מבזקיםצבא וביטחון

הציבור מאמין שצה"ל ערוך למלחמה, יש להמשיך בתקיפות בצפון

לקראת הכנס השנתי של ה-INSS – מחקר מקיף של המכון למחקרי ביטחון לאומי: הציבור תומך בהמשך הפעילות הצבאית נגד ההתבססות האיראנית גם במחיר מלחמה • 54% חושבים שהעורף מוכן למלחמה • 82% – ישראל יכולה לסמוך רק על עצמה.

מחקר מקיף של המכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS) קובע כי הציבור מאמין שצה"ל ערוך למלחמה ושיש להמשיך במדיניות התקיפה בצפון גם במחיר הסלמה. מדובר במחקר רחב במיוחד, הכולל מדגם מייצג של 800 איש ובהתבסס על ריאיונות עומק שנערכו פנים מול פנים. את הסקר מבצע ה INSS במשך 35 השנים האחרונות, עובדה שמאפשרת ניתוח מעמיק של עמדות הציבור והתמורות שחלו בהן.

צילום: דובר צה"ל

המחקר מגלה שממש כמו הערכת צה"ל, הזירה הצפונית נתפסת על ידי הציבור כמאיימת ביותר על ישראל (31%), אחריו איום הגרעין האיראני (26%), מקומו של הסכסוך בישראלי-פלסטיני ממשיך לרדת באופן עקבי (14%) וגם החמאס בעזה שלא נתפס על ידי הציבור כאיום אסטרטגי (14%). מעניינת במיוחד עמדת הציבור בנושא מוכנות העורף לתרחיש של עימות צבאי – 54% סבורים כי העורף מוכן, נתון מעניין בהתחשב בקמפיין שהחל בו צה"ל להעלאת המודעות בקרב אזרחי ישראל לתרחיש של מלחמה שתגבה מחירים גם מהעורף. חשיבות הקמפיין התודעתי של צה"ל מתחדדת עוד יותר בנתון הבא – רוב גדול של 72% מכלל הציבור מעידים כי אינם מתכוננים, או מתכוננים במידה מועטה בלבד לתרחיש מלחמה. רק 28% העידו כי הוא מכינים עצמם במידה רבה או רבה מאד לתרחיש שכזה בעורף.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
אילוסטרציה. צילום: דובר צה"ל

המחקר ביקש לבדוק גם את עמדות הציבור באשר להתמודדות ישראל בזירה הבינלאומית. 82% מסכימים עם הקביעה ש"ישראל יכולה לסמוך רק על עצמה"; 60% חושבים שעם ישראל הוא "העם הנבחר"; 50% אינם סומכים על ארה"ב שתעמוד לצידה של ישראל בתסריט דומה למתקפה של איראן על מתקני הנפט בסעודיה.

את המחקר המקיף ריכזה ד"ר ציפי ישראלי, חוקרת בכירה ב INSS ,והתוצאות כולן תוצגנה במסגרת הכנס הבינלאומי ה – 13 של המכון למחקרי ביטחון לאומי שייערך ב – 28 – 30 לינואר.

בכנס ישתתפו בכירי ממשל וצבא, מקבלי החלטות, מעצבי דעת קהל וחוקרים מחו"ל ומהארץ. בין האורחים השנה: גנרל ג'וזף ווטל, לשעבר מפקד פיקוד מרכז של צבא ארה"ב; גנרל ה.ר מקמסטר, היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב לשעבר; העיתונאי וזוכה פרס פוליצר, תומאס פרידמן; בכיר במוסדות הציבוריים ברוסיה ומקורב לשלטון, איגור יורגנס; ראש ה – CIA לשעבר, דיוויד פטראוס; העיתונאי דיוויד איגנשיוס; ורבים נוספים.

נקודת המבט של הכנס היא צפי לעשור הבא וזיהוי אתגרים והזדמנויות בארבעה מישורים: הזירה הבינלאומית, המזרח התיכון, אתגרי הביטחון והחוץ של מדינת ישראל, והסביבה הפנימית – החברה הישראלית. את הכנס מטעם ה – INSS יובילו יו"ר הוועד המנהל, פרנק לואי; ראש המכון למחקרי ביטחון לאומי, אלוף (במיל) עמוס ידלין; מנהל המכון, תא"ל (במיל) אודי דקל; סגן ראש המכון, תא"ל (במיל) איתי ברון; שגריר ארה"ב בישראל לשעבר ועמית מחקר במכון, דניאל שפירו; ועוד.

תגובה אחת

  1. כל הכבוד לצה"ל , נוהג על פי הפסוק מהגמרא הסנהדרין :
    הבא להורגיכה , השקם להורגו .

Back to top button