בליל החיסול.

הגנרל האיראני שחוסל קאסם סולימאני

מנהל חברת התעופה הפרטית בדמשק צ'אם-ווינגס אמר כי נאסר על עובדי חברת התעופה להגיב בנושא התקיפה האמריקנית או החקירה. דובר רשות התעופה האזרחית בעיראק, המפעילה את שדות התעופה של המדינה, סירב להגיב על החקירה אך כינה אותה כ"שגרה "לאחר" אירועים כאלה שכוללים גורמים בכירים".

מטוסו של סולימאני נחת בשדה התעופה בבגדאד בסביבות השעה 00:30, ב -3 בינואר, כך טוענים שני גורמים בשדה התעופה. הגנרל ושומריו יצאו מהמטוס בגרם מדרגות היישר אל המסלול ועקפו את המכס. מוהנדיס פגש אותו מחוץ למטוס, והשניים נכנסו לרכב משוריין שהמתין להם. גורמים בשדה התעופה אמרו כי החיילים ששמרו על הגנרל נכנסו לרכב שטח משוריין אחר.

Baghdad International Airport

שני הרכבים החלו בנסיעה בדרך הראשית המובילה משדה התעופה ובשעה 00:55 פגעו שני הטילים הראשונים שנורו ממלט אמריקני ברכב בו היו סולימאני ומוהנדיס, רכב השטח שבו נסעו המאבטחים נפגע מספר שניות לאחר מכן.

Baghdad International Airport
מזירת האירוע
מזירת האירוע
מזירת האירוע
מזירת האירוע
מזירת האירוע

Back to top button