מבזקיםמשפטי/פלילי

בן 24 נתפס עם M-16 בתוך מזרון מגולגל ברכבו ונשלח לשנתיים מאסר

בית המשפט המחוזי בבאר שבע גזר היום (ראשון) 24 חודשי מאסר בפועל על יעקוב ג'בור תושב רהט כבן 24 שהורשע במסגרת הסדר טיעון בגין עבירה של החזקת נשק ואביזר נשק.

מעובדות כתב האישום המתוקן עולה כי בתאריך 4.7.2019 החזיק הנאשם ברכבו נשק מסוג M-16 ומחסנית ריקה, כשהם עטופים במגבת, ומונחים בתוך שקית שהוחזקה בתוך מזרון מגולגל, במושב האחורי של הרכב.

בית המשפט ציין במסגרת גזר הדין "כי ניסיון החיים במציאות הישראלית מלמד כי ישנו בסיס מוצק לחשש כי נשק שהוחזק באופן לא חוקי יימצא בסופו של יום בידי גורמים עברייניים או עוינים שיעשו בו שימוש לפגיעה בגוף ובנפש."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

עוד ציין בית המשפט כי "ביחס לנסיבות הקשורות בביצוע העבירה נתתי משקל לסוג הנשק – רובה M-16, שהוא כלי נשק התקפי בעל פוטנציאל קטילה משמעותי; לעובדה כי בצמוד לנשק החזיק הנאשם מחסנית; לעובדה שהנאשם הטמין את הנשק בתוך מגבת, שקית ומזרון במושב האחורי של הרכב, דהיינו במקום שבו יש לו גישה מהירה וזמינה לנשק; לנזק שנגרם בפועל מההחזקה ולנזק שעלול היה להיגרם."

אילוסטרציה. קרדיט: freepik

כבוד השופט יובל ליבדרו עסק בגזר הדין לעניין השאלה האם "החזקת נשק" – היא בבחינת מעשה אלימות?

השופט כתב בגזר הדין: "לטעמי התשובה לשאלה הזו צריכה להיות חיובית. נשק מעצם טיבו וטבעו הוא חפץ אלים. אף הגדרתו בחוק העונשין מלמדת אודות כך. סעיף 144(ג') לחוק העונשין מגדיר "נשק" בסעיף זה כך: "(1) כלי שסוגל לירות כדור, קלע, פגז, פצצה או כיוצא באלה שבכוחם להמית אדם , וכולל חלק, אריזה בתחמושת של כלי כזה; (2) כלי שסוגל לפלוט חומר הנועד להזיק לאדם, לרבות חלק, אבזר ותחמושת לכלי כאמור… (3) תחמושת, פצצה, רימון או כל חפץ נפיץ אחר שבכוחם להמית אדם או להזיק לו, לרבות חלק של אחד מאלה". מן האמור עולה, כי אדם שמחזיק "נשק" מחזיק בכלי שבכוחו להמית אדם ולמצער להזיק לו. משמע מדובר בכלי, חפץ, שהוא בעל יסוד מובנה של אלימות.

זאת ועוד, נשק הוא חפץ בעל יסוד מובנה של אלימות לא אך בשל הגדרתו כי אם גם בשל ההכרה של המסוכנות הנובעת ממנו במציאות הישראלית: "… אך נשק הוא נשק הוא נשק, ובנסיבות הישראליות נשק בידיים לא מורשות עלול להתגלגל למקום לא טוב, וכדברי האומר 'מחזה שבמערכתו הראשונה נראה אקדח, עשוי האקדח לירות במערכה האחרונה'" (עניין עוואודה פסקה י').

לטעמי אף נסיבות ביצוע העבירה בענייננו תומכות במסקנה כי החזקת הנשק גיבשה באופן מהותי ובאופן ענייני עבירת אלימות. הנאשם לא החזיק על קיר ביתו כלי ירייה מעוטר בעיטורים ייחודיים, ישן ונושן אותו קיבל בירושה מסבו שהחזיק בו במאה שעברה לשם הדוגמא (מבלי חלילה להכשיר נסיבות אלו). הנאשם החזיק ברובה, מסוג M-16 , שידוע ומוכר כרובה סער, משמע כלי נשק התקפי, כשלצידו מחסנית. לא זו אף זו, הנאשם החזיק את הנשק בתוך רכבו וזאת כשהוא מוטמן בתוך מגבת, שקית ומזרון מגולגל." הסביר השופט.

בית המשפט בבאר שבע. צילום: חדשות MivzakLive

עוד ציין כי "הסבריו של הנאשם לפיה החזיק את הנשק לצורך תחושת ביטחון עצמי אינם משכנעים ולא קיבלו כל ביטוי בנסיבות הקשורות בביצוע העבירה במסגרת עובדות כתב האישום המתוקן בו הודה. מכל מקום נפסק גם בהקשר זה כי "החזקה של כלי נשק על ידי מי שאינו מורשה בכך יש בה פוטנציאל להוביל להסלמה חמורה ולתוצאות קשות של כל אירוע בו יהיה מעורב אותו נושא נשק, וזאת אף מקום שהנשק מוחזק אך למטרות "הגנה עצמית בלבד".

וכן "ואולם לטעמי יש ליתן משקל בכל מקרה לסיכון הגלום בכך שנשק בעל פוטנציאל קטילה מוחזק מבלי שיש עליו ועל בעליו פיקוח מוסדר של הרשויות, כאשר המחזיק נתון תמיד לסיכון שיתפתה לעשות שימוש בנשק, ולו ברגעי לחץ ופחד. סיכון זה שנשקף לציבור צריך להילקח בחשבון על ידי כל מי שמחזיק בידו נשק שלא כדין – גם אם אין הנשק מוחזק למטרת ביצוען של עבירות אחרות…אכן, הנסיבות של נשיאת הנשק במקרה זה אינן מציבות את האירוע ברף הגבוה והחמור של מגוון התרחישים בהם עשויה העבירה להתבצע .ויחד עם זאת, כפי שציין בית המשפט המחוזי, עצם נשיאת נשק חם בציבור שלא כדין, ובפרט על ידי אדם בלתי מיומן החושש כי ימצא עצמו במצב בו ייאלץ להגיב לתקיפה או לאיום אפשריים, יש בה סיכון לשלום הציבור ולביטחונו".

Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab

2 תגובות

  1. לא להאמין כמה הסברים ונימוקים לגנב או סוחר ורוצח בפוטנציה שמחזיק נשק צבאי גנוב.

  2. בושה לכזה עונש……למה לא נותנים עונשים קשים וחזקים..אנשי החוק שכחו שהם חייב לשמור על הציבור

Back to top button